ik vroeg me af wat voor veulen je kan verwachten, zoals kleur aftekening enzo, van een haflinger met een brede witte bles en 4 witte voetjes, en een gitzwarte arabier hengst ik was erg nieuwschierig dus ben eens benieuwt wat jullie denken!
Dat ligt aan de 2 genen die de hengst draagt. Volgens mij hebben haflingers 2 keer een vos gen. Dus kan alleen maar vos doorgeven. Vos is een recensieve kleur. De hengst heeft dus in elk geval 1 zwart gen is wat het andere gen is kun je bij hem niet zien. Eventueel wel aan de hand van zijn nakomelingen. Minimaal heb je 50% kans op een zwart kleurig veulen. Omdat zwart dominant is over vos. Maar heeft de hengst ook een vos gen en geeft hij dit door dan krijg je een vos kleurig veulen. Heeft de vos een bruin gen en heeft hij dit door dan krijg je een bruin veulen. Wat de kleur word ligt er dus aan welke kleur de hengst doorgeeft en dit kun je dus eventueel zien aan zijn nakomelingen. Heeft hij een vos nakomeling dan kun je er zeker van zijn dat hij het vos gen draagt en dan heb je 50% kans op zwart en 50% kan op vos.