Ik twijfel drachtig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Ik twijfel drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:30

Mijn shetje is vorig jaar gedekt in mei, in augustus is ze gescand en er was een vruchtje zichtbaar. Ze heeft daarna nog veel op het grote weiland gelopen.
Nu zou ze dus 276 dagen drachtig zijn(bijna 9 maanden dus), maar ik vind haar niet echt dikkker geworden. Ze krijgt wel een hang buikje maar als je achter haar gaat staan zie je aan geen van beide kanten een stukje buik.
Dit is haar eerste veulen en ze is 4 1/2 jaar oud.
Vorige week was de veeverloskundige hier en vroeg ik aan hem of hij haar wilde opvoelen. Dit wilde hij wel doen maar omdat ze zo klein is 90 cm kan het zijn dat de vrucht loslaat. Dit heb ik dus niet laten doen.
Ik heb het veulen nog niet echt zien bewegen of gevoeld, ook haar uier is nog klein en niet opgezet. Nu is mijn vraag wat denken jullie ervan? Kan het zijn dat ze het alleen maar naar beneden draagt of zou ze de vrucht afgezet hebben?
Afbeelding
Deze foto is in september 2005 gemaakt (4 maanden drachtig)
Afbeelding
Deze foto heb ik vandaag gemaakt. (276 dagen drachtig)
Afbeelding
Deze foto is ook van vandaag als je dus recht achter haar gaat staan.
Afbeelding
Dit is de foto van haar uier. ook vandaag gemaakt.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:33

Tjee, heel moeilijk te zien zeg. Als je het zeker wilt weten zou ik er een DA bij halen.
Een shetmerrie hier zit op iets minder dagen dracht en als je daarbij een foto van achteren neemt zie je al een hele buik op zij uitsteken...dat zie je bij deze niet. Maar ze is wel dik, het zou kunnen.

Ik zou eens foto;s van de merrie hier maken, van de buik en uier
Dan kun je misschien een beetje vergelijken

IndianSummer

Re: Ik twijfel drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 10:23

Ik zou ook de da er even bijhalen..
Of rustig afwachten

Nieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:59

Heb eigenlijk dezelfde vraag...
Mijn shet is even groot als de jouwe... in mei gedekt, in juni laten controleren door de hengst en in juli waarbij ze hem twee keer afsloeg en duidelijk niet hengstig was.
Mijn shet is eind april uitgerekend en lijkt er ook niet veel dikker op te worden.
Hoe groot was het hengstje?? Bij mijn merrie was ie maar rond de 70 cm schoft.Dus waarschijnlijk gaat het een klein veulentje zijn.Misschien dat de hengst ook kleiner was?
Ik weet wel dat sommige merries duidelijk dieper dragen en andere meer in de breedte.
Als mijn merrie op ons toe komt gelopen zie je wel de buik wat heen en weer schommelen...

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:03

Het is wel zo dat veel merries bij het eerste veulen helemaal niet zoveel dikker worden he..

Malibu_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:49

jaa het zou wel kunnen want ze is er wel een beetje dik voor hoor !!

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:10

Marleendv_88@ Als je foto's hebt zet ze er maar bij dan kan ik het vergelijken. Is het ook de eerste keer voor die shet?

Indiansummer@ Ik denk dat als er hier een dierenarts komt voor een ander paard ik het gelijk maar even aan hem/haar vraag anders is het afwachten.

Nieke@ De hengst was niet veel kleiner hij was 88 cm. En als ze aan komt lopen zie je wel een lichte bolling in haar buik

Smeejj@ Ik hoop dat het zo is, vorig jaar hadden wij een kwpn-er drachtig ook de eerste keer maar deze werd wel zichtbaar dikker.

Eline_1990@ Dikker is ze idd, nu maar hopen dat het van de dracht is.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:48

ik denk dat de vee arts je verkeerd heeft begrepen. een veulen is geen vruchtje meer en zal dus niet loslaten waar je dus niet bang voor hoeft te zijn. dus als je het echt zeekr wil weten kun je de vee arts zo laten voelen

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:51

zeker weten dat daar een veulen in zit ...

wij hebben ook een merrie die nooit dik wordt maar toch grote veulens geeft,haar 1e veulen moet nog 3 worden in maart en is nu al 1,70..

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:16

elinax21 schreef:
ik denk dat de vee arts je verkeerd heeft begrepen. een veulen is geen vruchtje meer en zal dus niet loslaten waar je dus niet bang voor hoeft te zijn. dus als je het echt zeekr wil weten kun je de vee arts zo laten voelen

De veeverloskundige begreep mij wel maar omdat Bonnie zo klein is en nauw omdat het haar eerste veulen is wil hij er niet ingaan omdat ze dan het veulen kan afzetten zegt hij. ( ik denk dat hij het wel weet en als ze het veulen afzet omdat hij erin geweest is zal het eeuwige zonde zijn)Dus nu wordt het afwachten denk ik, als er nog een veearts komt voor een ander paard zal ik het aan die vragen. Anders wordt het afwachten

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:33

toen mijn shet drachtig was is ze aangereden. toen eheft de vee arts gevoeld of het veulen nog leefde, dus dat kan echt geen kwaad.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:38

Ik zou geen risico nemen,
vooral omdat je shet zo klein is,

je kan beter lekker afwachten, en dan weet je het voorzelf,
het zou doodzonde zijn als ze het nu zou afzetten!

_Karin

Re: Ik twijfel drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 20:08

Bonnie heeft gisteren mijn twijfel weggenomen.
Gisteren opnieuw een foto van haar uier gemaakt en het begint op te zetten.
Afbeelding
deze foto is 18 februari gemaakt.
Afbeelding
deze foto is 27 februari gemaakt.

Maar als je achter haar staat zie je nog steeds geen stukje buik opzij uitsteken. Wel wordt ze steeds ronder.
Afbeelding
Afbeelding
ook deze zijn gisteren genomen.