Aidan toch naar de opfok!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Aidan toch naar de opfok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:51

Ja.. ik heb de knoop toch maar doorgehakt.

Ik had zelf mijn plan zo mooi in mijn hoofd zitten, maar helaas gaat het niet zoals ik gepland had. Aidan is gewoon een heel speels veulen, hij kan hier zijn frustraties niet helemaal kwijt.

Een maand terug is de wei vergroot en toen ging het weer een tijdje beter, maar nu begint "de sleur" ( ) er weer in te raken en hij treitert Ivanka de hele dag door.
Ivanka is gewoon ook veel te lief voor hem, hij krijgt echt niet vaak op zn flikker en als hij het krijgt, dan is dat nog te lief eigenlijk.
Ivanka wordt de hele dag door gebeten en geslagen, Aidan springt er constant op of tegenaan of hij beukt Ivanka gewoon omver als hij in volle galop eraan komt en niet op tijd kan remmen. Hierdoor wordt Ivanka chagarijnig, die moet gewoon rust hebben en dat heeft ze nu niet. Totaal niet.
In januari heb ik zelfs de DA moeten laten komen, omdat Aidan zo hard tegen Ivanka aangesprongen was dat haar staartwortel was gekneusd. En daar had ze toen echt ontzettend veel last van, staart kneep ze de hele dag door in haar billen en als ik er alleen maar naar wees, dan trok ze haar rug helemaal bol van: kom er niet aan! Maar gelukkig was dat na 2 weken helemaal over en heeft ze er nu geen last meer van . Toen ze daar veel last van had, was ze ook wel wat strenger met straffen... maar ja, dat moet ze dan wel consequent vol blijven houden .
En Aidan vindt het ook allemaal niet leuk denk ik... Tegenwoordig is hij al bezig om de takken van de bomen af te trekken, puur uit verveling.

Zo ging het dus vaak in de wei:
Afbeelding

Dus heb ik toch maar besloten dat Aidan naar een kleinschalige opfok gaat, een dorpje verderop. Dat is voor mij dichtbij (wat ook een echte must was, aangezien ik hem toch wel minstens een paar keer per week wil zien ) en hij kan lekker veel naar buiten met 2 andere hengstjes, die een paar maanden ouder zijn.

De smid zou deze week langskomen en als hij geweest is, dan kan hij in principe naar de opfok. Het zal wel pure ellende worden als Aidan de trailer in moet en Ivanka op stal moet blijven met de bovenluiken dicht, maar ja.. het is niet anders.
Ik denk dat ze (als ze het allebei weer gewend zijn) blij zullen zijn moet hoe het dan is. Ivanka weer lekker rustig op de wei en Aidan kan zijn energie kwijt bij de andere veulens . En dan kan ik ook weer lekker met Ivanka aan de slag, want ik heb dit jaar nog niet eens gereden .

Afbeelding

Aan de ene kant ben ik dus blij dat hij daarheen gaat. Het is voor ons alledrie beter denk ik... Maar wat zal ik dat lekkere koppie toch missen thuis *diepe zucht*.

Afbeelding
Op deze foto is hij nog maar 3 maanden, op de andere foto's ruim 6 maanden.

Manou

Re: Aidan toch naar de opfok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:55

Ik begrijp dat het moeilijk is, maar als ik je verhaal lees denk ik ook dat het beter. bovendien blijft hij in de buurt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:57

Het is ook beter, dat weet ik zelf ook.. want daarom heb ik juist deze beslissing gemaakt. Maar toch.. het knaagt aan me .

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:58

Hi Tinne,

Ik denk persoonlijk dat het heel goed is dat de jonge paarden in opfok gaan, ze leren onderling zo veel dan en omdat ik het idee heb dat die van jou wel dominant is wordt hij zo wel op zijn plaats terug gezet.
Hij heeft wel een verschrikkelijk leuk koppie, hij is trouwens helemaal niet raar van typ...leuk beestje

succes ermee

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:00

Joh, je zult zen dat aidan het heerlijk heeft in de opfok waar hij lekker mag raggen met andere veulens, en dat Ivanka lekker tot rust komt
Voor de paarden si dit echt een win-win situatie, ws heb jij het er moelijker mee dan zij

Ethelate

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:02

De beste oplossing is niet altijd de makkelijkste maar gelukkig heb je toch een goede oplossing kunnen vinden
Komt helemaal goed en kan je weer lekker met Ivanka aan de slag!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:03

Dat ik het er moeilijker mee ga hebben dan zij weet ik wel zeker . Maar goed, wat dat betreft ben ik ook een muts .

