Merrie wil veulen niet - hoe op te lossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Merrie wil veulen niet - hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:21

Hallo allemaal,

na wat snuisteren in de zoekfunctie toch maar besloten zelf een topic te openen, want wat ik zocht kon ik niet vinden.

Mijn vraag is : wat doen jullie wanneer een merrie halsstarrig weigert het veulen te laten drinken, zowel in het begin als wanneer het veulen al een paar dagen oud is? Ik heb al verschillende dingen gehoord; veulen bij de merrie zetten onder controle, sederen en dergelijke, maar misschien heeft er iemand anders wel een 'trucje'.

Alvast bedankt...

loeske87

Re: Merrie wil veulen niet - hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:10

Ik heb dit eens eerder gezien. Me merrie vond het veulen fantastisch totdat het ging staan. Ze liet hem op geen mogelijke manier drinken. Deze merrie hebben ze toen moeten sederen... na enkele dagen accepteerde ze het veulen alsnog. Maar of daar echt "trucjes" voor zijn weet ik dus niet.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:54

Wij hebben net een merie die het zelfde probleem had. We zijn de hele dag met haar bezig geweest en het is gelukt het veulen te laten drinken. Het belangrijke is of de merrie buiten het drinken om het veulen accepteerd. Zo ja, dan zit er weinig anders op als zelf de merrie melken zodat de stuwing afneemt en dan toch een praam op en er voor zorgen dat het veulen erbij kan en vooral rustig blijven en niet kwaad op de merrie worden alles in rust en vertrouwen. De praam helpt net even om de merries iets rustiger te houden.
Maar er moet veel vertrouwen gegeven worden want waarschijnlijk ziet de merrie het veulen als iets wat haar ongenoegen geeft en pijn.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. ( heb inmiddels al wat ervaring opgedaan met merries die in het begin moeite hadden met het zogen van hun veulens)

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:59

misschien is het een raar idee, maar zou het ook helpen om iets lekker smakends op de kont van het veulen te smeren?
zodat het paard daaraan gaat likken/ 'eten' terwijl het veulen drinkt en op die manier een fijne ervaring heeft bij het zogen?

biek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:16

Mijn merrie had hetzelfde. Zij viel zelfs het veulen aan als het bewoog dus het arme dier durfde niet eens meer te bewegen! Op een gegeven moment hebben we de merrie in haar eigen box in een stand gezet. Een hele lange balk langs haar zijkant en aan de achterkant met een ketting tegen de wand aan gezet. ( die balk ).
De merrie met een touw en een klos vast gezet, zodat ze haar hoofd gewoon kon bewegen.
Zo kon ze in ieder geval niet bij haar veulen komen.
De eerste keer stootte het veulen wel heel hard zijn hoofd aan die balk, maar dat had hij gauw door dat hij iets moest bukken met zijn hoofd.
De merrie kon hem zo niet bijten en het veulen kon bewegen en lekker drinken.
Buiten ging het trouwens wel veel beter, waarschijnlijk omdat ze de stal in verband bracht met pijn en het veulen.

Als je meer vragen hebt mag je het gerust vragen.
Heel veel succes!! Ik weet wat je meemaakt.

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:18

ik heb het zelfde gehad met mij merrie
we hebben haar toen vast gezet in de box zodat ze niet naar het veulen kon byten en schoppen en iedere keer het veulen bij haar in de buurt gezet zodat het kon drinken maar omdat er erg veel spanning op het uier zat deed dat zeer en melken kon niet want je mogt niet aan het uier zitten naar een paar dagen was het probleem gelukkig vanzelf op gelost
sterkte ermee

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:00

Ik hoop nooit die ervaringen te ervaren. Hoop dat het probleem ondertussen is opgelost.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:03

Wat je ook kan doen het als het veulen wel wil drinken.
De merrie bepaalde periodes/momenten pramen, zodat het veulen kan drinken.
Let wel op, veulens hebben altijd een favoriete kant waar ze staan naast de merrie als ze drinken.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:13

[quote="Mansolein"]Wij hebben net een merie die het zelfde probleem had. We zijn de hele dag met haar bezig geweest en het is gelukt het veulen te laten drinken. Het belangrijke is of de merrie buiten het drinken om het veulen accepteerd. Zo ja, dan zit er weinig anders op als zelf de merrie melken zodat de stuwing afneemt en dan toch een praam op en er voor zorgen dat het veulen erbij kan en vooral rustig blijven en niet kwaad op de merrie worden alles in rust en vertrouwen. De praam helpt net even om de merries iets rustiger te houden.
Maar er moet veel vertrouwen gegeven worden want waarschijnlijk ziet de merrie het veulen als iets wat haar ongenoegen geeft en pijn.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. ( heb inmiddels al wat ervaring opgedaan met merries die in het begin moeite hadden met het zogen van hun veulens)[/quote]

Heb precies hetzelfde gedaan destijds.

Merrie vond veulen best leuk, zolang het lag, maar zodra het ging staan trapte ze het gelijk weer tegen de grond, heel zielig.
Dan maar merrie aftappen en met fles geven, tot het veulen wat sterker was .
Om het half uur/uur ging het veulen weer staan, de moeder stond vast en we hadden er strobalen tussen gelegd, en moesten we weer melken.
Na een paar uur hebben we het veulen, de merrie met praam op , heel voorzichtig bij de moeder geduwd en met de hand erbij naar de spenen gekregen .
Dit hebben we een paar uur volgehouden , slapen, drinken, slapen, drinken, en toen ging het steeds beter.
Na een dag ongeveer accepteerde de merrie het veulen en vanaf dat moment werd ze juist pissig als wij de box inkwamen, niemand mocht meer bij haar kind komen.
Oke het was een slapeloze nacht, maar wel de moeite waard.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:22

Ik zie dat er al flink gereageerd is.. hoe is het nu met moeder en kind?

