merrie begint weer melk te druppelen.. (niet drachtig)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

merrie begint weer melk te druppelen.. (niet drachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:48

Mijn merrie heeft vorig jaar april een veulen gekregen, dat was haar eerste.
Haar hengstveulen is toen na 7 (hooguit 8) maanden afgespeend. Inmiddels is hij (precies vandaag ) een jaar oud. En inmiddels toch wel zo'n 5 maanden van z'n moeder af.

Bij mijn merrie is de uier netjes gaan slinken, maar nou viel het me van de week op dat m'n merrie toch weer flink uit begint te krijgen.
Nu heb ik vandaag een buitenritje gemaakt, en toen ik haar terug in de wei zette drupte de melk er dusdanig uit, dat er een plasje onder kwam te liggen. Ik begrijp echt niet waarom ze nu weer melk laat lopen. Ze is (zover ik weet ) niet drachtig. Misschien schijn oid?
Ze loopt verder alleen met een andere merrie in de wei.
Heeft iemand een idee waarom ze nu ineens weer melk begint te geven? want ik vind het een beetje vreemd...

Nikita_1995

Re: merrie begint weer melk te druppelen.. (niet drachtig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:55

Elke, Nikita heeft dit ook weleens gehad. Zo weinig mogelijk aan de uiers zitten, dan gaat het vanzelf weer weg. Heb ik vorig jaar ook gehad met Nikita, ook toen Romy een jaar oud was denk ik en ze al een half jaar afgespeend was.

Het is vanzelf weer overgegaan.....

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:00

Zou schijndracht kunnen zijn. Even VA bellen.
Is ze ook dik? Want met 8 maanden kunnen sommige hengstjes al heel goed dekken..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:02

Ze is wel dik, maar dat is meer vanwege het feit dat ze veel gras heeft, en weinig gereden wordt op het moment.
Ik hoop heel erg dat Kaylen haar niet gedekt heeft, anders heb ik er hier nog eentje staan waar veulen in zit (daar heeft hij dus vanaf 7/8 maanden tot z'n 11 maanden bijgestaan)

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:13

vind 7 maanden ook wel laat om te spenen....
Hon heb ik na de dracht altijd kunnen melken als ik zou willen. gewoon met de uier schoonmaken kwam er weleens wat vocht uit, maar dat is dan doorzichtig, weet niet of dat bij jou merrie ook het geval is?

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:19

stef schreef:
Hon heb ik na de dracht altijd kunnen melken als ik zou willen. gewoon met de uier schoonmaken kwam er weleens wat vocht uit, maar dat is dan doorzichtig, weet niet of dat bij jou merrie ook het geval is?

Nee, het is echt helemaal spierwit.
ik ga eens even opzoeken rond welke tijd hij gespeend is

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:36

Mazzel-meid schreef:
stef schreef:

Nee, het is echt helemaal spierwit.
ik ga eens even opzoeken rond welke tijd hij gespeend is

edit; hij is na 6 maanden al afgespeend (heb ff m'n berichten terug gelezen) dud drachtig kan ze niet zijn van hem!

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:45

stef schreef:

Laat om te spenen
Haal jij ze eraf op 100 dagen dan?
7 maanden is net een hele mooie tijd om te spenen, 10 ook, 12 ook nog, daarna worden ze toch wel een beetje te oud. Maar 7 maanden? Dat is geeneens zó oud om nog bij de moeder te lopen, tis net niet de minimum. (6 maanden is in mijn inziens de absolute min. tijd)
mijn hengsten waren 9 en 7 maanden afgelopen jaar, prima leeftijd, daarvoor zijn ze eigenlijk écht nog te jong.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:54

Nou er zijn meerdere verhalen bekend van hengstveulens die tegen die tijd allang hun moeder hebben gedekt hoor. Zelfs hier op bokt. Ik speen met 5/6 maanden.

Maar Elke, ik denk idd eerder aan schijndracht als hij met 6 maanden is gespeend. Voor de zekerheid zou ik toch even de VA bellen want ik geloof dat het wel risicovol kan zijn

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:59

Ik haal ze er tussen de 4 en 6 maanden af. 1 veulen met 3 maanden omdat de moeder ernstig ziek was.
Myst (die van Hon) met 6 maanden, en die was al laat, was Hon al helemaal aan het leeg lurken (letterlijk)

Jurga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:33

Mijn merrie geeft al twee jaar achtereen melk zonder drachtig te zijn. Ik vroeg het ook al ergens en het schijnnt in het voorjaar samen te kunnen hangen met de hengstigheid. Leek mij eerst vaag, maar na een weekje is toch de melk weg. Lijkt toch een kern van waarheid in te zitten. Let er maar eens op. Ik heb vorig jaar de DA ook hier gehad om op te voelen, maar schijnbaar komt het vaker voor.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:13

mijn merrie is er nooit meegestopt vorig jaar mei een veulentje gekregen op 4 maanden afgespeend uier liep vrij snel en mooi terug alleen blijft ze tot op de dag van vandaag melk verliezen vooral na arbeid ligt er echt een klein plasje onder . heb het al ngevraagd bij de DA het hoort niet maar ze heeft nergens last van geen hard of dik uier dus we blijven er maar vanaf.

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:58

Jurga schreef:
Mijn merrie geeft al twee jaar achtereen melk zonder drachtig te zijn. Ik vroeg het ook al ergens en het schijnnt in het voorjaar samen te kunnen hangen met de hengstigheid. Leek mij eerst vaag, maar na een weekje is toch de melk weg. Lijkt toch een kern van waarheid in te zitten. Let er maar eens op. Ik heb vorig jaar de DA ook hier gehad om op te voelen, maar schijnbaar komt het vaker voor.

als dat zo is, zou het wel ideaal zijn, ik zie namelijk niet wanneer ze hengstig is en ze moet binnekort gedekt worden.. zou idd goed kunnen, want de week ervoor heeft ze geen melk lopen druppelen en nu is het ook vrijwel over