Hoeveel voeren aan 9mnd drachtige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Hoeveel voeren aan 9mnd drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:06

Tsja, de titel zegt het al...

Hoeveel, en wat voeren jullie je drachtige merrie die rond de 9 maanden zit, en hoeveel (meer) gaan jullie voeren tot het veulenen en erna?

Mijn merrie krijgt 2x een flinke berg hooi, 2x 1kg bix en 1keer 1kg musli, verder staat zij overdag op het land, en verricht ze geen arbeid.
Zou ik haar meer moeten voeren? Of merriebrok voeren? Ze ziet er trouwens goed uit .

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:15

uhm onze merrie is nu ook 9 maanden en haar voerschema is als volgt :

smorgens : 1 kilo gewoon brok + 1/2 kilo merriebrok + hooi/kuil
savonds : zelfde als smorgens

en dan na het rijden krijgt ze een halve kilo muesli....

mag ik misschien vragen waarom ze geen arbeid verricht ? heeft ze een blessure ofzo ???

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:24

Nee, de merrie is nog niet lang onder het zadel geweest, dat is eigenlijk de reden dat ik er nu niet mee rijd (en wegens tijdgebrek ivm mijn andere paarden). We longeren haar heel afentoe even maar voor de rest doet ze helemaal niets We hebben haar ook eigenlijk gekocht om er eerst een veulen uit te krijgen en dan pas mee te rijden.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:52

mijn merrie gaf ik 2 kilo merrie brok perdag zoals de da zei

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:35

je hoeft in principe niet meer te voeren, wel betere kwaliteit, dus merriebrok ipv gewone brok. voor een paard wat niks doet vind ik dat ze nog best veel krijgt. als ze er goed uitziet is het vast prima, en anders zou ik haar meer ruwvoer geven of mss straks een wei waar al wat gras staat in de laatste maand. mijn merries zijn nu ook krap 9 maanden drachtig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:44

Merriebrok is wel een goed idee. Niet meer dan gewoonlijk, een zwangere vrouw hoeft toch ook niet meer te eten? Als het veulen er is moet je gewoon even in de gaten houden of ze niet invalt anders moet je bij gaan voeren.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:42

[***] schreef:
je hoeft in principe niet meer te voeren, wel betere kwaliteit, dus merriebrok ipv gewone brok. voor een paard wat niks doet vind ik dat ze nog best veel krijgt. als ze er goed uitziet is het vast prima, en anders zou ik haar meer ruwvoer geven of mss straks een wei waar al wat gras staat in de laatste maand. mijn merries zijn nu ook krap 9 maanden drachtig.

De drachtige pony's bij ons op stal krijgen zelfs NOG meer voer dan mijn merrie, rond de 3kilo biks/dag. Dat vond ik zelfs al veel (deze merries verrichten ook helemaal geen arbeid). Ruwvoer krijgt ze genoeg naar mijn mening ('sochtends staat ze meestal 3,5 uur hooi te eten en 'savonds ook zoiets, en als ze genoeg heeft eet ze ook echt niet meer (dit is trouwens mijn enige paard waar echt een stop op zit )).

En zit er nog veel verschil in kwaliteit van de verschillende merken merriebrok? Ze krijgt nu trouwens Pavo onderhoudsbrok, en Havens musli zonder haver. Ze ziet er overigens prima uit hoor niets te dun vind ik.

Afbeelding