Begin mij eingelijk wat zorgen te maken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riene

Begin mij eingelijk wat zorgen te maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 15:38

Hoi ik heb nu een haflingermerrie die 364 dagen drachtig is, en nog steeds niet aan het kegelen. Ze graast nog de hele dag door, en gaat af en toe eens liggen. Toen ik er net bij kwam bewoog haar buik wel heel fel en ze schudt altijd met haar staart. Ik vraag mij af of het nodig is de da te bellen want ik heb gehoord dat na een jaar dracht niet meer als "normaal" wordt beschouwd.

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:39

Ik zou gewoon bellen en vragen of je je zorgen moet maken. Vragen staat vrij, toch?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:44

Je kunt bellen hoor, vinden ze vast niet gek, maar ze zullen ook zeggen dat het er vanzelf uitkomt als het zover is Dit jaar liep er op bokt al eerder een merrie langer dan een jaar (vraag het maar eens aan Dana01), ik meen 374 dagen en daar kwam een heel mooi veulentje uit. Je hoeft je geen zorgen te maken, het komt vanzelf.

Balou_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:58

Als jij je er prettig bij voelt zou ik gewoon bellen (vragen staat vrij)
Maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken!!

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:10

idd bellen met de DA kan geen kwaad als je het niet vertrouwd. Is deze merrie natuurlijk gedekt of via KI? Bij een natuurlijke dekking waarbij de paarden los lopen wil het nog wel eens zo zijn dat jullie in de veronderstelling zijn dat ze op een bepaalde datum gedekt is, maar dat het ook later kan zijn geweest.

stef_unique

Re: Begin mij eingelijk wat zorgen te maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:11

lijkt mij wel verstandig om even te bellen ja...

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:18

Ja ik zal gewoon even bellen maar het komt vaker voor wat Nicole288 zei

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:58

Bedankt voor jullie reacties, kregen we net telefoon van de vorige eigenaar, dat de datum op het dekpapier niet klopte, want de eerste dekpoging mislukte, de tweede dekpoging in juli lukte wel, dus ze is pas juni uitgerekend :s Maar is het dan wel normaal dat haar uiers gevuld zijn, er melk uitkomt als je duwt en haar banden wat slapper zijn?

charissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:07

Als zij vaker een veulen heb gehad is dit heel normaal volgens mij hoor! En als dat niet zo is dan is het logisch dat wanneer je er op drukt en het is een klein beetje begonnen met vullen dat er melk uitkomt. Door op het uier te drukken stimuleer je de melkproductie meer dus komt er meer melk in het uier! Succes en jah het lijkt me heel irri om zo lang te w88! xx

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:04

ponylove schreef:
Bedankt voor jullie reacties, kregen we net telefoon van de vorige eigenaar, dat de datum op het dekpapier niet klopte, want de eerste dekpoging mislukte, de tweede dekpoging in juli lukte wel, dus ze is pas juni uitgerekend :s Maar is het dan wel normaal dat haar uiers gevuld zijn, er melk uitkomt als je duwt en haar banden wat slapper zijn?

het is dus wat ik dacht...
gewoon rustog afwachten nu.. als dit een ervaren merrie is, hoef je je voorlopig nog geen zorgen te maken!

haan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:41

ponylove schreef:
Maar is het dan wel normaal dat haar uiers gevuld zijn, er melk uitkomt als je duwt en haar banden wat slapper zijn?

Ja als ze al eerder een veulentje heeft gehad wel, maar blijf alsjeblieft van de uiers af als de melkproductie nu al op gang komt doordat je eraan komt, loopt je veulen de biest mis.
Succes !!

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:03

Een van mijn merrie's heeft in 2004 een veulen gekregen, en geeft nog steeds een beetje "melk" terwijl het veulen nou al dik een jaar is afgespeend.....
De merrie die dit jar drachtig is van mij, moet ook in Juni..... (eind) Als ze een nachtje op stal heeft gestaan heeft ze ook al wel behoorlijke uier... Alleen staat ze nu dag en nacht op het land..... Ze staat nu ook al een half jeer stil (als het niet meer is). Heeft al een hele flinke buik..... En Juni is ook nog maar 2 maanden.....