tweelingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 11:30

de laatste tijd lees ik het ene na het andere topic over merrie's waar dode tweelingen uit komen rollen.
ik vind het een beetje raar dat dat de laatste tijd zo vaak voorkomt.
wat ik mij nu afvraag is of deze merrie's misschien ook hengstig gespoten zijn of anderszinds gemanipuleerd.
dat is ook zo iets van de laatste tijd, heeft het één met het ander te maken?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:02

Dat kan zeker, maar het hoeft niet per se. Mijn merrie was 2 jr geleden ook drachtig van een tweeling en daar zijn geen hormonen bij gespoten of gevoerd. Sommige merries hebben uit zichzelf veel aanleg voor tweelingen. (Bij mijn merrie zijn ze er allebei in een heel vroeg stadium afgekomen, achteraf gelukkig als ik die berichten hier allemaal zie over 9 mnd enz).
Kan het ook niet zo zijn dat een tweelingdracht misschien langer doorgaat als de merrie wel op hormonen staat om het begin van de dracht te ondersteunen (DA had ons dat ook een keer aangeboden, maar tweelingen was eigenlijk ook de reden dat ik het niet wilde) en dat ze 'puur natuur' misschien eerder spontaan afbreken?

Semra

Re: tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:24

Mijn merrie was dit jaar moeilijk drachtig te krijgen. Ze is ook hengstig gespoten. Ze had, toen ze geinsemineerd werd, twee eitjes. Vervolgens is ze op 15 dagen gescanned. Ze was toen drachtig en er was maar één vruchtje te zien.
Later is ze nog een keer gescanned maar dan is volgens mij tweelingdracht niet meer te zien.
Nu is ze ruim 6 maanden drachtig en vrij dik al. Nu met al die verworpen tweelingen maak ik me toch wel zorgen. Het enige wat ik kan doen is afwachten.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:52

het is een groot misverstand: hengstig spuiten en meerlingdracht hebben niks met elkaar te maken! (heb nu helaas het boek niet bij anders zou ik even citeren, maar het is volgens mij iets met: tegenwoordig zijn die hormonen goed gedoseerd en bovendien maakt hoeveelheid hormonen niet uit hoeveel eitjes egvormd worden, maar breekt iets sneller af waardoor merrie weer eitjes aanmaakt)

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:28

Slechts 3 op de 1000 tweelingdrachten resulteren in een levend geboren tweeling. Na 8 a 9 maanden worden de meeste 2-tweelingen verworpen, daarom hoor je er nu zoveel van.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:36

nina62 schreef:
Slechts 3 op de 1000 tweelingdrachten resulteren in een levend geboren tweeling. Na 8 a 9 maanden worden de meeste 2-tweelingen verworpen, daarom hoor je er nu zoveel van.

Op zich heb je gelijk wat betreft de tijd van het jaar...
maar wat me dit jaar toch ook ontzettend opvalt is gewoon het aantal tweelingdrachten dat niet ontdekt werd op scans (en die dan ook verworpen worden rond deze tijd).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:06

Kan het niet gewoon zo zijn dat jij denkt dat het nu meer voorkomt omdat je er hier over leest? Omdat het je opvalt? Vroeger kwamen ze ook voor, alleen had men geen internet. Kraamstal stond nog bij tijdelijke forum's en niet iedereen keek daar.

Als jij open staat voor zulke dingen om op te vangen, zie je het ook eerder staan op een forum.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:17

bij ons worden de merries altijd 3x gescant,om zeker te weten dat er geen tweeling in zit,jammer genoeg hoor je veel van die verhalen op bokt maar de merries komen er gelukkig goed vanaf,maar dat hoeft ook niet altijd zo te zijn,vindt t altijd maar heel zielig,voor de merrie ook eenheel verlies,eerst lang in je buik gehad

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:01

Het is idd niet leuk om steeds te horen/lezen...... Ik heb mn merrie 2x laten scannen........ En het lichaam van een merrie is er natuurlijk eigenlijk niet op gemaakt om een tweeling te dragen, laat staan te voeden....

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:34

frenia schreef:
het is een groot misverstand: hengstig spuiten en meerlingdracht hebben niks met elkaar te maken! (heb nu helaas het boek niet bij anders zou ik even citeren, maar het is volgens mij iets met: tegenwoordig zijn die hormonen goed gedoseerd en bovendien maakt hoeveelheid hormonen niet uit hoeveel eitjes egvormd worden, maar breekt iets sneller af waardoor merrie weer eitjes aanmaakt)

Dit is niet juist, ligt er namelijk aan welk hormoon gebruikt wordt om de hengstigheid mee op te wekken, je kan spuiten met pgf2alpha of met een hcg hormoon= human chorion gonadotrofine, dit laatste hormoon stimuleert de ontwikkeling van de eicellen en verhoogt de kans op een dubbele eisprong. Het andere hormoon wordt in een proces afgegeven in een merrie die niet drachtig is geworden zodat de cyclus opnieuw kan beginnen.
Tweelingdrachten komen veel vaker voor dan men verondersteld, het is echt niet een modeverschijnsel van nu. als de mensen hier op bokt niet hadden gemeld van die tweelingen had je die conclusie niet eens kunnen trekken.
In tegenstelling tot bv de mens rijpen bij een merrie uit beide eierstokken eicellen en die kunnen zowel links als rechts ovuleren en ook tegelijkertijd of snel achterelkaar springen. Vandaar een "verhoogd risico" .

Rachellekuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:37

mijn verzorgpony was nu 10 maanden drachtig.
ze is gewoon gedekt toen ze hengstig was.
ik wist niet dat ze een tweeling kreeg, en vanmorgen lagen er opeens 2 doden veulens

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:38

mijn merrie was gewoon op de natuurlijke manier gedekt, zonder poespas en ze hebben het op de scan niet gezien, ze is zelf ook nooit drachtig geweest van een tweeling en inderdaad, een tweeling wordt meestal verworpen rond de 8 9 maanden....

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:54

De mijne heeft in 2003 een tweeling gekregen, niet hengstig gespoten of zo. Het is wel best bijzonder dat ze de dracht volledig uitgedragen had (zelfs 9 dagen te laat) en ze leefden allebei. Ze was drie keer gescand en 1 x opgevoeld, 4 x gemist dus. We hebben die DA aansprakelijk gesteld en alle kliniekkosten en het dekgeld vergoed gekregen. De veulens hebben het helaas niet gehaald. Het hengstveulen was van normale grootte en kreeg na drie dagen een gescheurde blaas, in de operatie is hij overleden. Het merrieveulen was heel klein maar kerngezond maar had waarschijnlijk elf maanden met gestrekte achterbenen gelegen en daardoor was er 1 been verkeerd gegroeid, zaten ook geen spieren in enz. we hebben haar na 11 dagen in laten slapen omdat ze nooit zou kunnen staan of lopen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:30

helemaal hetzelfde vehaal bij mij Snowytje ,mijn merrie is ook 4 x gescand (had van de hengstenhouder meegekregen dat er 2 eitjes waren en dat de DA extra attent moest) zijn.
Merrie was in Januari al dik maar dan denk je niet aan een tweeling natuurlijk. Ze is ook een paar dagen overtijd gegaan ,het eerste veulen kwam er dood uit ,de tweede was fighter en dat verhaal kent wel iedereen op Bokt . ik krijg nu nog steeds traantjes in de ogen als ik aan die nacht terugdenk . Ik heb de veearts ook vanalles verweten omdat ik vind dat hij net de scan uitvoert om te zien of alles oké is anders hoef je dat niet te doen . Hij zou ook bijdragen in de helft van alle kosten die we gemaakt hebben .helaas houdt de mijne zijn woord niet en ik twijfel of we hem nu voor de rechtbank moeten slepen ,hoe heb jij het aangepakt?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:36

nou wou ik niet komen aandraven met mijn verhaal, maar gezien beide bovenstaand...

Mijn tinkermerrie Angel heeft in 2005 een gezonde tweeling ter wereld gebracht, die nu nog steeds gezond is
Zij was nooit gescand op opgevoeld, dus kon het ook niet ontdekt worden.
Meer info (het hele verhaal) en foto's vind je in mijn profiel (voornamelijk helemaal onderaan)

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:04

Hoor het nu inderdaad wel erg veel ineens. Vorig jaar is er nog een gezonde fjordentweeling ter wereld gekomen van de hengst die ik rijd. Erg leuk, maar ook dikke mazzel, want die man was ook niet een die dat soort dingen bijhield, hij stond er zelf geloof ik ook wel van te kijken!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:13

Libke wij hebben direct de DA gebeld mijn merrie gescand had en hij heeft gewoon schuld bekend. Toen hebben we de verzekering gebeld en die hebben alles afgehandeld, het ging toch om ruim 3000 euro en dat hebben ze keurig uitbetaald.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:16

Tjee heb ik het toch fout gedaan dus... heb zelfs de rekening van het spoelen van de merrie na de abortus van de 2-ling moeten betalen.... Mijn merrie is ook meerdere malen gescand. Dierenarst zegt dat na een maand of 2 het veulen al zo groot is dat er niet meer te zien is of het er 1 of 2 zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:23

Kreeg gister toevallig ook een telefoontje van een 'vage' kennis dat haar merrie een 2-ling verworpen had.

haar kennende zal er niet gescand zijn. Maar ik vond het ook al veel voorkomen dit jaar.