Het draaien van het veulen,hoe wat waar wanneer ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje1

Het draaien van het veulen,hoe wat waar wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:29

Wanneer draait een veulen voor de bevallig??
Wie kan er iets over vertellen??

lilli

Re: Het draaien van het veulen,hoe wat waar wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:36

Normaal gezien ligt het veulen nu op zijn rug met zijn hooft naar de kont van de merrie toe. Z'n tweetal weken voor de geboorte gaat hij een keer proef draaien. Dan draait hij zich zo dat hij met zijn voorbenen eerst naar buitenkan. Bij zulke proefdraaien denken mensen vaak dat de bevalling begonnen is maar dan kan het dus nog wel even duren. Vlak voor de bevalling draait het veulen zich weer en begint het aan zijn weg naar de buitenwereld .

Hopelijk kun je hier wat mee
lilli

Dennis

Re: Het draaien van het veulen,hoe wat waar wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:27

lilli schreef:
Bij zulke proefdraaien denken mensen vaak dat de bevalling begonnen is maar dan kan het dus nog wel even duren.

Op 9 dagen voor de bevalling lag Roosje vorig jaar te creperen in de stal. Ze kroop zowat bij me op schoot omdat ze niet wist wat ze er mee moest, het leek verdacht veel op weeen.
Maar ik ben er dus nog erg lang iedere nacht uit geweest en toen is het veulen nog zonder dat iemand er bij was geboren(half 12 niets aan de hand, kwart over 12 lag Senna er naast).

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:00

Hoi Lilli

Ja bedankt,ze moet nog 6 weken dus dan zal dat het niet geweest zijn maar gister lag ze erg veel!en at gisteravond geen brokken ik dacht misschien is dat draaien een verklaring maar nee dus.Vanmorgen trouwens alle brokken toch op.
Enne.. dennis das flauw zeg al die tijd waken en het dan toch missen.
groetjes saar

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:26

Bij mij was het 2 weken voor de echte bevalling!
Zondagochtend kom ik in de stal, had eigenlijk wedstrijd met een ander paard, ligt daar Oxville helemaal plat, te kreunen en hijgen niet normaal. Verder onrustig, opstaan en weer liggen, en heel veel kreunen en zuchten. Heeft al met al een paar uur geduurt, toen werd het minder.
Dag erna was niets meer te merken aan de merrie, normaal eten, gewoon actief in de wei enz.

2 weken later is totaal onverwacht zonder enige aankondiging (paard stond binnen onder camera!) buiten in de wei het veulen geboren!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:35

kijk maar eens op www.foalcam.nl daar staat alles helemaal uitgelegd.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:23

ok hollybolly ga ik doen bedankt!!!

en Jan ik mag hopen gezond en wel????

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 21:38

Saartje1 schreef:
ok hollybolly ga ik doen bedankt!!!

en Jan ik mag hopen gezond en wel????

haha ik bedoel natuurlijk Ribay

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:16

Ja gelukkig wel gezond. Wel wat opstartproblemen. Paarden liepen die tijd 's ochtends buiten en 's middags binnen ivm de hitte. Dus tegen 11 uur half 12 was het buiten al zo'n 30 graden en ze zouden om 12 uur weer naar binnen gaan. Merrie is dus tegen half 12 buiten bevallen, gelukkig wel iemand thuis die het meteen opmerkte. Veulen maakte het in eerste instantie goed, alleen waarschijnlijk door de enorme hitte meteen wat verzwakt. Deed pogingen om op te staan maar lukte niet, hierdoor werd hij steeds zwakker. Op een gegeven moment heb ik hem geholpen, meteen binnen gezet en gekeken of hij ging drinken maar hij was al te zwak om de uier te gaan zoeken. Niet geaarzeld, meteen flesje gepakt, merrie gemolken en de eerste (belangrijke!!) melk (biest) met het flesje gegeven. Op advies van de veearts, merrie toen ieder kwartier gemolken en veulen met de fles laten drinken. Naarmate de avond vorderde knapte hij op, kwam zelf staan enz. Geprobeerd de weg te wijzen naar de uier. Lukte nog niet helemaal, uiteindelijk heel de nacht bij gewaakt, ieder half uur melken en fles geven, voordat het ochtend was had ik een paar keer de fles tussen de benen van de merrie gehouden (bij de uier zeg maar) en ja hoor meneer dronk alleen!!! Hij heeft nadien mijn hulp niet meer nodig gehad!!

Tjonge het is toch een heel verhaal he?!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 09:53

Ja idd maar wel spannend dus gelukkig dat je zo snel handelde anders was het vast anders gelopen,maar goed ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat het te warm is eerder te koud maar ja ik ging er ook niet vanuit dat de eerste keer dekken direct raak zou zijn,maar goed daar hoor je mij niet over klagen,als mijn kleine uptowntje is geboren laat ik wel weten hoe het verlopen is.

Ribay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:56

He wat toevallig! Onze merrie (dezelfde al die van het verhaal hierboven) is dit jaar ook weer drachtig en ook van Uptown!!
Ben benieuwd naar jou veulen , want die van mij is weer laat, moet dus nog geduld hebben!

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 17:24

goh dat is idd toevallig nou als ie er is probeer ik er wel foto's van te plaatsen

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:26

Was volgens mij bij een merrie bij ons op stal ook.. precies 3 weken voordat ie geboren werd.