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:01

Ik ben niet de eigenaar van het veulen maar toch bedankt voor de fijne reacties. Ik studeer diergeneeskunde en ben van de week verantwoordelijk voor een dergelijk veulentje. Bij deze is het helaas al te ver gevorderd om er nog iets aan te doen, maar door de goede zorgen van de talloze studenten stelt het veulen het best goed. Zo gauw het kan halen we hem van de melk af.
Ik wou gewoon eens weten hoe mensen met meer ervaring in het fokken hiermee omgaan.

Jammer genoeg is het bij arabieren blijkbaar iets wat frequenter voorkomt, en zelfs terug te brengen is op 3 hengsten. Nog erger is dat de eigenaars volgend jaar weer een veulen willen, en dat het veulen zelf ook een merrie is.

vonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:48

Ojee dat is zwaar kl-te sommige mensen snappen er gewoon niets van, jammer dat het niet is gelukt succes nog

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:14

[quote="Beber"][quote="Mansolein"]Wij hebben net een merie die het zelfde probleem had. We zijn de hele dag met haar bezig geweest en het is gelukt het veulen te laten drinken. Het belangrijke is of de merrie buiten het drinken om het veulen accepteerd. Zo ja, dan zit er weinig anders op als zelf de merrie melken zodat de stuwing afneemt en dan toch een praam op en er voor zorgen dat het veulen erbij kan en vooral rustig blijven en niet kwaad op de merrie worden alles in rust en vertrouwen. De praam helpt net even om de merries iets rustiger te houden.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. ( heb inmiddels al wat ervaring opgedaan met merries die in het begin moeite hadden met het zogen van hun veulens)[/quote]

Heb precies hetzelfde gedaan destijds.

Merrie vond veulen best leuk, zolang het lag, maar zodra het ging staan trapte ze het gelijk weer tegen de grond, heel zielig.
Dan maar merrie aftappen en met fles geven, tot het veulen wat sterker was .
Om het half uur/uur ging het veulen weer staan, de moeder stond vast en we hadden er strobalen tussen gelegd, en moesten we weer melken.
Na een paar uur hebben we het veulen, de merrie met praam op , heel voorzichtig bij de moeder geduwd en met de hand erbij naar de spenen gekregen .
Dit hebben we een paar uur volgehouden , slapen, drinken, slapen, drinken, en toen ging het steeds beter.
Na een dag ongeveer accepteerde de merrie het veulen en vanaf dat moment werd ze juist pissig als wij de box inkwamen, niemand mocht meer bij haar kind komen.
Oke het was een slapeloze nacht, maar wel de moeite waard.[/quote]

hahahah ja dat is bij onze merrie ook die wil bijna niemand meer in de buurt van haar veulen hebben. Ze is er nu helemaal weg van. Maar gelukkig heeft ze het niet verstoten hoor ze verzorgde het veulen vanaf de gebioorte alleen mocht het niet drinken. Maar goed bij ons binnen de 12 uur alle problemen opgelost!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:10

Ja bij dr eerste veulen had mijn merrie dit ook. Uiteindelijk na de merrie goed vast houden en steeds het veulen naar de speen leiden, ging het wel en toen was het ook goed.

magic84331

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:49

JoAnn schreef:
Jammer genoeg is het bij arabieren blijkbaar iets wat frequenter voorkomt, en zelfs terug te brengen is op 3 hengsten. Nog erger is dat de eigenaars volgend jaar weer een veulen willen, en dat het veulen zelf ook een merrie is.

Is dit dan erfelijk ? Ik wist dit niet. Over welke hengsten gaat het, je mag ook PB'en. Ben wel benieuwd over wie het gaat ...

Ikzelf heb ook al 2 (arabische) merries gehad met dergelijk probleem ;
die eerste aanvaarde haar veulen totaal niet maar had ook niet genoeg melk -> het veulentje na 48 u apart van de moeder met kunstmelk opgevoed, zoniet sloeg de moeder het dood ...
Die 2de merrie (geen familie van die eerste merrie) zag haar veulentje heel graag, maar de melkbar was niet open en is nooit op gang gekomen... veulen opgevoed met kunstmelk indezelfde box bij de moeder. Het veulen ging niet bij de moeder drinken omdat het wist dat er niets te drinken viel. Alles is steeds goed verlopen
Die laatste merrie moet in 3 weken opnieuw een veulen krijgen, en de uier zit nog hééél ver weg, dat beloofd ....

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:46

Ik weet niet of het echt "erfelijk" in de echte zin van het woord, zover ging onze uitleg niet. Misschien eens een idee van eens te googlen.
Vanmorgen toen ik op stal kwam leek het veulen normaal maar na een uurtje zagen we dat ze duidelijk mank is. Waarschijnlijk een slag gekregen van de moeder. Hopelijk is ze snel zelfstandig genoeg om "gespeend" te worden.

Van die 2e merrie, hàd ze geen melk of wou ze hem niet laten schieten?