Wat te doen bij niet (zichtbaar) hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Wat te doen bij niet (zichtbaar) hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 10:09

Ik wil graag mijn 4 jarige merrie voor het eerst laten dekken maar ik zie nooit dat ze hengstig is....
ze staat nu alleen bij een andere merrie en ik weet dat dat er iets mee te maken kan hebben (gebrek aan mannen in de omgeving) maar het is helaas nu geen optie om er een vent bij te zetten of haar te verplaatsen naar een mannen- omgeving (want dan is mn andere (oude slecht ter been zijnde) dame alleen.
Wat kan ik doen. Ik vind het tegen de natuur om haar hengstig te laten spuiten of is dat niet zo? Of zijn er andere manieren (behalve dierenarts vaak laten komen kijken naar rijping eitjes... want duur....)
Graag tips!!!

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:12

Hmmm...ik houd dit topic even in de gaten. Mijn merrie laat ook niets zien wanneer ze hengstig is! Ook niet wanneer er een ruin of hengst in de buurt is!

irene15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:22

Heb met mijn merrie hetzelfde probleem alleen is het bij haar de vraag of ze nog hengstig wordt(ze is 19)
Wij geven haar nu Trias Omega en Provarium Breeding. Deze moeten ervoor zorgen dat er iets met de hypofysen gebeurt wat moet zorgen voor meer hormonen volgens mij en het vervorderd de vruchtbaarheid. Ze is er nu een week mee bezig en zaterdag gaan we haar weer laten scannen om te kijken of er meer activiteit is. Het zijn geen medicijnen maar puur homeopatisch. Ik ben niet zo van het hengstig spuiten, laat liever de natuur zijn werk doen, we helpen haar nu alleen een beetje!
Scannen kun je altijd laten doen, de DA kan dan wel ongeveer zien hoe haar cyclus verloopt en of er uberhaupt enige tekenenen van hengstigheid zijn.
Succes!

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:56

gelukkig heb ik dat probleem niet, ze staat bij 3 ruinen in de buurt (één bij haar in de wei, 2 aan de andere kant van de heining), nu heeft ze opeens intresse in de mannen en ja ze is hengstig!

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:05

Die van ons laat het ook nooit zien.
Wel als ze op ander terrein is en daar een hengst ziet..
Nu is ze drachtig en over 13 daagjes uitgerekend

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:09

Gewoon een hengstenboer kiezen die nog met een schouwhengst langskomt! Of zelf een shetje lenen hier of daar om te schouwen?

Ook als je de DA laat controleren hoeft hij echt niet zo heel vaak langs te komen hoor; je kan ook overleggen met de hengstenhouder bij wie je haar laat dekken; die hebben vaak ook nog wel goede raad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:11

ik houd dit topic even in de gaten.. mijn merrie staat bij veeeeel mannen en een klophengst in de wei, maar toch laat ze zich nooit hengstig zien.. terwijl ze het wel is geweest (heeft 2 veulens gehad, alleen niet bij mij)

fjordnina

Re: Wat te doen bij niet (zichtbaar) hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:12

Zoek inderdaad in jouw omgeving een hengstje waar je even mee kunt schouwen. Denk niet dat veel mensen dat een groot probleem vinden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:24

Idd, leen de shet-hengst van de buren oid.

Ik heb ook wel eens merries voor Dennis die het niet laten zien, die blijven hier dan langere tijd op het weiland staan.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 20:47

heb geinformeerd bij de fokker en idd de dierenarts kan zien wanneer een eitje ongeveer gaat rijpen en niet alleen of ie rijp is of niet. dank voor alle tips!

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:02

Mijn merrie wordt thuis ook nooit hengstig.. Wel lastig.. Zo moeten we een eind rijden om haar naar de hengstenhouder te brengen.. Daar laat ze het wel goed zien..
Thuis staat ze wel met een ruin maar ze heeft dus echt dat hengstengebeuren nodig

Tsaartje

Re: Wat te doen bij niet (zichtbaar) hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:57

Mijn merrie was ook niet zichtbaar hengstig. Ik heb haar 1 keer hengstig gespoten en haar door de dierearts laten controleren wanneer ze hengstig was. Omdat ik er ook niet van hou om een merrie te laten dekken die hengstig gespoten was heb ik daarna 3 weken gewacht tot ze uit haar zelf hengstig werd en heb haar toen laten insemineren. Door haar hengstig te spuiten weet je in ieder geval wanneer haar cyclus begint.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:48

aha goede tip, wist ik niet!