Waarom zo vroeg dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Waarom zo vroeg dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 00:56

Ik zie hier en daar al een tijd berichtebn waar merries alweer drachtig zijn. Sommige zijn al in februari uitgerekend.
Waarom dekken mensen zo vroeg? Mijn hengst gaat op z'n vroegt de 3e week van mei bij de merries. Als we volgend jaar net zulk weer hebben al begin dit jaar. moet ik er niet aan denken om zo vroeg veulens te krijgen. De mijne van dit jaar zijn geboren op 19 een 22 april en de laatste gaat vannacht (zit nu te kijken).
Wie legt het mij uit?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:46

Ik heb geen idee waarom ze dat doen.
Zelf hou ik daar niet van van vroeg dekken

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 01:55

Mijn merrie gaat pas in juni naar de hengst. Ik heb liever geen veulens voor mei, ook ivm het weer.

Maar volgens mij beginnen mensen vroeg om 2 redenen. De eerste is hoe eerder je begint hoe meer tijd je hebt om ze drachtig te krijgen. En de andere is dat je veulen dan ouder is op de keuring en het dus mogelijk beter doet.

Ook met afspenen is het makkelijker.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 02:04

Bij de Quarter Horses heeft het met de futurity te maken of zo iets die vroege veulens.
Mijn eigen paard is geboren op 16-02-1990

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 02:20

mijn merrie gaat denk ik deze maand naar de hengst. Wil niet eerder dan april een veulen omdat ze de eerste 6 maanden het beste op gras kunnen doorbrengen ivm sterkte van de benen later.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 02:38

Waar gaat dit precies over?

In Duitsland fokken ze alleen maar zo vroeg en nog wel vroeger dan januari/februari.

In Duitsland lopen toch zat beste en sterke paarden, misschien kunnen wij daar nog wat van leren.

Ik heb besloten om onze merrie naar de hengst te brengen zogauw de cyclus van de merrie er naar was en ja dat was vroeg dus krijg ik begin februari als alles goed gaat een veulen.

Ik heb de natuur het aan laten geven en niet gekozen voor mijn gemak van het moet a.u.b. dan komen want anders komt het misschien niet zo lekker uit, tuurlijk weet ik dat er dan een andere temperatuur is dan nu maar daar moet je wat op in/aanpassen.

Wij gooien ook het liefste de merries met veulens de 1e dag al in de wei maar in Duitsland redden de paarden het ook dus waarom bij ons niet?

In de vrije natuur wordt een merrie ook gedekt wanneer ze daar aan toe is en ja ik weet dat de paarden van tegenwoordig verwend zijn maar misschien moet daar eens iets mee gedaan worden ( back to basic???)

Demini

Re: Waarom zo vroeg dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:27

De meeste willen een vroeg veulen zodat ze op de veulenkeuring er al uit springen en ook op de merriekeuring en hengstenkeuring kun je vaak ook duidelijk het verschil zien tussen 2 paarden waar een halfjaar tussen zit. Een heel vroeg veulen heeft mooi wat extra maandjes gehad om te groeien.
Onze veulens komen ook ieder jaar pas in juni trouwens hoor! volgend jaar hebben we er eentje in april, die andere ook weer rond juni ongeveer als het goed is!

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:30

Ik had ook gepland om mijn merrie in februari te insemineren. dan zou die in januari 2007 een veulentje krijgen. Mijn paard is zelf ook van januari... Ik doe dat omdat ik dan de wedstrijden van het winterseizoen 2006-2007 nog mee dacht te kunnen rijden. Dan eventjes rust ivm veulen en dan het zomerseizoen weer volop meedoen. En mijn merrie was voordat we haar de 1e keer hebben laten insemineren al een paar keer (!) heel mooi hengstig geweest! Nu hebben we ze eergister hengstig laten spuiten want ze werd niet meer hengstig. Maandag of zo Florencio's zaadjes erbij halen

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:32

Desire schreef:
De meeste willen een vroeg veulen zodat ze op de veulenkeuring er al uit springen en ook op de merriekeuring en hengstenkeuring kun je vaak ook duidelijk het verschil zien tussen 2 paarden waar een halfjaar tussen zit. Een heel vroeg veulen heeft mooi wat extra maandjes gehad om te groeien.
Onze veulens komen ook ieder jaar pas in juni trouwens hoor! volgend jaar hebben we er eentje in april, die andere ook weer rond juni ongeveer als het goed is!

hier dacht ik ook gelijk aan...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:33

Ik heb het liefst m'n veulens in april, maar heb dit jaar wat vroeger laten dekken omdat ik een nieuwe merrie heb en niet weet hoe snel of hoe traag die drachtig raakt om dan beide veulens ongeveer gelijktijdig te laten geboren worden heb ik ook m'n andere merrie wat vroeger laten dekken...Ik verwacht nu 11 maart een veulen en 28 maart.

Uiteindelijk moet iedereen dat zelf weten en als je veulen ook bij slecht weer buiten kan om de benen te strekken, heb ik er ook niks op tegen.
Vind dan persoonlijk een vroeg veulen beter dan eentje dat pas in juni geboren wordt. Voor de volgende winter is een vroeger veulen ook beter klaar dan een laat zomerveulen bv....

