Afmeting stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babs

Afmeting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 21:26

Hi,

Wat is eigenlijk de minimale afmeting van een stal waar merrie en veulen instaan? Mijn stal is 3 bij 3 meter. Er is ook een merriestal, die is ongeveer 4 bij 4 meter.

Is mijn eigen stal groot genoeg? Merrie is nog niet drachtig, maar je kan niet vroeg genoeg over dingen nadenken. O ja, mijn eigen stal (van Evita) is bijna rondom met rubber bekleed ivm trappen tegen de muur (voedernijd ).

Tips zijn welkom!

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:27

3 bij 3 vind ik zelf erg klein voor een paard met veulen. Ik zou hem eerder in een 4 bij 4 stal zetten. Mijn eigen paard stond in een nog grotere stal dan 4 bij 4.

jarrah

Re: Afmeting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:49

Persoonlijk vind ik 3 bij 3 ook wel aan de kleine kant, vooral als je de keuzemogelijkheid hebt zou ik zeggen: omgooien die handel!

Wij hebben 3 merrieboxen (2 van 3x6 en 1 van 3,5x5) en de rest van de boxen zijn allemaal 3,5x3,5
Aangezien wij in 10 dagen (van 6 april tot 16 april) 4 veulens verwachten en mijn merrie dus precies als laatste is (16 april), is er dus een kans dat zij ook zal moeten bevallen in de kleinere box. Nu is 3,5x3,5 toch wel aardig ruim, maar ik hoop echt van harte dat de eerste mooi op tijd komt en dat we er dus nog 10 dagen tussen hebben zitten, dan kan mijn merrie mooi bevallen in de 3,5x5 box

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:59

Mijn merrie is een pony van 1.54.. Ze staat in een stal van 3 bij 3.. misschien iets wat groter.. Nu hebben we wel een merriestal, maar het kan zijn dan er op dat moment al een andere merrie in moet. Rond de tijd dat ze is uitgeteld (22 april) dan kan ze 's nachts wel de kraamstal in.. Maar stel dat het nu eerder geboren wordt.. is het dan erg dat ze in een stal staat van 3 bij 3.. Ze moet altijd erg wennen aan een nieuwe omgeving en stal..
Alvast bedankt!

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 12:55

Ik denk dat ik Evita eerst in d'r eigen stal laat en dan kort voor de bevalling in de grotere stal (mits dit kan, moet nog even overleggen met de staleigenaar). Als het veulen er eenmaal is kan ik natuurlijk ook kijken hoe het gaat in haar eigen stal, ze gaan dan toch vooral veel naar buiten. Bedankt voor jullie reacties.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:13

Het is niet wijs om een merrie kort voor de bevalling naar een nieuwe stal te verhuizen. Er kunnen andere organismen leven waar de merrie geen afweer tegen heeft en die heeft ze dan ook niet door kunnen geven aan het veulen. Beter is het een merrie met minder dan 4 weken te gaan niet meer te verhuizen.

Ik liet mijn merries altijd de keus waar te bevallen; de stal (3x3) de paddock of de wei als de paddock te nat was.
Ze kozen iig altijd 'buiten' .

Hypo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:01

Babs schreef:
Ik denk dat ik Evita eerst in d'r eigen stal laat en dan kort voor de bevalling in de grotere stal (mits dit kan, moet nog even overleggen met de staleigenaar). Als het veulen er eenmaal is kan ik natuurlijk ook kijken hoe het gaat in haar eigen stal, ze gaan dan toch vooral veel naar buiten. Bedankt voor jullie reacties.

Sugarmiss heeft gelijk niet te kort voor de bevalling verhuizen, hoewel het dan meer gaat om verhuizen van het ene adres naar het andere. Binnen één stal zijn in alle boxen wel de zelfde ziektekiemen aanwezig. Wij houden altijd 3 weken aan als laatste moment.

Wat betreft de maat box, wij hebben 3,5 x 3,5 dat gaat op zich prima, maar ik zou ze liever groter hebben voor het bevallen. 3x3 is echt te klein, als een merrie gaat liggen is er al snel te weinig ruimte achter voor het veulen. Verder gaat het ook om de ruimte na de geboorte, dan moeten ze met z'n tweeen de ruimte delen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:04

Hypo schreef:
Sugarmiss heeft gelijk niet te kort voor de bevalling verhuizen, hoewel het dan meer gaat om verhuizen van het ene adres naar het andere. Binnen één stal zijn in alle boxen wel de zelfde ziektekiemen aanwezig. Wij houden altijd 3 weken aan als laatste moment.
Met die super grote pensionstallen/maneges die je tegenwoordig hebt, verdeelt over meerdere gebouwen zou ik die gok niet willen nemen.

Hypo

Re: Afmeting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:16

Op grote stallen met veel 'komen en gaan' van paarden is het natuurlijk altijd heel moeilijk. Hoe kan je dan voorkomen dat de drachtige merries in contact komen met paarden die buiten de deur zijn geweest (bijv. op wedstrijd)? Maar goed dat was niet de vraag

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:32

Ik zou ook absoluut voor de 4x4 gaan!
Ik heb vorig jaar een 3x4 stal gebruikt voor de bevallingen en dat ging op zich prima, maar ik heb maar kleine paardjes (plmn 1.50 hoog). Dit jaar kan ik de tussenwand tussen de stallen uit halen en heeft Lee een 3.3 bij 6 m box. Overigens bevallen de meeste merries 's nachts (nou ja ) vandaar dat ik ze liever op stal heb zodat ik goed licht heb mocht dat nodig zijn.

Verder ga ik met SM mee dat ik een merrie ook niet vlak voor de geboorte zou verhuizen als het niet strict noodzakelijk is.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:17

mijn merrie is bevallen in haar eigen stal 3x3 heb geen grotere stal zelf.en buiten was te koud.hij is 10 januari gekomen..
maar groter is altijd beter lijkt me..ze is trouwens 1.48m

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:17

Natuurlijk is groter altijd prettiger, maar zolang het paard zelf niet al te groot is en je kunt niet anders dan is 3x3 best te doen.
Die van mij zijn ook 1,50 en hebben meerdere veulens gehad en 's nachts mee op stal gestaan.

Natuurlijk kun je pech hebben dat de merrie op het veulen gaat staan, maar dat kan ook in een grote stal.

Ik denk dat het belangrijker is dat de merrie in een rustige omgeving staat, zéker als de merrie erg beschermend is naar het veulen. Als er dan veel paarden langskomen en ze gaat onrugstig in haar stal lopen of uithalen naar andere paarden dan wordt het veulen juist omver gelopen.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:45

Met verhuizen bedoelde ik binnen de eigen stal, is maar 10 meter verderop. Maar het is al opgelost. Ik kan de 4 x 4 stal gebruiken óf de staleigenaar bouwt er nog zo'n maat stal bij!! Ja, hij is nogal bouwlustig én gek op veulens. Gaat helemaal goedkomen wat betreft de stal. Nu nog een leuke papa zoeken!! Bedankt voor jullie reacties iig.