koliekoperatie bij veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

koliekoperatie bij veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:46

Mijn merrie (vader Negro)van 4 jaar is als veulen van 5 weken oud geopereerd aan koliek in Utrecht (slag in dunnedarm). Is dit bijzonder? Wie heeft dit ook meegemaakt? Ik ben nl. nog nooit iemand tegengekomen die dit ook heeft meegemaakt. Zou graag eens ervaringen willen uitwisselen.

EmEm

Re: koliekoperatie bij veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:23

Mijn nu 21-jarige merrie is als veulen, toen ze nog geen 24 uur oud was, geopereerd aan koliek. Een koliekoperatie voor een veulen met succesvolle afloop is volgens mij vrij bijzonder.

Nu heeft die van mij wel een extra fanatiek beschermengeltje, want ze is als 4-jarige voor een 2e keer aan koliek geopereerd toen ze hoogdrachtig was (eerst geboorte opgewekt, veulen eruit, merrie direct geopereerd).

Inmiddels is ze dus 21 en blijft ze gevoelig voor koliek. Hoewel het de laatste jaar, sinds ze op een andere stal staat waar de paarden veel buiten komen, wel een stuk beter gaat. Ze staat niet op stro, maar op krullen. Daarnaast krijgt ze elke dag olie over het voer en geef ik haar ' opkikker' . Ik las laatst ergens dat het best mogelijk is dat paarden die als veulen geen goede darmflora hebben opgebouwd, daar last van kunnen blijven houden. Dat zou ook verklaren waarom die van mij gevoelig blijft. Maar al met al is ze er wel al 21 mee geworden, en zegt iedereen dat ze wel voor een 10-jarige door kan gaan .

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:49

Bij ons is het helaas niet goed afgelopen. Mijn merrie had een tweeling gekregen (ondanks 3 x scannen) en de hengst kreeg na 3 dagen hele erge koliek, hij is toen ook geopereerd maar heeft een hartaanval gekregen waaraan hij is gestorven. Later bleek dus dat zijn blaas geknapt was en dat hij zichzelf al drie dagen had vergiftigd.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:27

Ik geef ook dagelijks olie door de muesli en knoflook. Ze heeft de rare gewoonte om tegen de muur te mesten of dit een gewoonte is of dat ze moeite heeft met mesten? Onder het rijden duurt het ook even voor dat ze mest en lijkt het ook dat ze wat moeite heeft. Ze laat onder het rijden ook veel lucht uit haar darmen ontsnappen. Daarnaast heeft ze de gewoonte om veel te rollen in de stal na het rijden als ze nat is van de regen of zo maar. Ligt daardoor veel vast. Heb sindskort een anti-rolsingel gekocht die ze op stal omheeft. Ben met het rollen nog altijd bang dat er iets met haar darmen aan de hand is. Dat jouw paard al 21 is voor mij een goede opsteker. De tweede keer koliek had dat te maken met het feit dat ze drachtig was en al een keer geopereerd?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:48

erg ongewoon is het niet. toen ik met men paard in de kliniek stond van koliekoperatie stonden er ook twee vleulens die aan koliek geopereerd waren. 1tje heeft het gehaald, de andere niet. nog een ander veulen zat nog in de buik en is zijn mama verloren in de koliekoperatie, en ik denk dat dat veulen het ook niet gehaald heeft.
greetz