10 maanden en al hengstig???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieziej

10 maanden en al hengstig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:16

ik heb een veulen van 10 maanden maar het lijkt of ze hengstig is ik weet niet of dat kan ik hoorde dat dat pas kan als ze 2 jaar is ongeveer maar zou niet weten wat t anders zou kunnen zijn???? dus kan dat??? gr denise

Manon

Re: 10 maanden en al hengstig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:53

Hmz, ik denk niet dat het echte hengstigheid is. Je moet het denk ik in het verband zien dat jonge hengstveulentje rond die leeftijd ookal op hun moeder kruipen, dus gewoon natuurlijk instinct ofzo

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:01

Nou en of dat kan en komt vaker voor dan je denkt. Die eerste hengstigheid of op zo'n jonge leeftijd stelt vaak nog niet voldoende voor. De kans dat ze drachtig kan worden is niet zo groot, maar het kan wel! Maar zolang je geen hengst in de buurt hebt lopen, is er natuulijk niks aan de hand.

nieziej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:46

thnx weet ik dat in ieder geval maar er is zowiezo geen hengst in de buurt

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:07

eh het is mogelijk dat merries voor dat ze 1 jaar worden al hengstig zijn, want hoe kan het anders dat er soms merries zijn van 2 jaar met een veulentje?

Het gebeurd niet vaak, maar toch.....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:48

Manon schreef:
Hmz, ik denk niet dat het echte hengstigheid is. Je moet het denk ik in het verband zien dat jonge hengstveulentje rond die leeftijd ookal op hun moeder kruipen, dus gewoon natuurlijk instinct ofzo

mmm, bij hengstjes is doit niet altijd instinct hoor
er zijn genoeg hengstjes die al vrij vroeg productief zijn

watnou1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:02

In principe is het zo dat een jaarling merrie gedekt kan worden door een jaarling hengstje.
Vanaf de 10 maanden ong is er al sperma productie bij het hengstje en ook de merrie is rond de 10 maanden vor een van de eerste keren hengstig.
Kennissen van ons hadden een jaarling merrie die gedekt was door een (losgebroken) 2 jarige. Die had dus met de twee jaar al een veulen aan de voet!!
Overigens is ze wel normaal uit gegroeid hoor ze mat met haar 4 jaar 1.72 m. en ze was ondanks haar jonge leeftijd geen slechte moeder maar ik zou het nooit bewust doen. ( niet dat je dat van plan bent...)