Is er kans op bont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveShets

Is er kans op bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:44

Hoi hoi.

Even een vraagje. Welshje van mijn vriendin is gedekt door mijn shetlanderhengst.

Nu is mijn vraag of er kans op bont is.

Het merrie heeft een kolletje, snebje, witte voetjes en wat vlekken onder haar buik. Van haar afstammelig weten we niks.

De hengst is vos met witte manen. Zijn moeder en oma zijn beide bont.

Groetjes!

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 15:00

De merrie is trouwens zwart.

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:20

ik denk het niet, vos is over het algemeen een dominate kleur, maar ik weet het ook niet goed.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:22

Nee denk het niet
Eerder vos

frenia

Re: Is er kans op bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:22

vos is recessief

Bont is dominant, dus één van de ouders MOET bont zijn opdat je een bont veulen zou kunnen krijgen. Als ik het zo hoor is je paardje echter niet echt bont (enkele witte aftekeningen waaronder kleine vlekken op buik) maar sabino (gen voor witte aftekeningen).
Ik denk dus niet dat je kans maakt op echt bont,kan wel zijn dat het veulen extreme sabino-aftekeningen krijgt waardoor het wat bont lijkt (zoals die witte vlekken op de buik enzo)

edit: hengst zijn moeder en grootmoeder mogen best bont geweest zijn, maar dan wellicht heterozygoot, waardoor hij de bontfactor niet heeft meegekregen en dus niet bont is en dat ook niet kan doorgeven.

Miepp

Re: Is er kans op bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:25

frenia schreef:
:n vos is recessief

Bont is dominant, dus één van de ouders MOET bont zijn opdat je een bont veulen zou kunnen krijgen. Als ik het zo hoor is je paardje echter niet echt bont (enkele witte aftekeningen waaronder kleine vlekken op buik) maar sabino (gen voor witte aftekeningen).
Ik denk dus niet dat je kans maakt op echt bont,kan wel zijn dat het veulen extreme sabino-aftekeningen krijgt waardoor het wat bont lijkt (zoals die witte vlekken op de buik enzo)

edit: hengst zijn moeder en grootmoeder mogen best bont geweest zijn, maar dan wellicht heterozygoot, waardoor hij de bontfactor niet heeft meegekregen en dus niet bont is en dat ook niet kan doorgeven.

oke ook goed ik weet dr ook niet veel van haha

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:39

De merrie kan trouwens wel bont zijn maar dan flink sabino (bruin overheerst wit). dus die kan bont/sabino door geven.

Maar het kan niet van de hengst afkomen want die heeft dat gen niet.

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:26

Aha ok. We hebben nog maar 1x van hem een vos-veulen gehad voor de rest allemaal zwart. ( uit zwarte merries ).

Merrieveulen van vorig jaar heeft een kolletje en wit vlekje op de rug. Terwijl de moeder helemaal zwart is.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:13

1 van de ouder smoet bont zijn. zo te horen lijkty me dat in jouw geval niet zo, dus ga er maa rniet vanuit..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:29

Voor een bonte moet een van de ouders bont zijn. Aan de aftekeningen van de merrie te horen kan het wel een sabino worden(en een maximale sabino lijkt bijna bont).

Als de merrie volledig zwart gefokt is heb je 100% kans op zwart, draagt ze ook het vos gen heb je 50% kans op een vos en 50% kans op een zwarte. Het vosje kan ook nog het agouti gen dragen, dan kan het een bruine worden.