Ideale afmetingen stal veulenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Ideale afmetingen stal veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:40

Hoi hoi,

onze merrie is nu drachtig en volgend jaar rond januari uitgeteld, mits alles goed gaat. Nu vroeg ik me af wat nou de meest ideale afmetingen zijn om de merrie in te laten veulenen. Onze stal is 3,70m bij ongeveer 3,50m. Is dit groot genoeg? Het is een 'open' stal, met anti weef-rek. Zou dit te koud zijn voor de winter?? Anders kunnen we de stal van de zomer nog verbouwen, vandaar deze vraag al zo vroeg.

Alvast bedankt voor reacties!

Waratje

Re: Ideale afmetingen stal veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:52

Hangt een beetje af van de afmetingen van je paard, maar in principe lijkt het me ruim genoeg. Mijn merrie (1,50) heeft probleemloos geveulend in een stal van 3x3 meter, maar voor een grotere merrie zou ik meer ruimte willen.
Heel belangrijk is dat je controleert dat er geen tocht over de grond komt. Veulens liggen veel meer dan een volwassen paard en in de trek liggen is natuurlijk niet geweldig.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:54

ah ok. dank je. Mijn paard is ongeveer 1.65m. Nee, moet er niet aan denken dat zo'n hummeltje in de tochtligt!! Misschien een idee om wellicht een groot gordijn tegen de toch te hangen??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:58

Gordijn zou ik niet doen, eventueel een schot langs de grond maken, minimaal een halve meter hoog, dan heb je de tocht over de grond redelijk weggevangen. En natuurlijk flink stro.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:02

Ik zou persoonlijk liever een grotere stal voor de merrie hebben.

Mijn paard is afgelopen zomer bevallen in een buitenstal (helaas was het toen niet echt denderend goed weer, veel waaien etc.). Deze heb ik speciaal hiervoor laten zetten en was 7x3,5 meter (met het oog erop dat deze stal straks in 2 gedeeld wordt en ze dan beiden een aparte stal hebben ).
Mijn merrie was iig blij met de ruimte die ze had en voor het veulen was het ook fijn dat ze wat ruimte hadden.
Flink stro erin idd, zodat de wind niet onder de deur door kan piepen.

Mijn merrie wordt panisch als een van de bovenluiken dichtgaat, dus die moesten we open laten, omdat ik anders bang was dat ze op het veulen zou gaan staan in haar panische reactie .

Tuurlijk hoef je niet persé een stal van 7x3.5m. Dat is niet per definitie de perfecte stalmaat voor een stal om in te bevallen, ook mijn merrie had kunnen beslissen om in een hoekje te gaan liggen, maar dat deed ze niet.. netjes in het midden over de hele lengte van de stal .
Maar ik zou persoonlijk de stal wel liever wat groter hebben dan die je nu hebt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:40

Mijn merrie heeft zelfstandig geveulend vorig jaar in een 3x3 stal.
Was er niet helemaal gelukkig mee, want eigenlijk vind ik dit toch wat aan de krappe kant. Maar goed, ze had ons verrast maar alles was goed gegaan.
Bij de andere veulens konden we de binnenschuifdeur open maken toen ze aan het veulenen was (stal is een beide zijden toegankelijk) voor meer ruimte als dat noodzakelijk was.
Tot nu toe heeft ze nog nooit zodanig gelegen dat we haar weer in de benen hebben moeten jagen.
Maar als je de mogelijkheden hebt, zou ik zeker een grotere stal maken.
Helaas weigert mijn merrie buiten te veulenen, want bij fatsoenlijk weer vind ik dat toch het mooiste. Weinig bacteriedruk, genoeg ruimte en een goede grond voor het veulen om te gaan staan.
Succes ermee!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:19

wat ik tot nu toe heb meegemaakt is dat de merrie idd een dubbele box kreeg.
dus een box van 3,5 bij 7 (of 3 bij 6) daar ging dan later weer een wand tussen zodat ze beiden een eigen stalletje hadden.

het lijkt mij wel een fijner idee als ze wat meer ruimte heeft dan haar normale stal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:07

VMR --> KS.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:22

Onze merrie stal is nu 4.40m bij 3.40m. En hier staan een haflinger in van 1.50m. Ik vind dit een hele mooie grote stal om in de veulenen. Mijn rijpaard is vorig jaar bevalen in een stal van 3.30 X 3.20, het ging wel, maar je had weinig ruimte achter de merrie, dus het gevaar van het veulen tegen de muur duwen tijdens de bevalling. Vandaar dat we dit jaar een grotere stal hebben bij gebouwd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:54

Hoe groot de stal ook is, een merrie kan altijd in de hoek gaan liggen en het veulen tegen de muur drukken.
Wat ik zelf doe: ik leg strobalen rondom in de stal langs de muur, als het alarm afgaat ga ik naar de stal waar de merrie al ligt en haal dan de baal achter de merrie weg, zo heb je altijd voldoende ruimte al is je stal 3 x 3.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:37

voor de tocht kun je eventueel ook een sterke plastic flap onder aan je stal deur maken. Die sluit mooi het onderste kiertje af. Bijkomend voordeel (afhankelijk van de hoogte van de eventuele kier is dat er geen stro mee onder de deur door kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:33

janderegelaa schreef:
Hoe groot de stal ook is, een merrie kan altijd in de hoek gaan liggen en het veulen tegen de muur drukken.

ik begin niet met insemineren voor mei, want ik wil de veulens buiten geboren laten worden.
Mocht het toevallig stormen en het moet toch binnen, dan slaap ik dus niet, ik denk idd niet dat de afmeting heel veel uitmaakt, des te groter des te beter, maar je moet er gewoon bijzijn, niet op bed gaan, mijn ervaring is namelijk dat merries áltijd in de hoek gaan liggen.
Geld ook voor het weiland, merrie ligt altijd bij de omheining, lang leve de droge sloot...

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:22

De stal is zeker groot genoeg hoor. Mijn merrie 1.64m heeft geveulend in een stal van 3.5 x 3.5 m en had plaats genoeg. Zou er wel voor zorgen dat de onderkant van de stal dicht is zodat er geen tocht door de deur kan komen. Maar je zal zien dat wanneer je veulen geboren wordt het al een aardig vachtje heeft. Ze passen hun aan aan de tijd van het jaar hoor. Moet je echt geen schrik voor hebben. Alleen zou ik er dus voor zorgen dat hij/zij niet in de toch ligt.
voor de rest nog veel succes en het zal snel daar zijn.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:59

Indian van 1.36 heeft ook een stal van 3x3.
Maar ik laat haar waarschijnlijk bevallen in de binnenbak van 20x40 .
Heeft ze mooi de ruimte!