Lees nu net de reactie van HorseNL00: hier ook zo: tegen de tijd dat hier het drukste rijseizoen weer begint (is bij ons mei tot oktober) kan ik weer lekker rijden met mijn merries

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:43

Mijn merrie's staan nu bij de hengst om gedekt te worden. En één ervan is gisteren voor het eerst gedekt
Ik vind april ook een mooie tijd. In 2004 is m'n veulen half april geboren en dat was een hele mooie tijd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:50

Ik snap wat dat betreft de meeste mensen ook niet echt. Kan zijn dat je sportplanning dan beter is, maar ik zie het ook genoeg gebeuren bij merries die niet in de sport lopen.
Zelf hebben we bij een hackneymerrie wel vaak een veulen eind maart, begin april gehad, om die merrie nog een aantal keer in het seizoen in de sport uit te kunnen brengen (met een veulen aan de voet dus), en om mee te doen aan fokmerrierubrieken, omdat die merrie goed scoorde in het tuig.
Anders kiezen we voor eind april/begin mei veulens, want dat is makkelijker met het weideseizoen. Voor de keuringen zou ik juist niet vroeg dekken, een veulen is op zijn best op 3 maanden oud, en die februariveulens zijn al veels te lummelig voor de keuring.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:05

idd voor keuring is een veulen op zn best met 3 maand

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:39

Om het hele dekseizoen te kunnen benutten als de merrie mss niet snel drachtig is (omdat ze al wat ouder is)... Bij een jongere merrie had ik nu pas begonnen, maar aangezien Eliene 20 is gaan we morgen scannen om te zien of het bij rondje 2 gelukt is... En nee, we gaan niet naar de keuring of veiling met het veulen. Overigens worden dan de veulens wel in ong. dezelfde leeftijdscategorie voorgebracht zodat je ze onderling beter kunt vergelijken omdat er geen maanden verschil tussen zit.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:48

Vandaag is mijn pony voor het eerst dit jaar hengstig, maar omdat wij een paar dagen naar Drenthe gaan wordt ze pas over 3 weken geïnsemineerd . Lijkt mij ook een mooie tijd, zo eid april 2007 een veulen!

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:54

Iedereen heeft zo te zien z'n eigen reden om juist wel of juist niet een vroeg veulen te hebben. Zelf geef ik de voorkeur aan april/mei, zodat ze direct het land op kunnen. Maar zelfs dit jaar was april nog vrij koud.
Als je veulen in mei wordt geboren, kan je er toch nog mee naar de keuring als je dat graag wilt. Dan zijn ze imo net niet te jong meer. Ik zie niet in waarom je voor keuring zo'n onwijs vroeg veulen moet hebben. Wat sport betreft, kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:20

Labine schreef:

In Duitsland fokken ze alleen maar zo vroeg en nog wel vroeger dan januari/februari.

In Duitsland lopen toch zat beste en sterke paarden, misschien kunnen wij daar nog wat van leren.

Ik heb besloten om onze merrie naar de hengst te brengen zogauw de cyclus van de merrie er naar was en ja dat was vroeg dus krijg ik begin februari als alles goed gaat een veulen.

Ik heb de natuur het aan laten geven en niet gekozen voor mijn gemak van het moet a.u.b. dan komen want anders komt het misschien niet zo lekker uit, tuurlijk weet ik dat er dan een andere temperatuur is dan nu maar daar moet je wat op in/aanpassen.

Wij gooien ook het liefste de merries met veulens de 1e dag al in de wei maar in Duitsland redden de paarden het ook dus waarom bij ons niet?

In de vrije natuur wordt een merrie ook gedekt wanneer ze daar aan toe is en ja ik weet dat de paarden van tegenwoordig verwend zijn maar misschien moet daar eens iets mee gedaan worden ( back to basic???)

Sorry maar ik vind jouw redenatie ook niet echt ergens over gaan. Ik fok zelf Tinkers en ik weet echt niks over betere paarden in Duitsland.

Maar alleen omdat het kan, vind ik het nog geen reden om te doen. Een veulen hoort naar buiten te kunnen. Het liefste zie ik ze dag en nacht op het land. Als ik mijn veulen in januari/februari krijg, moeten ze veel op stal blijven. Wat is er dan back to basis aan??

Onze paarden leven nu eenmaal niet in de vrije natuur, dus je kunt het er ook niet mee vergelijken. Of lopen jouw paarden in een groot natuurgebied los?

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:29

Ik wil ze ook zo snel mogelijk dag en nacht buiten hebben. Mijn eerste 2 veulens van dit jaar zijn van 19 een 22 april en die lopen sinds gisteren dag en nacht buiten.
De laatste is vannacht geboren en blijft ook buiten.
Ik moet er niet aan denken om die beesten vanaf februari binnen te hebben. Veulens horen buiten, niet op stal.
Voor de keuring is een maand of 3 idd het beste. Ik moet in augustus, dan zijn ze bij mij ongeveer 4 maanden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:00

Mijn merries gaan vaak begin mei naar de hengst.
Mijn ene merrie is net terug van een weekje logeren(en dat is afwachten of het gepakt heeft) en m'n andere merrie heeft net 2 dagen geleden haar veulen gekregen(omdat het vorig jaar niet in 1x pakte, waar ik ivm het weer deze lente wel blij mee ben).

