13 jarige merrie laten dekken? (1e veulen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Angelique_

13 jarige merrie laten dekken? (1e veulen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:02

Hoi,

Aangezien het weer veulentijd is en er zo veel veulentjes worden geboren, begint het wel een beetje te kriebelen om voor volgend jaar een veulen met mijn merrie te fokken.
Maar ze word eind mei 13, en heeft nog nooit eerder een veulen gehad.
Zou dit nog kunnen?
De merrie is verder in prima conditie.

Wat denken jullie?
Tegen die tijd ga ik het ook nog even navraag doen bij de VA

Groetjes

roestig

Re: 13 jarige merrie laten dekken? (1e veulen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:11

Ik denk dat het wel kan, als de merrie in een goede conditie is zeker. Je kan de veearts voor de zekerheid vragen als je ergens twijfels over hebt. Fristi wordt dit jaar ook 13 en is nu drachtig, maar heeft wel eerder veulens gehad. Maar ik weet bijna zeker dat er niet meer risico is een 13 jarige merrie te laten dekken of een 5 jarige. Ik zou eerder een 13 jarige merrie laten dekken dan een 3 jarige..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:20

zoekfunctie

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:18

Sammie schreef:
zoekfunctie

Waar moet je op zoeken dan? lekker lange zoekzin word het dan En die zoekfunctie die werkt niet optimaal

Veel verstand heb ik er niet van Maar Lara is in prima conditie, dus ik denk dat het nog wel kan

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:23

Mijn merrie wordt dit jaar ook 13 en ik ga haar voor het eerst in haar leven laten dekken.
Ik heb hele gesprekken gehad met de dierenarts, hij heeft er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat!
Ik heb sinds kort de paarden bij huis staan, nu heb ik het gevoel dat het kan. Ze is ook in optimale conditie en erg regelmatig hengstig.
Kunnen we volgend jaar leuk foto's uitwisselen

Heel veel succes!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:28

LaFunkyJazz schreef:
Sammie schreef:
zoekfunctie

Waar moet je op zoeken dan? lekker lange zoekzin word het dan En die zoekfunctie die werkt niet optimaal

Veel verstand heb ik er niet van Maar Lara is in prima conditie, dus ik denk dat het nog wel kan

Er zijn tig topic's te vinden over oudere merries en eerste leeftijd van wanneer kan die nog dekken. Zowel via google als handmatig zoeken kun je genoeg topic's met antwoorden vinden.

Je hebt er geen verstand van, maar je denkt van wel. Als het rode benzine lampje rood is denk je dan ook hij geeft aan dat ie vol is en je tuft lekker verder??

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:35

Sammie schreef:
Sammie schreef:

Er zijn tig topic's te vinden over oudere merries en eerste leeftijd van wanneer kan die nog dekken. Zowel via google als handmatig zoeken kun je genoeg topic's met antwoorden vinden.

Je hebt er geen verstand van, maar je denkt van wel. Als het rode benzine lampje rood is denk je dan ook hij geeft aan dat ie vol is en je tuft lekker verder??
[/quote]

Iets minder bot kan ook wel :S

Ik zou gewoon met de VA gaan praten zoals je al zei, die weet het het beste

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:02

13 jaar is geen probleem om je merrie te laten dekken. Vooral als je merrie in goed conditie is, zou ik zeker geen jaar meer wachten en haar lekker laten dekken.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:20

Citaat:

Joh, wat zijn we weer aardig. Wat ik daarmee bedoelde, is dat ik geen VA ben. Maar van wat ik ervan weet lijkt het me wel te kunnen, de merrie is in goede conditie, geen (zichtbare) gebreken.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:26

Mijn merrie heeft haar eerste velen op 12 jarige leeftijd gehad.
Alles is goed gegaan dus als de DA zegt dat er geen problemen zijn moet het lukken!

Weet je al welke hengst???

Bosprez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:27

Ik vind 13 jaar DE leeftijd om een merrie te dekken! En zeker wnn ze in een prima conditie is!
Sommigen laten hun merrie dekken wnn ze 3 jaar is en daarna gaan ze erme rijden, ik bedoel dat is toch niet logisch?
Niet dat het niet kan hoor! Maar dat is mijn mening
Zoals er ooit in de hoefslag stond :
" Wnn iemand op zijn 25e een kind krijgt zal ook nooit meer de Olympische Spelen winnen."

(niet te letterlijk opnemen hé )

_Angelique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 18:46

haha oke, bedankt!
als ze echt gedekt gaat worden zit ik de denken aan Numero Uno
maar 100% zeker ben ik er nog niet van om haar echt te laten dekken

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:53

Charloepy schreef:
Ik vind 13 jaar DE leeftijd om een merrie te dekken! En zeker wnn ze in een prima conditie is!
Sommigen laten hun merrie dekken wnn ze 3 jaar is en daarna gaan ze erme rijden, ik bedoel dat is toch niet logisch?

