Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Desire schreef:De meeste willen een vroeg veulen zodat ze op de veulenkeuring er al uit springen en ook op de merriekeuring en hengstenkeuring kun je vaak ook duidelijk het verschil zien tussen 2 paarden waar een halfjaar tussen zit. Een heel vroeg veulen heeft mooi wat extra maandjes gehad om te groeien.
Onze veulens komen ook ieder jaar pas in juni trouwens hoor! volgend jaar hebben we er eentje in april, die andere ook weer rond juni ongeveer als het goed is!
om dan beide veulens ongeveer gelijktijdig te laten geboren worden heb ik ook m'n andere merrie wat vroeger laten dekken...Ik verwacht nu 11 maart een veulen en 28 maart. 
voor keuring is een veulen op zn best met 3 maand
Overigens worden dan de veulens wel in ong. dezelfde leeftijdscategorie voorgebracht zodat je ze onderling beter kunt vergelijken omdat er geen maanden verschil tussen zit.
. Lijkt mij ook een mooie tijd, zo eid april 2007 een veulen!
Labine schreef:Waar gaat dit precies over?
In Duitsland fokken ze alleen maar zo vroeg en nog wel vroeger dan januari/februari.
In Duitsland lopen toch zat beste en sterke paarden, misschien kunnen wij daar nog wat van leren.
Ik heb besloten om onze merrie naar de hengst te brengen zogauw de cyclus van de merrie er naar was en ja dat was vroeg dus krijg ik begin februari als alles goed gaat een veulen.
Ik heb de natuur het aan laten geven en niet gekozen voor mijn gemak van het moet a.u.b. dan komen want anders komt het misschien niet zo lekker uit, tuurlijk weet ik dat er dan een andere temperatuur is dan nu maar daar moet je wat op in/aanpassen.
Wij gooien ook het liefste de merries met veulens de 1e dag al in de wei maar in Duitsland redden de paarden het ook dus waarom bij ons niet?
In de vrije natuur wordt een merrie ook gedekt wanneer ze daar aan toe is en ja ik weet dat de paarden van tegenwoordig verwend zijn maar misschien moet daar eens iets mee gedaan worden ( back to basic???)
Esme_27 schreef:Labine schreef:Waar gaat dit precies over?
In Duitsland fokken ze alleen maar zo vroeg en nog wel vroeger dan januari/februari.
In Duitsland lopen toch zat beste en sterke paarden, misschien kunnen wij daar nog wat van leren.
Ik heb besloten om onze merrie naar de hengst te brengen zogauw de cyclus van de merrie er naar was en ja dat was vroeg dus krijg ik begin februari als alles goed gaat een veulen.
Ik heb de natuur het aan laten geven en niet gekozen voor mijn gemak van het moet a.u.b. dan komen want anders komt het misschien niet zo lekker uit, tuurlijk weet ik dat er dan een andere temperatuur is dan nu maar daar moet je wat op in/aanpassen.
Wij gooien ook het liefste de merries met veulens de 1e dag al in de wei maar in Duitsland redden de paarden het ook dus waarom bij ons niet?
In de vrije natuur wordt een merrie ook gedekt wanneer ze daar aan toe is en ja ik weet dat de paarden van tegenwoordig verwend zijn maar misschien moet daar eens iets mee gedaan worden ( back to basic???)
Sorry maar ik vind jouw redenatie ook niet echt ergens over gaan. Ik fok zelf Tinkers en ik weet echt niks over betere paarden in Duitsland.
Maar alleen omdat het kan, vind ik het nog geen reden om te doen. Een veulen hoort naar buiten te kunnen. Het liefste zie ik ze dag en nacht op het land. Als ik mijn veulen in januari/februari krijg, moeten ze veel op stal blijven. Wat is er dan back to basis aan??
Onze paarden leven nu eenmaal niet in de vrije natuur, dus je kunt het er ook niet mee vergelijken. Of lopen jouw paarden in een groot natuurgebied los?
Eliene schreef:Om het hele dekseizoen te kunnen benutten als de merrie mss niet snel drachtig is (omdat ze al wat ouder is)... Bij een jongere merrie had ik nu pas begonnen, maar aangezien Eliene 20 is gaan we morgen scannen om te zien of het bij rondje 2 gelukt is... En nee, we gaan niet naar de keuring of veiling met het veulen.Overigens worden dan de veulens wel in ong. dezelfde leeftijdscategorie voorgebracht zodat je ze onderling beter kunt vergelijken omdat er geen maanden verschil tussen zit.