Naar mij is hij gelukkig niet dominant. Of iig, nog niet. Want dat is natuurlijk ook maar de vraag of hij zo lief blijft naar mij, als hij bij Ivanka alles kan maken .

Ik ben iig blij als het allemaal achter de rug is, dat Ivanka weer rustig op stal staat, Aidan daar ook gewend is.. Dan kan ik ook weer normaal slapen .

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:06

Lijkt me de juiste beslissing! Die twee van mij staan ook in de opfok (súper adresje, groepje van 5 veulens), en ze hebben het daar echt reuze naar hun zin! Lekker spelen met andere veulens, dat is het alle mooiste. Succes!

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:25

Denk ook dat het beter is voor Aidan.
Kan hij lekker spelen en beetje manieren aanleren tussen de andere hengstjes

Monica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:37

Je hebt de juiste beslissing genomen San! Knap van je! Eddie heeft het vast reuze naar zijn zin met z'n vriendjes straks en jij kan weer heerlijk met Vankie aan de slag.

Niet te druk maken! Is vast nergens voor nodig!

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:05

Ik denk dat het een hele goeie beslissing is, voor Ivanka, maar zeker ook voor Aidan. Socializen met zijn leeftijdgenoten en soort genoten die hem wel op zijn plek zetten.
Ivanka is een hele lieve moeder voor hem geweest, maar die verdient haar rust nu ook wel en dan kunnen jullie ook weer lekker samen het rijden oppakken.

En natuurlijk mis je je eigen kliertje op stal, maar gelukkig blijft ie dichtbij!

Heel veel succes met afspenen!

Liefs...

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:10

ik heb mijn jonkie ook naar opfok gedaan en daar ben ik zo blij mee.
zij was juist onderdanig maar daar is ze nu helemaal vanaf. ze moet daar wel voor der zelf opkomen.

die van jou zal het tegenover gestelde leren. en hij kan daar lekker zijn energie kwijt en als ie wil de hele dag spelen

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:52

Ooohhhh FOEI, Aidan etterbakkie!! Ik kan me voorstellen dat je dit besluit hebt genomen. Als je merrie hierdoor zelfs lichamelijk beschadigd raakt, nee, dat kan niet de bedoeling zijn. Maar geen makkelijke beslissing, dat begrijp ik best. Sterkte ermee!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 00:01

jojo23 schreef:
Ik denk persoonlijk dat het heel goed is dat de jonge paarden in opfok gaan, ze leren onderling zo veel dan en omdat ik het idee heb dat die van jou wel dominant is wordt hij zo wel op zijn plaats terug gezet.

Hier ben ik het ook mee eens
Ik hoor heel veel mensen zeggen dat ze een paar keer per week willen gaan kijken... Waarom Ze zijn toch niet mooi op die leeftijd en ze groeien zonder dat ik kom kijken ook wel. Wij gaan meestal om de 4 maanden heen ofzo Maargoed iedereen heeft zijn eigen mening

Ik vind het wel een schatje om te zien, als is hij dat dus eigenlijk niet

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:05

Goldie schreef:
Ik hoor heel veel mensen zeggen dat ze een paar keer per week willen gaan kijken... Waarom Ze zijn toch niet mooi op die leeftijd en ze groeien zonder dat ik kom kijken ook wel.

Al is hij het lelijkste etterbakje op de hele wereld, dan maakt me dat nog geen ene flikker uit. Ik wil hem gewoon blijven zien, ik wil gewoon dat hij mij blijft kennen en ik wil dat hij ook nog steeds "in handen" komt straks.

Het maakt toch niet uit als ze niet mooi zijn, dat heeft toch geen ene ruk te maken met je gevoel? Ook al is Aidan nog maar ruim 6 maanden, ik heb al hartstikke veel met hem meegemaakt en ik wil hem gewoon blijven volgen van dichtbij. Denk niet dat dat zo moeilijk te begrijpen is..

En daarnaast, mocht er een keer iets gebeuren, dan ben ik er ook zo..

kylah, ik denk dat Aidan in het begin ook heel onderdanig zal zijn.. Die weet niet wat hem overkomt . Maar goed... hij leert er wel van . Of althans, dat mag ik toch wel hopen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:15

Denk dat dit een hele goede beslissing is waar ze beide een groot plezier mee doet
Ik merk hier altijd dat de merries de veulens na een maand of 6 gewoon zat zijn (vooral als het hengstjes zijn) en heb ook nooit een probleem met afspenen.
Aidan heeft zijn draai vast heel snel gevonden bij de andere veulens.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:23

Goede beslissing

Ilindra schreef:
Ik merk hier altijd dat de merries de veulens na een maand of 6 gewoon zat zijn (vooral als het hengstjes zijn) en heb ook nooit een probleem met afspenen.