13 jaar is niet DE leeftijd. Er wordt wel eens gezegd dat een merrie de beste veulens geeft van 8 - 13 jaar. Het eerst dekken van een merrie op 3 jaar is wel logisch. Paarden van 3, 4 jaar zijn nog te jong om volledig in de sport mee te lopen op het hoogste niveau, maar oud genoeg om een veulen te dragen en op te voeden. Daarna kunnen ze de sport in en op latere leeftijd altijd nog gedekt worden. Het is riskanter om eerst een merrie in de sport uit te brengen en op latere leeftijd te dekken. Deze merries zijn moeilijker drachtig te krijgen en daarnaast lopen ze op oudere leeftijd >13j grotere kans op allerlei complicaties omdat ze het niet snappen of gewoon niet meer willen/kunnen.

Als je een veulen wilt van je merrie, moet je het dit jaar doen. En zeker niet nog 2 a 3 jaar wachten. Denk er goed overna of je het wilt en kunt en ook zeker of je het wilt en kunt betalen. Een veulen is schattig, maar je moet wel de tijd, plek en geld hebben om het op te voeden en te houden. Je hebt een grote verantwoordelijkheid naar zo'n paard toe. Al voor je 1 stap op je paard (veulen) hebt gezeten heeft het beestje je al zo'n €5000 gekost. Vaak is het goedkoper om een leuk jong paard te kopen, je loopt minder risico de eerste drie jaren en je bent vaak niet zoveel geld kwijt dan dat jezelf fokt en ruim 3 jaar moet wachten. En wellicht belangrijker een jong paard kopen kun je kiezen naar geslacht, afstamming en kleur e.d. Een veulen komt zoals hij/zij is.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:35

Charloepy schreef:

Niet dat het niet kan hoor! Maar dat is mijn mening
Zoals er ooit in de hoefslag stond :
" Wnn iemand op zijn 25e een kind krijgt zal ook nooit meer de Olympische Spelen winnen."

(niet te letterlijk opnemen hé )

Wat is daar niet logisch aan?

Ik ga dit ook doen. Mijn merrie wordt volgend jaar 3 en dan gaat ze naar de keuring en onder de hengst. Vervolgens wordt ze ingereden en na het veulen de wedstrijdsport in. Hier is over nagedacht.

Heb ook nagevraagd aan een VA wat het beste was, of eerst de sport en dan een veulen, of eerst een veulen en dan de sport in? Die zei: eerst een veulen, want dan rek je het alvast een beetje op. Als een merrie de sport in is geweest, bestaat er een kans dat ze erg bespierd is, en dit kan voor problemen zorgen bij de geboorte. Als je eerst een veulentje doet, is de kans kleiner. En ik vind dat behoorlijk logisch klinken...

Wat Sammie beschrijft is ook bij mij van toepassing: ik wil met mijn paard rustig aan doen en zij hoeft niet meteen de sport in. Ruimte en tijd dus voor een veulen

Maar goed, even ontopic weer

Volgens mij kan je het gewoon proberen Wat ik hierboven beschreven heb, hoeft lang niet altijd zo te zijn

charissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:15

heej
Nou mijn merrie is verleden jaar gedekt en ze was toen 13. Hte is haar eerste veulen en tot nu toe gaat alles goed ( dit jaar word ze 14)ze is volgende week uitgerekent dus ik ben benieuwd!

PardoesJessi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:39

Krijg soms ook de kriebels mijn merrie is nu 15. Maar ik ben veel te bang dathaar wat overkomt dus doe ik het steeds maar niet...... Kan altijd nog ergens een leuk veulen kopen toch??

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:09

Heb je de merrie al 13 jaar?
Bij het KWPN kun je het met 1 telefoontje navragen( of ze al eerder veulens heeft gehad)Is altijd handig om te doen als je haar op latere leeftijd hebt gekocht

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:11

Ik reageer even voor Angelique Ze heeft het al gecheckt, paard heeft nog nooit veulens gehad

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:13

oke was niet naar bedoeld hoor

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:48

Mijn merrie is net 10 geworden, en moet deze zomer ook veulenen.... Tot nu toe gaat alles helemaal goed.... Ik heb haar nu ook pas laten dekken, omdat ik nu de mogelijkheid heb om het veulen te houden. Denk er wel om met dekgelden, dat er meestal nog btw bij komt, en ook DA kosten etc.... En als het niet gelijk pakt ben je zo weer €300,- verder....
Succes!!!

cojolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:18

Mijn merrie word dit jaar 15 en is vorig jaar gedekt door skydancer en ze doet het tot nu toe prima ze is 14 april uigerekend, dus nog 6 dagen, ze heeft ook nog nooit eerder een veulen gehad.

Maar is in prima conditie, en zeer gezond.

juria

Re: 13 jarige merrie laten dekken? (1e veulen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:21

Als jouw merrie van 13 nog in goede conditie is, kun je haar best nog laten dekken.