ik zie niet wanneer ze hengstig is!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

ik zie niet wanneer ze hengstig is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:52

Hoi,

Ik heb besloten om mn merrie te laten dekken, ben nog op zoek naar een leuke hengst ( new forrest... tips aub)
Ik merk aan haar alleen nooit wanneer ze hengstig is. Karakter is hetzelfde en ze loopt ook niet echt te soppen. De kleine pony die erbij loopt zie je het heel duidleijk bij, mijne niet
En ik wil liefst een hengst laten komen, de mijne is nl panisch voor trailer ( dank zij vorige eigenaar) Wie kent een hengst die ze langsbrengen of hoe kom ik aan diepvries sperma? Wat is qua slagings percentage hoger?
Klinkt mss allemaal als stomme vragen maar word 1e keer dat ik haar laat dekken.
Tips??
Alvast bedankt Groetjes

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:56

Je hoeft niet persee diepvries sperma laten komen.
je kan ook gewone sperma uit een rietje laten komen.
Is wel hygienischer en met dekken heb je ook meer kans op verwondingen.

Misschien kan je je merrie laten schouwen door een hengstje uit de buurt.
Dan zet je dus de hengst voor de stal van de merrie en kijk je hoe de merrie reageert..
Je kunt haar ook laten scannen, dan kunnen ze zien of ze hengstig is.
En als ze dat is kunnen ze je vertellen wanneer je het beste de hengst of de sperma kan laten komen.
(wanneer het ei 6 cm is)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:57

P.S. ik zou wel wat meer informatie inwinnen, want het is niet niks een veulentje fokken.
je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Of mee bezig gaat.

Caletta

Re: ik zie niet wanneer ze hengstig is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:28

Ik ben woensdag bij de hengstenshow van de Radstake in Varsseveld geweest. Daar waren ook 2 ponyhengsten, new forest.
Hele super mooie hengsten en sjouwen die 2, daar kan menig paard wat van leren.

Nu heb ik natuurlijk niet opgelet waar ze vandaan kwamen. Eigenaar is iemand van 23 of zo. Ramon ..... nogwat.

Maar misschien als je opbeld naar de Radstake dat ze je verder kunnen helpen. Het waren 2 hele donkere hengsten. Donkerbruin, bijna zwart.

Succes.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:46

Als je via KI wilt dekken moet je dat zowiezo via een dierenarts doen die dat kan en die zal je merrie scannen om zo het preciese moment van ovuleren (dat het eitje vrij komt) te bepalen. 't Is nl. te duur om zomaar 3 of 4 rietjes in een merrie te stoppen en hopen dat er een op het goede moment was. Op die manier heb je dus (meestal, 't kán altijd zijn dat ze niet pakt) maar 1 rietje nodig.
Als je precies wilt weten hoe KI in z'n werk gaat, kun je info opvragen bij www.Holstud.nl (meest bekende KI station van nederland en in mijn optiek ook de beste). Houdt er in ieder geval rekening mee dat niet van elke hengst gekoeld sperma beschikbaar is. Een hengsteigenaar moet daar nl. wel 't één en ander voor doen en dat doet niet iedereen. Eerst informeren dus of de hengst van jouw keus ook voor KI beschikbaar is.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:05

dank jullie voor de info, ik ga eens kijken op de site. Maar met die dierenarts he, moet hij dan steeds terugkomen om te zien of ze al inmiddels wel ehnstig is of kan hij na de 1e keer kijken een achatting maken wanneer ze het word?
wat zijn eigenlijk de verschillen in kosten bij Ki en henst laten komen? Neem aan dat KI duurder is omdat je meer kans hebt om drachtig te laten worden, of heb ik het nu helemaal mis?
Groetjes

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:34

Meestal moet er wel meerdere keren gescanned worden, helemaal omdat jij zelf dus al niet kan inschatten wanneer ze hengstig is.
De kosten rond KI zijn wel wat duurder, maar veel hangt ook af van hoe het verloopt. Hoe vaak moet'ie scannen, is ze 'schoon, 'pakt' ze direct enz. Daar tegen over staat dat je veel minder risico's loopt m.b.t. vervoer, dekbeschadigingen, infecties enz. en dat in de meeste gevallen 1 rietje voldoende is. Bij 'life-cover' moet je toch vaak meerdere keren naar de hengst of staat je merrie daar zelfs een tijdje in pension.
Gewoon eerst goed informeren bij je DA en de hengtseigenaar van jouw keus en dan de voors en tegens tegen elkaar afwegen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 06:58