Ikzelf ben ze al ruim voor die tijd zat
Met 5 maanden: Ajuparaplu

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:44

San, ik denk echt dat dit een goede beslissing is ook al zal je hem in het begin wel missen. Maar je kunt hem iig nog makkelijk opzoeken dus dat is wel fijn! En moet je ook gewoon doen!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:51

Je doet er goed aan hoor Tinne, ik denk idd dat wij het er altijd langer moeilijk mee hebben dan de paarden.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:26

Je doet er idd goed aan, kan Aidan lekker spelen met maatjes die het ook leuk vinden om tegen elkaar op te steigeren!

En het is idd fijn als hij dichtbij staat. Ik ga ook altijd 2x in de week naar Andros, blijft de band ook mooi, even lekker de hoefjes doen en knuffelen. Je kunt het ook merken, hij is altijd blij om ons te zien.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:02

Mijn mening ken je Sanne, ik vind het super van je dat je dit besloten hebt.
Weet zeker dat je over een tijdje zegt dat het de beste beslissing ooit is.
Sterkte als je Aidan weg brengt.
Pb staat altijd open!!

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:12

aidan is toch een hengstje?
want dan konden ze toch niet bij elkaar blijven mits je elke dag zou controleren of hij al echt hengst was geworden. Die van mij was op 10 maanden al echt hengst (nu wel een week ouder)
maar aidan gaat het vast naar zn zin krijgen lekker spelen met andere vriendjes

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:13

Goede keuze hoor! Ik hadhetzelfde gedaan! toch sterkte

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:21

Goldie schreef:
Hier ben ik het ook mee eens
Ik hoor heel veel mensen zeggen dat ze een paar keer per week willen gaan kijken... Waarom Ze zijn toch niet mooi op die leeftijd en ze groeien zonder dat ik kom kijken ook wel. Wij gaan meestal om de 4 maanden heen ofzo Maargoed iedereen heeft zijn eigen mening

die opmerking begrijp ik ook niet zo goed, al zijn ze nog zo lelijk, ik ben zelf helemaal gek van m'n veulen en als ik hem zou houden zou ik hem ook minstens 2x in de week willen zien. Op één of andere manier is hij voor mij heel belangrijk, en zoals Aidan dat voor Tinne is!

Ontopic; volgens mij maak je een hele goede beslissing, kan ie lekker met andere hengstjes spelen, kan me voorstellen dat je merrie het op een gegeven moment wel een beetje gehad heeft (de mijne had dat ook na een tijdje ..en die is nu weer lekker rustig op d'r gemak!)
Sterkte ermee, want makkelijk is het natuurlijk nooit!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:48

ik heb mijn hengstveulen met 4 maanden gespeent op een weiland gezet en ik moest en zou elke week gaan kijken na 7 weken hield ik het niet meer uit.
heb ik hem teruggehaald en weer bij zijn moeder gezet die herkende hem niet meer en viel hem zelfs aan na 2 dagen proberen sloeg ze om werd hengtig en biedt zichzelf nog steeds hoor.
hij is nu 10 maanden en een ongelooflijke klier maar nu heb ik niet zon zachtaardige merrie ze verkoopt hem rustig een schop hoor als hij echt niet te harden is.
mijn merrie is 6 maar ze gedraagt zich veel ouder ze speelt bijvoorbeeld ook niet dit heeft ze nooit gedaan ik heb haar vanaf dat ze 3.5 jaar was.
dit gaat ze waarschijnlijk ook nooit doen ook ze isdoor haar oude eigenaar zwaar vewaarloost waar ze en zonneallergie aan over heeft gehouden vandaar.
maar om terug te komen op je besliising ik vindt het een goede beslissing ik wet niet of je nog eenanderpaard in de buurt hebt door wie hij wel evetueel op zijn plek kan worden gezet zo niet dan ben ik het met je eens,ik heb de keuze gemaakt om het niet te doen omdat ik een 8 jarige ruin heb staan die zich gedraagt als een veulen van 10 maanden ze spelenmet elkaar alsof het een lieve lust is.
en daarom hebik de keuze gemaakt om hem hier te houden.

en beetje een lang verhaal maar goed

veel plezier met je veulentje en suc6.

groetjes gemma