Waar merrie laten veulenen? HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Waar merrie laten veulenen? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 17:38

mijn merrie moet binnekort veulenen, nu weet ik niet zo goed waar. ik beschik over een weilandje, een stal en een uitloop. ik heb nog een merrie die wat dominanter is, en ik wil ze graag uit elkaar halen? dus wat zouden jullie doen?

en hebben jullie de stal ontsmet voordat het veulen kwam? zoja met wat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:13

Ik heb de stal niet ontsmet, de merrie maakt antistoffen tegen de momenteel heersende bacteriën etc. aan. Die geeft ze nu door aan het veulen en daar is het veulen dus ook al tegen bestand. Ga je schoonmaken, dan geef je andere bacteriën een kans waar er nog geen afweerstoffen voor gemaakt zijn.

Qua waar te veulenen, daar waar ze nu altijd al lopen De merrie zal zelf wel kiezen waar ze wil veulenen. Die van mij wil niet op stal, dus die blijft gewoon op de open stal met paddock, en de andere merrie er ook bij. Als ik ze uit elkaar haal, worden ze onrustig.

Wei kan een optie zijn, maar dan moet ze daar ook nu al zeker 2-3 weken frequent op staan vanwege het afweersysteem

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:40

Ik zou haar ook in de meest vertrouwde omgeving laten staan daar is ze vertrouwd, en ze komt als het veulen er is echt wel op voor haar zelf en het veulen

GeneralFlynn

Re: Waar merrie laten veulenen? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 07:32

Mijn merrie is ook op de wei bevallen.(daar staat ze ook altijd)
Samen met een ander paard in de wei.
Als de merrie gaat bevallen wordt dat echt wel gerespecteerd door de andere aanwezige paarden hoor,ze laten de merrie met rust.
Ik zou niet opeens de merrie op stal zetten als ze normaal gesproken niet op stal staat,en andersom.
Succes met de bevalling!!

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:42

ik wil je niet bang maken hoor, maar mijn merrie werd gek toen de dominante merrie haar veulen in pikte. en zij durfde dus niks terug te doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:22

Ik heb de stal wel ontsmet, is wel zo netjes ook qua wormeieren. Ik doe het altijd met halamid.

Ik zou ze niet uit gezichtsafstand houden maar een draadje ertussen doen ofzo zodat de merrie eerst wat rust en tijd voor zichzelf heeft met het veulen. Als ze kunnen snuffelen zie je wel hoe het gaat.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:41

Stallen heb ik nog nooit ontsmet met veulenen. Wel goed schoongemaakt, hoogstens met een bak sop erdoorheen, maar ontsmetten? Aline liep elke dag in de wei, zomers 24/7. Maar met veulenen haalden we haar naar de stal, ook omdat het niet altijd even goed ging met de veulens zelf.

De merries zou ik idd ook met een draadje scheiden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:02

Schoon stro enz. is natuurlijk een pré!!
maar de da. heeft me verteld,net als wat Maya ook al zei,dat de merrie antistoffen meegeeft aan het veulen voor de plek waar ze de laatste 6 weken staat,dus als je dan je stal gaat ontsmetten,veranderen de bacterieen,en heeft het veulen daar geen weerstand tegen.
Schoonmaken of ontsmetten is ook wel een groot verschil hoor,als je de stal wat schoonmaakt is dat heus niet erg.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:57

Wij proberen altijd te zorgen dat de merrie's gewoon binnen bevallen, wij hebben grote merrieboxen (3,5 x 5) met camera installaties en alles bij de hand....
Ontsmetten doen wij niet....in tegendeel, wij potten juist op en zorgen dat er een dikke droge bovenlaag opligt, zodat het veulen grip heeft als het wil opstaan (of voor domme merrie's zoals Tif die dus staand bevallen....heeft het veulen tenminste nog een enigzins zachte landing )
Verder idd gewoon in de vertrouwde omgeving, zorgen dat andere paarden in de buurt zijn, maar er niet bij kunnen komen en alles zodanig afzetten dat ze niet zo de sloot of wat dan ook in kieperen tijdens de bevalling.....
Suc6 ermee, ik weet uit ervaring dat het een spannende tijd is