Mogen veulen niet houden !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natural_Lady

Mogen veulen niet houden !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:35

Waar ik doe rijden hebben ze nu sinds 3 maanden een appaloosa merrie gekocht. Ze is drachtig ( nu 6 maanden ). Ze heeft staart en maan exceem, en een flinke beenwond. Dus toen wou haar vorige eigenaar nog een veulen uit haar fokken en haar dan naar de slacht brengen, nu heeft hij de merrie aan hun verkocht, maar nu is het probleem, De eigenaar wil het veulen terug. Maar alleen als het een bepaalde kleur heeft. ( de kleur wat die moet hebben weet ik niet ) Maar hebben jullie ook al eens zo iets meegemaakt en wat vinden jullie van zoiets ? Nogal raar dat hij alleen een veulen van een bepaalde kleur wil he ?

Brand maar los !

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:41

als er nergens in de verkoopsovereenkomst hiervan iets staat en paard is betaald, dan kan die verkoper de pot op heeft ie niets meer over de toekomst vh veulen te zeggen!

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:42

nee oke daar heb je gelijk ik, maar daar ben ik dus bang voor dat hij daar wel aan heeft gedacht :S

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:59

Het gebeurd vaker dat iemand afspreekt het veulen terug te krijgen na de geboorte. Dat moet dan idd wel vantevoren geregeld zijn. Als het echt zo afgesproken is kun je er niets aan doen.
Alleen een bepaalde kleur: hij zal misschien alleen willen verder fokken met een 'apart kleurtje' en die zijn wrs sowieso meer geld waard. (dus ik begrijp dat jij nu zit te hopen op een saai kleurtje zodat het veulen kan blijven )

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:37

Raar verhaal... zeker als het paard zo'n beenwond heeft, dat wil zeggen dat hij het paard 1,5 jaar pijn laat lijden om zichzelf te plezieren met een veulen....

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:26

Citaat:
Raar verhaal... zeker als het paard zo'n beenwond heeft, dat wil zeggen dat hij het paard 1,5 jaar pijn laat lijden om zichzelf te plezieren met een veulen....

Ja inderdaad dat vind ik ook, echt zielig, maar wij hebben haar nu goed verzorgd dus dat been komt gelukkig helemaal goed, en haar exceem ook

En jaa we willen het al gaan verven als het de kleur heeft die die man wil

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:26

Maar heeft iemand anders ook nog eens zoiets mee gemaakt ???

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:29

Wordt de merrie nu alsnog ingeslapen als het been goedkomt?

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:35

Nee die blijft bij ons, ik snap die man daarom niet, het is een super leuke pony ik ben gek op der en die gaat zeker niet weg, ze doet het hartstikke goed, alleen die man had geen zin om dat been tot genezing te laten komen en die exceem he :S maar bij ons heeft ze geluk nu !

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:14

TheSam schreef:

Ik heb meegemaakt dat iemand haar merrie van achter in de twintig, die stijf stond van de artrose (echt letterlijk, 2 enorm kromme voorbenen) nog een (1e!!) veulen liet krijgen omdat ze "er zo graag iets van over hield". Merrie bracht een erg mooi veulentje, was zelf broodmager omdat ze alles aan het veulen gaf en toen dat afgespeend kon worden werd zij weggebracht. Het gebeurt dus.

TS: Fijn dat jullie de merrie de kans geven om weer op te knappen!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:53

Sommige mensen

kippevel van in mn nek, ik zou het écht niet over mn hart kunnen verkrijgen om mn paard na jaren trouwe en goede dienst zomaar weg te doen omdat ik een veulen van d'r hebt. Nee hoor,die mag bij me blijven zolang ze wilt en kan. Al wordt ze 40 (zou ik alleen maar blij mee zijn)

@frenia, als het van te voren is overeengekomen (ook mondeling geldt) dan kan de koper de pot op. Het is in zulke gevallen altijd aan te raden om een getuige (of 2) te hebben. Op papier zetten is nog beter!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Mogen veulen niet houden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:42

Ik vind het helemaal niet vreemd. Ik zit zelf in de appaloosa-fokkerij en weet wat voor kleurtjes er allemaal uit kunnen komen. Ook ikzelf zoek appies met bepaalde kleuren, en wat ik zelf fok moet ook aan die kleur voldoen, anders gaat het veulen de verkoop in. Zou ik mijn merrie vol verkopen zou ik het ook onder die voorwaarde verkopen.

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 18:51

Oke Neonlight ik snap jou, maar verdiep je nou eens in die man, stel die man heeft die appaloosa merrie, heeft exceem en dikke beenwond, hij denkt ik wil er een veulen uit, alleen van die kleur, als ik het veulen heb gaat de merrie naar de slacht, maar stel dat dat veulen wat eruit komt NIET de kleur heeft wat hij wil, dan doet ie de merrie weg ( als hij haar zou hebben laten 'verwaarlozen' voor dat veulen ) EN dan doet hij het veulen weg. Heeft ie nog niks :S en dat is wat ik even niet snapte aan die man. Snap je? Dus daarom ben ik ook blij dat de merrie al bij ons terecht is gekomen !

xxx

smurf1988

Re: Mogen veulen niet houden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:56

Ik vind het echt een raar verhaal, en ik hoop voor de TS dat het veulentje een saai kleurtje krijgt

Helemaal als je ziet hoe hij met deze merrie is omgegaan, lijkt me vreselijk om je veulentje daar dan ook nog aan te moeten afstaan...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:23

ik bedoelde ook dat hij je niets meer kan maken als daar voordien niet is afgesproken
idd als er al iets afgesproken werd, hang je er aan vast, of je het idee dan gek vind of niet.

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:38

wel anders om, dat we een dekafspraak hadden en dat die mensen het veulen niet teruggaven en erger nog, verkochten merrie met veulen de handel in.... Via een omweg heb ik toch nog mijn veulen terug gehaald.
Dus als ik nu zoiets doe, dan gaat alles uitgebreid op papier.

Je moet niet vergeten dat bij zo'n afspraak de merrie ook vaak goedkoper verkocht wordt, dus dat is een voordeel voor de nieuwe eigenaar!