De bevalling is niet verlopen zoals het heeft moeten gaan.
Linda wou niet werken, omdat er een pony naast haar stond, waar ze haar aandacht op vestigde.
Of mevrouw ging zo liggen dat ze tegen de muur lag met dr achterste.
Op een gegeven moment begon ze wat te werken, maar ze heeft het uiterste niet gegeven. Toen heeft de stalbaas samen met een stalhulp het veulen moeten gaan halen. Er dus letterlijk uitgetrokken.
Toen het eruit was, schudde het veulen zich ontzettend hard en viel toen opeens in elkaar. Ging dus eigenlijk gewoon van zijn stokje. Stalbaas heeft het diertje op zijn buik gelegd, met zijn benen eronder en even goed wakkergeschud. Toen stond het beestje op en heeft ontzettend door de stal lopen racen, tegen de muren op, tegen de bixbak aan etc.
Dit is de hele tijd doorgegaan. Of hij niet zag dat er een muur was ofzo. Hierdoor heeftie zijn neusje opengehaald en zijn oogje is opgezwollen.
Toen ik rond half 5 op stal kwam, sprak ik met de stalbaas. Die had de VA al gebeld en een buurman voor een trailer etc. Toen kreeg ik te horen dat het veulen sinds de geboorte (11 uur vanochtend) nog niet gedronken had
Toen de VA eindelijk aankwam, drekt het veulen nagekeken.
Linda kregen een spuitje om rustiger te worden, zodat we haar konden melken.
Toen het veulen ook zo'n spuitje, maar rustiger werd hij er eigenlijk niet van. Ook raar, maar komt waarschijnlijk ook door zuurstofgebrek.
Toen heeft de VA een slangetje via zijn neus ingebracht naar zijn maag. Ik het melk erin gieten en zo heeft hij toch ongeveer een halve liter melk binnen gehad.
Nu net het veulen in de stal gelegd, watten in zijn oren om het zo weinig mogelijk prikkels te laten krijgen van buitenaf. Zodat hij rustig blijft en niet alsnog een hele rit langs de wanden doet en nog meer openhaalt.
Nu hebben we afgesproken ze naar de kliniek te brengen, daar zullen we om 8 uur zijn.
Het veulen zal vastgebonden worden (de benen) en er zal een zak over zijn oren en ogen komen. En er zal iemand in de trailer blijven onderweg. Dit om rare ongelukken te voorkomen.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte... Moet nou weer hier overkomen...
Baal behoorlijk!
Later vanavond bericht ik weer!