Zogende merrie, wat/hoeveel te voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Zogende merrie, wat/hoeveel te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:41

Mijn merrie (veulen is 4 dagen oud nu) krijgt 2 keer 1kg biks, 1kg merriebrok, schep musli en n paar kilo wortels en twee keer per dag een flinke berg hooi.
De eerste dagen zag ze er goed uit, maar nu begint ze toch een beetje in te vallen. Ik ga haar denk ik zowiezo meer merriebrok bijvoeren. Hebben jullie nog ideeen?

Wat en hoeveel voeren jullie je zogende merries?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:05

Een zogende merrie hoort in het gras... heel veel gras.

Lukt dat niet, dan veel merriebrok, denk aan een kilo of 4 per dag, kilootje wortelen is okee, en eigenlijk mogen ze onbeperkt hooi.

De conditie van zowel veulen als merrie verraadt vrij snel of ze te weinig krijgen. Beide moeten gevuld blijven. sommige merries geven zichzelf helemaal leeg, dan zie je een moddervet veulen en een hele schrale merrie...

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:21

Vanaf volgende week kunnen ze weer hele dagen het land op.
Hooi krijgt ze ook voldoende want 9 van de 10 keer laat ze n restje liggen. Ik ga haar dus idd meer merriebrok voeren

Zou meer musli (Havens musli zonder haver) ook wat helpen?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:46

Het gaat voor zogende merries ook om de eiwitten.
Musli is leuk voor sportpaarden die met een opgetrokken buikje door het leven moeten, jouw merrie moet voedingsstoffen doorgeven en dan ligt het even iets anders. Musli is eigenlijk gewoon kippenvoer, daar heeft je zogende merrie helemaal niets aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:52

F-AM --> KS.