Wanneer weer rijden na een bevalling? (van het paardje ;))

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Wanneer weer rijden na een bevalling? (van het paardje ;))

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:04

Hey ik heb even een kort vraagje, ik weet het zelf namelijk niet precies..

Mijn verzorgpony krijgt over ongeveer 2 maand haar veulen, vanaf wanneer kun je dan weer beginnen met rijden??

*edit: Titel aangepast

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:04

Dat zou ik ook wel willen weten, dus kom maar op met de reacties hihi

ElskedZ

Re: Wanneer weer rijden na een bevalling? (van het paardje ;

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:09

Dat is afhankelijk van de conditie van je merrie.
Wat ik altijd wel doe, is na de eerste week, de merrie een keer los van het veulen meenemen, zodat ze even kan uitrazen.
Daarna als beloning dat ze saampjes buiten gaan.
Meestal gaan ze daarna elke dag samen naar buiten en doe ik de merrie alleen, eventjes los (5-10 min) in de bak (of longeren) om de 2 dagen, ongemerkt loopt ze dan ook wat rondjes qua conditie.
Eigenlijk doe ik het meer om de merrie en het veulen te laten wennen, dat het even weggaan van elkaar niet erg is.
Meestal rijd ik als mijn paard goed in conditie zit na een maand na de bevalling, maar dan gaat het wel om een kwartiertje rijden elke dag, en niet langer.....
Maar het is altijd geheel afhankelijk van de conditie van de merrie en het uier, want als ze weinig melk produceert, dan ga ik er nog niet oprijden, maar haal ik haar wel af en toe weg uit de box zonder haar veulentje....
Ik hoop dat je wat met dit advies kan, je mag altijd nog persoonlijk vragen aan me stellen hoor!!!

D_Travis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:29

Oke dank je wel voor je reactie!
het ligt dus geheel aan de conditie van haar.
ik ga het even rustig bekijken!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:30

ik begin na 2 weken weer met opbouwen... urissa heeft een gewldige conditie (ik rijd haar nu nog 3 keer per week en ze moet nog een maand) en ik verwacht dat ze na de bevalling dus weer aardig snel aan het werk kan

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:31

Ik ging na 9 dagen rijden en dan gewoon in het weiland met de merrie ernaast raakt het veulen ook meteen een beetje aan mensen gewend enzo

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:45

Ik geef mn merrie altijd verlof. Afhankelijk van hoe wijs het veulen is 6 weken tot 3 maanden. Daarna ga ik de eerste keer longeren en als de merrie de volgende keer ontspant, ga ik haar rijden. Meestal nadat ik haar een maand of anderhalve maand rijd gaan we weer op concours. Veulen blijft als de merrie wordt gereden in de stal met een paard (oppas tante) ernaast. Ik heb de merrie er nooit zomaar even uitgehaald om te wandelen oid. Als ze het hoofdstel omkreeg wist ze dat ze aan het werk moest en het halster betekende de wei in. (Ik ging van het principe uit wat ze ook bij dekhengsten doen).
Iedereen doet het op zijn eigen manier en er is er niet 1 die het beste is, maar zo bevalt het mij super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:29

VMR --> KS.

Ik stapte er zelf trouwens pas na goed een maand weer op, rustigjes aan, en na 1,5 maand weer gewoon lekker rijden. Veulen was echter wel al gewend om vanaf na de eerste week met tante achter te blijven, dus rijden was niet echt een probleem op eerste keren na als we weer richting huis gingen

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:32

ik ging altijd al na een paar dagen weer rijden hoor, kon makkelijk bij mijn pony

D_Travis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 17:45

dank je voor jullie reacties, ik kijk het in ieder geval eerst even aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:53