Wanneer DA bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Wanneer DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:43

Als jullie merries hun veulen krijgen, bellen jullie dan sowieso een DA? Of alleen als iets duidelijk mis gaat? En wat zijn dan tekenen dat er iets misgaat?

Mijn shetje begint de laatste weken namelijk opvallend rond te worden. (en ze is vorig jaar in juli gedekt (bij haar vorige eigenaar), er zou dus wel eens een veulentje op komst kunnen zijn)
Maar het is een heel smal en rank gebouwd shetje, ik maak mij dus wel wat zorgen. Kan ik er wel vanuit gaan dat ze alles zelf regelt?
Zou haar smalle bouw voor problemen kunnen zorgen?

aur0ra_h0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:44

geen idee,, maar ik zou het voo rde zekerheid je dieenarts bellen ! alvats gefeliciteerd met jj veulentje

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:45

weet je wel wanneer ze uitgerekend is??

In principe redden de meeste merries het ook wel zonder hulp van buitenaf, en ik neem aan dat de DA wel al eens een echo gemaakt heeft??

Luckystory

Re: Wanneer DA bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:55

Nop, geen echo, en nooit opgevoeld ofzo.
We zijn er altijd vanuit gegaan dat ze toch niet vol was. Ookal omdat ze niet dikker leek te worden.

Maar nu dus wel
Ze is gedekt 17 juli, Het zal dus voor eind juni zijn.

Eigenlijk zit ik helemaal niet te wachten op een veulen. Persoonlijk had ik haar niet laten dekken. Ik vind haar qua bouw niet echt geschikt om veulens te krijgen en ze is nog maar 3 jaar.

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:03

hoi
Even een vraagje hoe groot is je shetje.

Het is namelijk zo dat bij kleine shetjes( schofthoogte 80 cm of kleiner) het veulentje vaak de laatste draai niet meer kan maken in de baarmoeder.(Er is te weinig ruimte)
Hierdoor ligt het veulen tijdens de bevalling verkeerd en zal het er moeilijk afkomen. Vorig jaar hadden wij hier een shetje van 74 cm groot waarvan het veulen ook verkeerd lag helaas is hij toen dood geboren.
Toen de bevalling opgang kwam en de waterblaas geknapt was en de andere blaas zichtbaar werd wilde het niet verder komen na 10 minuten hebben we er een veeverloskundige bij geroepen die binnen 4 minuten ter plaatse was. Hij heeft het veulen toen gedraait waarna het geboren werd alleen was het dus dood.
Ik vertelde hem dat ik ook een shetje wilde kopen hij raadde mij toen aan om er een te kopen met een schofthoogte boven de 88cm.
Het hoeft niet altijd mis te gaan hoor want het shetje van 74cm heeft ook een gezonde dochter op de wereld lopen alleen gaat het vaak verkeerd bij kleine shetten.

Dus is ze klein en begint de bevalling en duurt het langer dan 10 minuten voor de andere blaas achter de waterblaas aankomt bel dan een dierenarts.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 17:49

Ze is groter dan 80 cm hoor.
Ik weet niet precies hoe groot ze is, maar ik schat ongeveer 90 cm.
Maar ik vind haar gewoon ontzettend smal.
Een vriendin van mij heeft ook shetten die ongeveer even groot zijn. Maar in vergelijking met die pony's is de mijne maar de helft zo breed.

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:05

Wij hebben hier ook twee shetten die erg van elkaar verschillen hoor de mijne Bonnie is 90 cm en is van het nieuwe luxe type en Maaike is 92 cm en van het ouder grove type.
AfbeeldingAfbeelding
Bonnie is het vosje en Maaike is de bruin zwarte
Daar zit ook duidelijk een verschil in hoor kijk maar naar de benen.

Misschien kun je een foto van jouw shetje plaatsen, Zodat we een indruk van haar kunnen krijgen.
Wel is ze aan de jonge kant ja.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:29

Hier een foto van mijn shet samen met haar verzorgstertje
(en de mama van het meisje op de achtergrond)
Afbeelding

sprigan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:54

even nog een tip voor als de bevalling opgang is en het duurt een beetje lang.

kijk even of laat iemand even voelen of de hoefjes goed liggen.
de bolle/bovenkant van de hoefjes moeten naar de staart wijzen.
zie je maar een hoefje of de onderkant (waar de straal zit) dan ook direct de DA bellen.
dan ligt het veulen niet goed.

even over de bouw van je pony:
JE HEBT GEWOON EEN SLANKE PONY,DE MEESTE SHETTEN ZIJN VEEL TE DIK EIGENLIJK.

ps wel foto's maken in het heetst van de strijd wat dat is heeeeeeel leuk om later terug te zien.
filmen kan natuurlijk ook.

VEEL SUCCES EN LAAT MAAR HOREN WAT HET GEWORDEN IS.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:59

zelf bel ik als ik zie dat er iets NIET in orde is.
Zo hadden we bij het eerste veulen maar 1 voetje wat er uitkwam.
De ander lag dubbel.
Ik heb snel DA gebeld, maar we zijn wel doorgegaan met de bavalling.
De merrie was aan het persen en met elke pers wee trok mijn vader een beetje mee.. (de merrie lag ook nog eens met der kont tegen de stalwand aan.. (hoe krijg je het voor elkaar in een stal van 5 bij 5??) haha, maar goed, DA was er en het veulentje was er ook al.
Het was een moeilijke start maar hij doet t goed en is nu een grote man van 4 jaar.

Ik hou gewoon de merrie erg goed in de gaten.
Is er iets wat ik niet vertrouw (ook al twijfel ik)
Dan bel ik meteen.
We zeggen altijd maar zo bij twijfel ALTIJD bellen.