Help! Drachtige merrie onuitstaanbaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Help! Drachtige merrie onuitstaanbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 09:43

zoals de titel al zegt, ben ik een beetje ten einde raad.
Mijn Tinker merrie is drachtig, en is de laatste tijd zoooo uit 'r hum. Met rijden is ze niet meer vooruit te branden, ze bokt bij elke hulp en ook op stal/in de wei is ze naar mij toe erg dominant.

Nou heeft ze een tijdje alleen gestaan ivm een vermoedelijke gevoeligheid voor eiwitten, en toen stond er dus ook geen ander paard boven haar. Nou heeft ze in de kudde ook een lage rang.

Wat moet ik met haar aan? Maar doorpakken, want tenslotte ben ík de baas, en zij niet, of haar maar even met rust laten? Ze staat sinds gister weer bij de kudde in. Heb zometeen les, dan maar kijken hoe ze is.

Ze gaat dus echt onder het zadel constant de confrontatie met me aan. Ze bolt zich helemaal op, is niet vooruit te branden en als je een hulp geeft, maakt niet uit in welke gang maar vooral in de galop dan bokt ze. Ze wordt er beter in, want die bokken worden steeds hoger

Heeft iemand een tip? Herkenbaar gedrag?

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:47

Hoe lang moet ze nog? Misschien vind ze het rijden wel te veel of ligt het zadel niet prettig meer.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:49

Qua rijden zou ik zeggen: zoek de confrontatie niet op en zet haar op rust voor de bevalling. Ze vindt het duidelijk niet prettig (meer) om gereden te worden en het lijkt me niet de bedoeling om negatieve associaties te ontwikkelen met het rijden.

Vwb de rest van haar gedrag: gewoon consequent zijn. Bijten en slaan mag nooit. Voor de rest gewoon negeren en niet te veel aandacht aan besteden.

Niet leuk hoor, om je maatje te zien veranderen in een secreet. Mijn merrie heeft dat gelukkig alleen naar andere paarden toe als ze drachtig is en niet naar mensen toen, maar er zijn wel meer merries die gewoon helemaal alleen gelaten willen worden. Sterkte ermee!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:08

ben het volledig met mac eens. Tinkerbell heeft ook zo haar erg lastige dagen, dan zoek ik ook de moeilijkheden niet op, maar IK blijf wel de baas! (bv als ik aan haar uiers wil, gaat dat normaal gezien heel vlot. soms heeft ze echter dagen dat ze me dan wil bijten. Op dat moment laat ik haar weten dat ik er wél mag aankomen...maar dan ga ik daarna (als ze toegegeven heeft) niet verder pampelen)

IceQueen

Re: Help! Drachtige merrie onuitstaanbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:21

Mijn merrie is eigelijk vanaf het begin van de dracht al vrij lastig geweest onder het zadel. Zij is dan ook in juli het land al op gegaan (was begin april drachtig). Ik had gewoon geen zin om telkens t gevecht aan te moeten gaan.

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:41

Als de merrie aangeeft niet meer gereden te willen worden. Zou ik haar ook niet meer gaan rijden. Ik zou haar gewoon op rust zetten en na de bevalling weer oppakken. Ze zal vast haar reden voor dit gedrag hebben!

Ik ben het ook met Mac eens.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 17:13

Maar... ze moet nog zeven maanden
Misschien wekte ik het idee dat ze nog maar kort moet, maar ze moet dus nog wel een hele tijd.

Had vanochtend les, en ze was zoveel beter! Ze bokte niet meer constant, alleen nog in de galop, en ze was veel gezeggelijker. Het is nou denk ik weer een kwestie van weer opbouwen. Dus ik denk dat het de combinatie van alles is geweest, jeukende benen, alleen staan, vriendjes missen, zwangerschapshormonen.. Arm ding

Zadel ligt trouwens nog wel goed, is een Barefoot, dus dat rekt allemaal wel lekker mee

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:17

Berdien schreef:
Maar... ze moet nog zeven maanden

Oh, maar dat zegt niet altijd wat! Denk maar eens aan vrouwen die zwanger zijn: die hebben gedurende de eerste maanden het meeste last van ochtendmisselijkheid. Nou kunnen paarden daar niks over zeggen, maar het is niet ondenkbaar dat die zich soms ook niet helemaal jofel voelen. En die hormonen veranderen ook als een idioot. En d'r groeit wat van binnen. De ene merrie maakt daar niks van, de andere wel.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 19:34

Ben ik helemaal met je eens.
Ik kijk nou ook hoe het verder gaat nu ze weer bij de rest van de kudde staat. Mocht ze zich nou duidelijk nog niet lekker blijven voelen, dan gaan we gewoon over op het zonder zadel buiten rond hobbelen.
Ze wordt wel heel aanhankelijk op een bepaalde manier, de hele tijd haar hoofd tegen mij aan leggen, op m'n schouder, tegen m'n rug.. de hummel.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:05

Het komt gewoon door de hormonen.. Daar hebben alle dieren ook gewoon last van, mijn pony is nu 3 maanden drachtig bijna en is ook op en top chagerijnig maar volgens de dierenarts moet je gewoon nog rijden, wel rustig aan uiteraard.. En wel nog steeds goed laten weten wie er de baas is.. Het kan echt geen kwaad om als ze 2-3 maanden drachtig zijn gewoon te rijden.. Veel succes met de baby

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:29

mijn merrie was bij het rijden een knuffelelbeestje
heb der alle dagen fijn geborsteld en verwend
nu ze geveulend heeft gistere 11/02
mag ik niet in stal anders schopt ze me dood

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:13

ja, maar dat is gewoon beschermen SjilliejJj! hihi, logisch...

Maar poeh, ik hoop wel dat het een beetje over gaat.
en ik denk dat je maar even niet moet rijden!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:16

leuk he die gierende hormonen door het lijf van je merrie

ik zou het de komende 7 maanden gewoon nemen zoals het komt, op goede dagen gewoon lekker aan het werk en op slechte dagen fijn met rust laten