Paard gevoeliger door zwangerschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Paard gevoeliger door zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 10:24

Mijn verzorgpaard moet ongeveer in juni bevallen.
Nou zou ik haar laatst longeren. Dus ik doe het dekje erop, longeersingel erom. Toen bleek dat het dekje niet recht lag dus ik probeer het zeg maar een beetje recht te trekken, het volgende moment had ik een aantal tanden in m'n rug staan..
Ze had me dus echt hard gebeten, ik heb haar meteen een knal gegeven want bijten mag natuurlijk niet. Ik heb nu nog 2 tandafdrukken met een mooie zwarte korst erop in m'n rug staan en een mooi paarse bloeduitstorting ter grootte van een vuist eronder. Ik heb er ook een tetanus prik voor gekregen.
Nou vroeg ik me af of jullie ook wel eens zoiets meegemaakt hebben dat je paard er gewoon niet tegen kan als je aan d'r singel of iets dergelijks in de buurt van haar buik zit, als ze zwanger is. En vind je het dan normaal dat ze zo reageren, of reageer ongeveer net als mij en straf je ze wel af? Want dat vind ik eigenlijk wel logisch, want bijten mag gewoon niet.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:54

Heb het nooit meegemaakt maar lijkt me heel logisch. In dit geval afstraffen zou ik persoonlijk niet doen. Jij deed haar op dat moment pijn en waarom zou ze dat niet kenbaar mogen maken.
Gewoon bijten is uit den boze maar wie zijn wij om te beslissen dat een dier zijn gevoel niet mag uiten als het om pijn gaat?

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:00

ranna schreef:
Heb het nooit meegemaakt maar lijkt me heel logisch. In dit geval afstraffen zou ik persoonlijk niet doen. Jij deed haar op dat moment pijn en waarom zou ze dat niet kenbaar mogen maken.
Gewoon bijten is uit den boze maar wie zijn wij om te beslissen dat een dier zijn gevoel niet mag uiten als het om pijn gaat?

Maar dat kan ook op een iets zachtere manier.. bijvoorbeeld een goede duw ofzo. Maar ja leg dat je paard maar eens uit he
En haar pijn doen? Nou ja het zal in mijn ogen niet superpijnlijk zijn geweest, maar meer irritant zeg maar, omdat ik dus een beetje aan dat dekje trok en daar had ze gewoon genoeg van. Maar dan vind ik nog dat ze niet zo gemeen hoeft te bijten. Want ik had drie dikke shirts aan, een vest en een winterjas en daar heeft ze helemaal door heen gebeten, ik had het bloed op mn rug.

livo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:06

ranna schreef:

Wie zijn wij? de baas!!! Tuurlijk moet je haar afstraffen!!! Een paard bijt ook niet zomaar zo gemeen een ander paard wat in een hogere rang is. Je kunt je toch niet zomaar laten bijten en trappen voor alles wat vervelend is voor het paard. Wat gebeurt er dan als je een paard moet behandelen voor een bepaalde wond, of een paardje wat mok heeft, vinden ze vaak ook niet leuk. Als ik zo zou gaan denken zou ik toch regelmatig bont en blauw thuiskomen.
Goed dat was ff offtopic....

Ze kan idd door haar dracht wat anders reageren zo nu en dan...en aarbij blijft het natuurlijk een merrie en die hebben wel vaker van die nukken. De merrie waar ik op rij heeft ook van die nukken. Ze is gewoon strontje verwend. Vaak is dat dan weer te wijten aan van die mensen die maar met zich laten sollen omdat je een beet of trap zien als een "uiting van pijn"

Maargoed de een heeft wat duidelijkere taal nodig dan de ander...als mijn merrie een keer op de grond stampt of met haar staart zwiept...snap ik ook dat t niet prettig is wat ik doe...heb ik geen hap voor nodig

ellepel

Re: Paard gevoeliger door zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:51

die knal zal vast niet zo hard aangekomen zijn, denk dat een mens heel wat zachter knalt dan een ander paard.

en ja, paarden kunnen soms behoorlijk last hebben van hun dikke buik en andere ongemakken.zo heb ik ooit een merrie verzorgd die de laatste 2 weken voor de bevalling gewoon echt zoooo sjaggerijnig was.

hahaah daar moest je gewoon bij uit de buurt blijven anders vrat ze je zowat op

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:57

Met dat afstraffen is niks mis imo

Merries kunnen idd wel touchy zijn in hun drachtigheid en nu ik zelf zwanger ben kan ik me ineens ook heel goed voorstellen waarom

Megacarmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:51

Ja ik heb het ook , mijn paard bijt sinds ze het eerste veulen heeft gekregen en nu is ze weer drachtig en nou is ze bijterig, niet normaal.....het zal vast wel aan de zwangerschap liggen

Annelous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:49

Ik heb het ook!, mijn paard is schijndrachtig (wel gedekt, heel erg dik, volle uiers maar na het opvoelen waarschijnlijk niet drachtig) En het is altijd een super lief paard nooit gebeten enz.. tot ik laatst onder haar buik kwam, ik denk dus ook dat het wel aan haar "zwangerschap"ligt..

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 13:10

Ok gelukkig dan is het dus wel normaal Maar een beetje uitkijken als je bij d'r buik komt dus

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:58

Het is wel normaal ja, maar niet leuk
Ik zou haar ook gewoon corrigeren en als je merkt dat ze wel héél erg sjaggie wordt dan zou ik haar gewoon stil zetten tot haar bevalling voordat ze allerlei ongewenst gedrag ontwikkeld.
Tsja, drachtige merries ...

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 14:16

Mac schreef:
Het is wel normaal ja, maar niet leuk
Ik zou haar ook gewoon corrigeren en als je merkt dat ze wel héél erg sjaggie wordt dan zou ik haar gewoon stil zetten tot haar bevalling voordat ze allerlei ongewenst gedrag ontwikkeld.
Tsja, drachtige merries ...

Het is inderdaad heel vervelend. Vandaag hoorde ik een knal van op elkaar slaande kaken. Ik stond met mijn hoofd naar haar toe en toen probeerde ze dus ook te bijten.. Terwijl ik niks deed. Nou ja zal wel chagerijnig zijn, maar ik heb dr wel even boos toegesproken.