Hmm, als ik jou nu hoor zou ik dus nog een jaar wachten met haar te dekken. Een hengst had je allang uitgezocht moeten hebben, kijkende welke punten er verbeterd moeten worden aan je merrie. Ik ken geen een NF hengst waarmee gereisd wordt, de hengst laten komen is dus niet mogelijk. Met KI zul je je dierenarts moeten inschakelen, die zal moeten scannen voor de eisprong. Dit kan ooit iedere dag moeten gebeuren. De kosten kunnen dan behoorlijk oplopen. Breng je je merrie echter naar het hengstenstation, wordt er geschouwd met hengsten en als de dekking KI gebeurd heb je vaak een vaste prijs voor de DA, ongeacht hoe vaak die moet komen. New Forest hengsten die in ieder geval KI dekken zijn Sweet Forest Wizard (dekt met engels licentie), Kantjes Ronaldo en Lamento III. De laatste dekt dit jaar niet natuurlijk vanwege sportcarriere.
Op http://foxtrot.messageboard.nl/2957/ staat veel info over de hengsten, en op de stamboeksite (http://www.newforestpony.nl/) staat een lijst met welke hengsten er nu goedgekeurd zijn en op welke stations ze staan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:03

Neonlight schreef:
Hmm, als ik jou nu hoor zou ik dus nog een jaar wachten met haar te dekken. Een hengst had je allang uitgezocht moeten hebben, kijkende welke punten er verbeterd moeten worden aan je merrie. Ik ken geen een NF hengst waarmee gereisd wordt, de hengst laten komen is dus niet mogelijk. Met KI zul je je dierenarts moeten inschakelen, die zal moeten scannen voor de eisprong. Dit kan ooit iedere dag moeten gebeuren. De kosten kunnen dan behoorlijk oplopen. Breng je je merrie echter naar het hengstenstation, wordt er geschouwd met hengsten en als de dekking KI gebeurd heb je vaak een vaste prijs voor de DA, ongeacht hoe vaak die moet komen. New Forest hengsten die in ieder geval KI dekken zijn Sweet Forest Wizard (dekt met engels licentie), Kantjes Ronaldo en Lamento III. De laatste dekt dit jaar niet natuurlijk vanwege sportcarriere.
Op http://foxtrot.messageboard.nl/2957/ staat veel info over de hengsten, en op de stamboeksite (http://www.newforestpony.nl/) staat een lijst met welke hengsten er nu goedgekeurd zijn en op welke stations ze staan.

ik heb ook nog geen hengst uitgezocht..de hengstenshows zijn pas net begonnen.
Maar er komt toch echt wel een rietje in dit jaar.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:29

Zoals hierboven al staat.. schouwen door een hengst in de buurt, dan kan je vaak zien of ze hengstig is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:45

@daantjuh, als ik de posts lees denk ik dat de TS niet echt bezig is met de juiste hengst voor haar merrie te zoeken. Het criterium dat een hengst reist bijvoorbeeld zegt mij al genoeg. Verder zijn er niet echt hengstenshows voor ponyhengsten (ja, Wezep, maar dan houdt het ver op). Wat betreft de ponyfokkerij, de hengsten moet je al uitzoeken op de hengstenkeuringen.

En de serieuse fokkers (en niet de vermeerderaars) hebben al lang een hengst voor de merrie uitgezocht, vaak al meer dan een jaar van te voren. In de paar weken die nu nog resten is het haast onmogelijk om de hengsten uit te pluizen wat betreft vererving en dit ook met eigen ogen te aanschouwen.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 09:12

Ik wil een veulen dat ik zelf ga houden, puur hobby eigenlijk. wel wil ik graag een new forrester, ben niet zo tegen het kruisen en zij heeft best goede papieren.
misschien wacht ik ook nog een jaar. De hengst kantjes Ronaldo zoals al genoemd werd is familie dus dat gaat al niet meer. Ik denk dat ik eens ga informeren bij dierenarts met dat scannen en rietjes. Lijkt me idd veiliger en meer kans.
bedankt voor reacties

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:47

Wat is de afstamming van je merrie?
En je mag blij zijn dat Kantje's Ronaldo niet kan, die is duur!!!! Voor mijn eigen merrie ook geen match, mijn merrie is ook van Kantje's Ronaldo namelijk.
Heb je een foto van je merrie? Ook nog iets wat er verbeterd moet worden, hoe is het karakter en wil je de nadruk op springen, dressuur of veelzijdig? Wat is het %GW van je merrie?

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:57

hoi neon,

dat zit bij moeder kant er ergens in, dr vader is Ralph.
Ik heb wel foto maar ik snap niet goed hoe ik die op de site kan zetten. Ze is bruin, beetje roodbruin, kolletje en 3 witte sokjes, Het enige wat verbeterd kan worden is het karakter, ze kijkt altijd zooo zuur ( al vaker gehoord van nakomelingen van ralph, maar kan ookvan dr moeder afkomen) en ze maait met haar voorbenen. maardat maaien heeft toch gewoon met stand van haar benen te maken, of geeft ze dat ook door aan haar veulen?
Groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:21

Beenstand is erfelijk! Ik zal je even een pb-tje sturen met mijn email-adres, als je dan de foto wilt mailen plaats ik hem er wel even op.

En misschien is de exacte afstamming toch wel makkelijk. Haar vader is dus Ralph, en dan zal de vader van de moeder wel Kantje's Ronaldo zijn gok ik. Maar de vader van de moeder van de moeder (oma aan moeders kant dus) is ook wel makkelijk.