Bodembedekking van een kraamstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stro
Geen stemmen
zaagsel
Geen stemmen
vlas
2 (100%)
koolzaadstro
Geen stemmen
anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 07:10

Graag zou ik willen weten wat jullie op de vloer van de kraamstal neer gelegt hebben, dus dan heb ik het over stro, vlas, etc.

ik had dus een poll neergezet maar die zie ik nu dus niet

tonie

Re: Bodembedekking van een kraamstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:16

Ja hmm zou ik ook graag willen weten, ik gebruik normaal vlas, maar heb speciaal voor het veulen stro in huis gehaald, omdat ze zeggen dat het vlas zo plakkerig is als het veulen geboren wordt, zoals plakken aan de nageboorte en veulen, maar ik geloof dat marijeR hier op bokt ze gewoon op vlas laat bevallen.....

ik ben er ook nog niet uit!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 07:30

Bij mij dus hetzelfde geval ik gebruik altijd vlas normaal gesproken in de gewone stallen

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:35

Ik gebruik normaal hennep, maar dat kon ik niet meer krijgen.

Ik had m'n stal dus gevult met hennep en daarover heen nog wat extra vlas. Gaat prima zo.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:41

Sinds een paar maanden heb ik de meeste merries op vlas staan.
Kort voor de bevalling gaat er ruim stro overheen. Ik laat ze niet alleen op vlas bevallen
Na de bevalling gaat er nog een paar dagen stro bij en daarna niet meer en gaat met het uitmesten iedere dag wat stro weg tot ze weer alleen op vlas staan.

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:00

oh oké, bedankt voor de infomatie MarijeR dan doen wij dat ook

want ja jij kan het weten, is voor jou dagelijkse kost die veulens

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:06

Bij ons hetzelfde als Marije: een dikke vlaslaag die zich al een beetje vastgelegd heeft (wel schoongehouden natuurlijk ) en daar flink wat stro overheen
Ik heb altijd gehoord dat veulens makkelijker kunnen staan enz als er wat stro is en we gebruiken het ook voor de bevalling om langs de zijkanten van de stal wat hoger op te strooien

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:00

Hier staan de paarden normaal gesproken ook op vlas, maar ook ik heb Lee voor de bevalling op stro gezet. Vorig jaar is het bij Pepsi heel goed gegaan op vlas, maar Lee heeft zo'n heftige bevalling gehad dat de hele onderlaag en alles aan gort ging en in het rond vloog. Niet erg hygienisch dus. Vandaar dus dit jaar op stro. Als het veulen er eenmaal is gaan we ook weer over op vlas.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:03

In het het midden vlas of krullen en daarover heen stro. En niet tè dik, ik zie soms wel eens mensen die de kraamstal zo dik opstrooien dat het veulen 3 keer zoveel moeite moet doen om in de benen te komen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:37

Die van mij zijn tot nu toe gewoon op houtkrullen ter wereld gekomen. En na het breken van het water is dat idd nat, maar als je het er kort daarop er uit haalt is er niets an de hand qua kleven oid. Ook geen verstopte neusgaten of ogen gehad wat je ook nog wel eens hoort als bakerpraatkes.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:46

Bij mij gaat er eerst een laag hennep of vlas op de vloer en daarna stro bovenop.

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:25

Bij ons paard gaat het zo: als een veulentje geboren wordt, dan is dat meestal buiten. Dit doen we omdat de merrie zo niet met haar achterwerk tegen een muur kan gaan liggen en zo misschien het veulen kapot gaat duwen. Buiten bevallen is voor haar altijd goedgegaan.

Daarna in de stal met een dikke laag stro, zodat het veulentje niks kan beschadigen aan zichzelf met opstaan ofzo.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:36

Rond de tijd dat de merrie gaat bevallen komt er een dikke laag stro in.
Het 1e veulen is 's ochtends buiten geboren, en het 2e veulen in stal.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:12

Bij mij staan de stallen open, dus ze mogen zelf uitzoeken waar ze het eruit gooien; op stal of in de paddock. Alleen als het echt baggerweer is en ze staan op knappen dan gaan de deuren wel dicht.

Overigens heb ik nu een figuur op stal staan die schuift al haar bodembedekking naar de achterwand toe, dus ik vrees dat er straks op de kale rubberen mat iets ligt.

tjady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:21

Allebei mijn veulens zijn op vlas geboren. Het was een bed van vlas met als top een schone laag. Er zat maar een heel klein beetje vlas op de veulens. Ze droogde zo snel dat dat er zo af was.
Je kan het zien op de foto's die ik geplaats heb van mijn veulen.
Maar je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt hoor.