Stal ontsmetten voor geboorte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Stal ontsmetten voor geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:37

Ik vroeg me af hoe en met welk middel jullie de stal ontsmetten voor de geboorte. Het duurt nog een tijdje maar ben wel benieuwd.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:00

Ik haal de stal leeg, spoel hem uit, laat de boel drogen en vullen maar weer.
En hoop onder tussen dat het overdag op het land geboren word, veel minder bacterien .

Barvrouwke

Re: Stal ontsmetten voor geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:05

Ik deed altijd dettol verdunnen zoals achterop het flesje staat en dan boenen met de bezem. Iedereen op stal vroeg altijd wat er zo lekker fris rook Nou, mijn stal dus!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:28

Ik ontsmet niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:20

Ik probeer het veulen in de wei geboren te laten worden, maar als het echt rotweer is(kan best in mei) zal het toch binnen worden. Ik haal de stal dan leeg, schoonspuiten, halamid om te ontsmetten en dan stro erin, want ze staan anders op vlas.
Ik ontsmet ook in het voorjaar als ze naar buiten gaan en ik de stal leeg haal. Vind het een fijn idee, ook voor de kans op wormbesmetting.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:30

Weer wat wijzer! Buiten laten veulenen overdag is dan eigenlijk beter. Ik zal het aan d'r doorgeven

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:34

misschien met dettol?
en dan met een hoge drukspuit?en gewoon lekker veel stro erin

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:42

Ik spuit de veulenstallen eerst schoon met de hogedrukspuit, daarna de vloeren met een halamid oplossing en flink met de bezem erover en een uurtje in laten werken.
De muren doe ik ook met een halamid oplossing maar dan met een rugspuit.
Na een uurtje spoel ik alles weer na en laat de stallen een paar dagen drogen.
Als de merries in de stal gaan, komt er een flinke laag stro in en dan 2 á 3 keer per dag uitmesten om het bij te houden

Overigens doe ik 2x per jaar alle stallen op deze manier ontsmetten. Blijft de boel ook schoner...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:45

Haha! Ja dat doe ik ook wel + 1x op het jaar verven.
En van zo'n dikke twee weken voor uitgerekende datum gaat er onder haar dikke laag stro ook ene dikke laag houtkrul en wordt elke dag uitgemest (gebeurt nu ook al meestal en ik hoef niet meermaals per dag want ze staan toch de hele dag buiten) en 2x per week alle vuil eruitgehaald en bijgestrooid. Vanaf enkele dagen voor uitgerekende datum wordt er ook 's avonds nog eens uitgemest.

Djana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:34

Bij ons wordt de stal met de hoge druk reiniger schoongespoten en thats it! verder doe ik er niks aan. Als ze bevallen is dan gaat er een dikke laag stro in en de dag erna gaan ze naar buiten.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:38

Wij maken de stal schoon met de hoge druk reiniger. En meer ook niet nee... Meestal maken we er gelijk een grote schoonmaak van
En doen we de rest van de stal ook.