hengsten tijdens de dracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

hengsten tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:25

Dat kan toch? Een merrie bij ons op stal is drachtig (2 keer gescand en ze krijgt toch al een behoorlijke buik) en nu heb ik haar van de week toch echt hengstig gezien. Staart omhoog, knipogen, kleine plasjes etc.
Nu wil de eigenaar (tevens staleigenaar) niet geloven dat ze zich hengstig liet zien .
Hoe zit dat nu precies. Want hormonaal gezien kan ze niet hengsten maar toch doet ze het. Hoe onstaat dit, want hormonaal zou dit dus niet kunnen.

Ik hoop dat ik een wetenschappelijk onderbouwd antwoordt krijg zodat ik de staleigenaar kan laten zien dat er met mijn ogen niks mis is

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:27

Sommige merries worden wel eens hengstig als ze drachtig zijn, maar ik heb echt geen idee hoe het kan.
Maar het kan dus heel goed dat je het hebt gezien

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:56

Wetenschappelijk antwoord kan ik niet geven Maar niemand geloofde mij dat mijn merrie drachtig was. Omdat het leek alsof ze hengstig werd. Ik was het er natuurlijk zwaar niet mee eens. En ik heb haar voor de zekerheid toch nog maar een keertje laten opvoelen. En er zat toch echt een veulen in! Sommige merries worden gewoon hengstig tijdens de dracht. En waarom? Vraag het me niet

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:59

Ik had er ook wel eerder van gehoord maar kan er net als jullie geen verklaring voor geven. Maar die vent geloofd me dus niet, echt zeer irritant

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:46

hoe oud is ze???
bij ons op stal is het ook wel regelmatig voorgekomen dat merrie,s die voor het eerst gedekt worden en drachtig zijn toch hengstig worden.

Jillyken

Re: hengsten tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:21

Mijn merrie is drachtig (moet nog 2 maand) stond in augustus nog met wat andere merries op de wei en ook een hengst erbij. Ze liep hem niet toe ofzo, als hij te dicht kwam ding ze wel stampen naar hem, maar tegelijkertijd ook knipperen en plassen.. Dus wel hengstig eigenlijk maar liet geen hengst toe. Vond het toen ook heel raar maar blijkt dus wel meer voor te komen

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:26

dat is het ritme, mansen gaan er ook vaak nog een tijdje mee door, hoe veel vrouwen hoor je niet: Ik wist niet dat ik zwanger was, ik werd nog gewoon ongesteld!!
Dat is het natuurlijke hormonale ritme wat het lichaam houdt... (denk ik, een kennis van me, een verpleegster, had dat een keer uitgelegd)

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 21:04

De merrie is drie jaar ze wordt van het zomer 4.

Ik heb nog even in mijn geheugen gegraven, ik kan mij vaag een biologie les herrineren waarin de vrouwelijke cyclus werd besproken. Zo uit mijn hoofd is oestrogeen het zwangerschapshormoon dat wordt afgegven door het gele lichaam (corpus luteum voor diegene die het weten wil) het FSH hormoon zorgt normaal gesproken voor de cyclus dus voor de eisprong en wordt aangemaakt in de hersenen (hypothalamus).
Mijn eigen redenatie zou dan zijn dat de merrie minder oestrogeen aanmaakt en dat daardoor de aanmaak van FSH minder onderdrukt wordt. En daardoor ondanks het drachtig zijn, toch een cyclus doormaakt.

Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat het ongeveer zo zat .

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:39

ja hoor. een toemalige vriendin van mij had haar merrie laten dekken. maar die werd steeds weer hengstig. inmiddels laat in het seizoen dus helaas.Merrie liep met een shethengstje en is keurig elke 21 dagen hengstig geworden.Ze heeft nooit wat aan de merrie gemerkt en stond dus heel vreemd te kijken toen er ineens een veulen in de box lag..

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:39

Mijn merrie had het bij haar vorige dracht ook. Toen ze 6 maanden drachtig was heb ik ze een maandje op de pensionstal bij ons achter gehad. Daar waren de paarden natuurlijk nieuw voor haar en met haar buurman ging ze uitgebreid gaan snuffelen en IEIE-en en ja hoor: haar staart ging omhoog, ze knipperde en ze liet plasjes los. Ik dus de da gebeld, want ze stond toen samen met haar jaarlingzoon buiten en uit die combi wilde ik uiteraard geen veulen. Ze bleek dus gewoon nog drachtig. De da zei dat het vaker voorkomt maar dat een merrie op zo'n moment onder invloed van haar drachtigheidshormonen letterlijk "pisnijdig" kan zijn. Hij zei er ook bij dat het er vaak toch nét iets anders uitziet dan een gewone hengstigheid en dat was -toen ik er over nadacht- idd wel waar ... het grote verschil zat hem er eigenlijk in dat ze nu niet ging "zitten" van achter en dat doet ze normaal wel. Nu stond ze zelfs meer met haar (dikke) bips in de lucht te zwaaien en met haar achterbenen wijd een beetje te hupsen en te stampen.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:02

Mn merrie hier is er ook een kei in (dit jaar), hebben haar ook pas sinds augustus. We dachten eigenlijk dat ze niet drachtig was omdat ze zo'n flirter was met de heren hier op stal (maar plast dan weer niet). Uiteindelijk laten opvoelen en kregen we te horen: Hardstikke drachtig.

Verder nog merrie vorig jaar op andere stal die ook onder de hengst geweest was, maar ook die werd paar keer weer harstikke hengstig, dus aangenomen: Niet drachtig. Verkocht vervolgens en dit jaar kwam er belletje dat ze s ochtends veulen naast de merrie gevonden hadden.