Merrie met beschadigde zenuw door bevalling???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

selnik

Merrie met beschadigde zenuw door bevalling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:29

Onze Oo-seven merrie van 1.80 mtr heeft afgelopen nacht een veulen gehad van Painted Black. Het is een groot veulen. De bevalling ging vlot en goed, de nageboorte is er ook helemaal afgekomen maar na de bevalling kon de merrie niet meer opstaan. Toen ze eenmaal overeind kwam had ze totaal geen controle over haar achterhand. Dat was echt een levensgevaarlijke situatie. De merrie schommelde alle kanten op en viel een paar keer bijna boven op haar veulen. Vlug de dierenarts gebeld en die stelde vast dat de merrie een zenuw beschadigd heeft tijdens de bevalling. Hij had nog nooit zo'n zwaar geval gezien, maar hij denkt toch dat dat helemaal goed komt. Ze kan nu inmiddels wel weer lopen maar is nog erg instabiel achter en wankelt nog erg. Ze kan ook weer gelukkig voor haar veulen zorgen.
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en eventueel info heeft over het verloop van het herstel. Alle info is welkom!

Megacarmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:40

heeej ...wat erg zeg
Maar gelukkig gaat het weer beter met der
Hoe ziet je veulen van painted Black er uit ??
Ik krijg over 5 weekjes ook een veulen van PB en ben erg benieuwd hoe die van jou eruit ziet , we hebben er al eentje van PB en is erg goed veulen
Groetjes

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:56

Niet vergelijkbaar misschien, maar dit is ook een keer gebeurd bij een van de koeien van mijn oom. Koe kon ook niet meer opstaan na de bevalling, ook een beschadigde zenuw. Ik weet niet meer precies hoeveel tijd eroverheen is gegaan, maar de koe is wel genezen .

Ik denk dat het voor je merrie wel heel positief is dat ze nu weer (ook al is het wankel) kan lopen. Is toch een teken dat er verbetering in zit.

Heel veel succes en sterkte met je merrie. En gefeliciteerd met je veulen. Heb je foto's van mams en veulen?