Oke lang verhaal kort beschreven:
Ik heb een drachtige merrie gekocht, die aardig verwaarloosd is. Ik merk nu aan haar allemaal "trekjes" die het bevestigen. Maar dat is dus niet de vraag. Ze is dus dusdanig verwaarloosd dat haar hoeven ook nooit verzorgd zijn. Ze is nu ongeveer 2 jaar in Nederland en heeft in al die tijd nog nooit een hoefsmid gezien.
Nu kan ik 1 hoef (linkervoorhoef) optillen, de rest dus niet. Als ik de rechter wil proberen, dan laat ze zich zelfs omvallen (niet echt handig een 600 kilo+veulen erin) Als ik de voorhoef bekijk, zit er dus hoorn onder, dit drukt op de zool. Dit moet dus ongelovelijk veel pijn doen.
Mijn staleigenaresse volgt nu een cursus natuurlijk bekappen, ze zegt dat een paard dat perse geen voetjes wilt geven, dan geen van alle hoeven geeft. En dat een paard dat pijn heeft aan zijn hoeven, dus meestal 1 (of meerdere maar dan met moeite) geeft.
Nu zou ze dus eigenlijk snel naar de hoefsmid moeten, maar het lijkt mij dat ze daar dus ongelovelijk veel problemen mee krijgt. Ik krijg nu al niet haar hoeven opgetild (1 dus maar en de 2e na heel veel moeite) Achter hoef ik helemaal niet te proberen, deze tilt ze uit zichzelf op, maar eraan komen mag ik dan niet (ze schopt niet) hoe moet het nu als de hoefsmid komt? Als het een gevecht wordt, dan wilt ze dalijk misschien helemaal niet meer. Maar nu heeft ze zoveel pijn, dat ze dus wel snel moet.
Kan je een drachtige merrie laten sederen? Dus dat ze dan in ieder geval rustig is, zodat ze het niet helemaal bewust meemaakt? Kan dit heel veel kwaad voor het veulen of moet ik wachten totdat het veulen er is? Maar ja dit kan nog 2 maanden duren (of langer) Ze is nu 9 maanden drachtig, ik vind niet dat ze nog heel lang zo op die hoeven kan en moet lopen.
Moeilijke situatie dus... Lang verhaal alsnog lang geworden, maar ik maak me wel zorgen...