Vroeger wil ik ze echt niet hebben!!!

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:05

Esme_27 schreef:
Labine schreef:

Sorry maar ik vind jouw redenatie ook niet echt ergens over gaan. Ik fok zelf Tinkers en ik weet echt niks over betere paarden in Duitsland.

Maar alleen omdat het kan, vind ik het nog geen reden om te doen. Een veulen hoort naar buiten te kunnen. Het liefste zie ik ze dag en nacht op het land. Als ik mijn veulen in januari/februari krijg, moeten ze veel op stal blijven. Wat is er dan back to basis aan??

Onze paarden leven nu eenmaal niet in de vrije natuur, dus je kunt het er ook niet mee vergelijken. Of lopen jouw paarden in een groot natuurgebied los?

Als je de tekst goed leest staat er dat er in duitsland zat beste paarden lopen, ik heb het dus niet over betere paarden.

En met dat Back to Basic bedoel ik dat het geen kwaad kan om onze paarden eens wat minder te verwennen door alles precies uit te kienen waardoor de veulens het niet koud hebben etc.
De dierenklinieken verdienen goud geld aan de paarden dus de eigenaren daarvan en ik zie nogal eens om mij heen dat de paarden zo ingepakt worden dat ze ook nergens meer tegen kunnen.

Als je je merrie gewoon iedere dag naar buiten doet voor een x aantal uren kun je dat ook doen als er veulen aan de voet loopt ( ik zeg daarmee niet dat je dat de eerste paar dagen moet doen).

Wij fokken met bloed zoals Havel, Vincent, Krack c, Olivi etc. en dus niet eens met Tinkers die naar ik er van weet toch een aardig sterk gestel hebben. en waarschijnlijk dus sterker in elkaar zitten dan de hedendaagse dressuurpaarden.

waterloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:16

Als een veulen in de natuur in februari geboren wordt hebben ze weinig overlevingskansen.
In de rensport komen de veulens ook al vroeg omdat ze op jonge leeftijd al moeten rennen.
Ons eerste veulen kwam 1april er was weinig gras en nat land. Dus hebben ze de eerste maand veel binnen gestaan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:20

Eliene schreef:
Om het hele dekseizoen te kunnen benutten als de merrie mss niet snel drachtig is (omdat ze al wat ouder is)... Bij een jongere merrie had ik nu pas begonnen, maar aangezien Eliene 20 is gaan we morgen scannen om te zien of het bij rondje 2 gelukt is... En nee, we gaan niet naar de keuring of veiling met het veulen. Overigens worden dan de veulens wel in ong. dezelfde leeftijdscategorie voorgebracht zodat je ze onderling beter kunt vergelijken omdat er geen maanden verschil tussen zit.

Héé Buuf..... das nou ook de reden dat Kel zo vroeg gedekt is....
Nooit gedacht dat het in één keer zou lukken!!!!
Maar goed, nu dus wel en dat betekent...door de sneeuw met C?????

Kel is 6 februari 2007 uitgerekend. Ik wacht even af en wil dan wel naar de keuring....

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:32

Imo is half april tot half mei de beste periode om een veulen geboren te laten worden, voor zover je dat voor het kiezen hebt. Enerzijds ben je dan best al een eindje het voorjaar in met een redelijke kans op goed weer waardoor ie lekker buiten kan, anderzijds heeft zo'n veulen dan tegen dat ie z'n eerste winter in moet al een beetje body en wat vlees op z'n botten. Wat op zich natuurlijk alleen maar van belang is als ie die winter ook buiten moet gaan doorbrengen, dat dan weer wel...

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:07

Ik vindt het zo'n onzin vroege veulens, wij hebben 3 veulens die zijn geboren in februari, die zijn voor het eerst naar buiten gegaan rond 24 april!!!!

Ik ben 2 weken terug nog in Duitsland geweest (Holstein) en afgelopen week naar België (wederom om Holsteiners te bekijken) en zoveel vroege veulens heb ik niet gezien, de oudsten waren 3 of 4 weken oud.

Juni vind ik laat zat, maar mei/juni vindt ik persoonlijk perfect. de merries waar het bij mij om gaat hoeven ook helemaal niet meer in de sport te lopen.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:46

Naar buiten gaan is ook een kwestie van doen, en niet altijd van het weer. Een veulen kan best tegen kou.
Natuurlijk moet je ze in de gaten houden, maar bij ons gaan ze vanaf dag 1 de hele dag naar buiten. Als alles goed gaat gaan ze (ongeacht de periode waarin ze geboren worden) na een week of twee dag en nacht op de wei.
Nog nooit een veulen gehad waarbij dat niet kon.