Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Farouche schreef:Ja, het kan beschermend zijn tegenover het veulen, dus het kan zijn dat ze dan niet zo leuk tegen jouw doet om dat veulen te beschermen. Dit is niet altijd zo hoor.. maar het kan wel
dolphin schreef:Hoi hoi,
Ik denk dat het per paard verschilt, je heb inderdaad merries die altijd sjagerijnig zijn en na een veulen opeens super lief.
mijn merrie heeft voordat ik haar kreeg jaren lang gefokt, maar die bleef bij elk veulen het zelfde, ze bleef even lief, wel beschermend dat zijn moeder gevoelens, en als het veulen dan weg was dan was ze nog een week druk op zoek ernaar maar ze bleef heel lief tegen mensen.
en dat ze dat weekje lusteloos was komt mss ook door het weer... winter depressie of had ze mss al wat last van geschop in dr buik???
ik denk dat of een merrie veranderd na of tijdens de dracht er ook van af hangt hoe de eigenaar met de merrie en veulen om gaat....
MariekeA schreef:Dat heeft te maken met de hormoonhuishouding. Tijdens de dracht en het spenen verandert die nogal drastisch en dat heeft direct invloed op het gedrag. Soms blijft ook na het spenen de hormoonhuishouding wat anders dan voor het hele gebeuren, waardoor de merrie dus inderdaad iets verandert. Dat hoeft echter niet perse zo te zijn.
Denk maar eens aan vrouwen die tijdens het ongesteld zijn ineens anders dan anders zijn. Of aan vrouwen die zwanger zijn en accuut vreselijk emotioneel zijn..