Belgische stamboeken!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

Belgische stamboeken!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 14:29

Hallo

Mijn merrie is nu precies 9 maanden drachtig van de Belgische SBS hengst UP TO DATE MILTOO (van Ludo Philiphaerts). Gisteren kregen we een brief van de stoeterij met het dekbewijs en inschrijvings formulieren voor het stamboek SBS.

Mijn merrie is een KWPN-ner en de vader dus SBS. Wie kan me vertellen hoe het zit met de inschrijvingen in een stamboek.
Ik wil het veulen niet KWPN inschrijven (daar heb je niet veel aan als je in belgie woont). Het liefts zou ik het bij BWP (belgisch warmbloed paard) inschrijven maar ik weet niet of dat kan (omdat geen een van de ouders bwp is).

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft BWP grotere voordelen dan SBS of andersom??

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:03

Ik heb mijn veulen van vorig jaar BWP ingeschreven.
Mijn merrie is ook een kwpn'er, dat is geen probleem, je moet gewoon een kopie van haar stamboekpapier (vh kwpn) mee opsturen.
Als het geen bwp hengst is moet je geloof ik wel extra betalen, maar hoeveel dat is weet ik niet.
Inschrijven in het BWP zal geen probleem zijn, SBS is een stamboek dat ze erkennen.

BWP of SBS dat weet ik niet, ik ben BWP en eigenlijk puur uit gemak... Met SBS heb ik geen ervaring

suske113

Re: Belgische stamboeken!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:42

Mijn merrie (KwpN) is drachtig van een door SbS, BWP en Zangersheide erkende hengst.
Zit dus met hetzelfde probleem en ben wat gaan uitzoeken:

BWP is merkelijk duurder dan SbS en niet echt beter ofzo.
Bovendien kun je ze er niet erg (klant)vriendelijk noemen!

Als je je veulen laat registreren bij SbS (Miltoo is SbS gekeurd, als ik me niet vergis), zal je dat ongeveer een 60 euro lidgeld en een 60 euro voor signalementopname van het veulen kosten = ongeveer 120 euro.

Bij BWP en Zangersheide (duurst) of met een "vreemde hengst" (hengst buiten stamboek of niet erkend erdoor) komt je dat rond de 210 à 250 euro. (= lidgeld, opname veulen, DNA typering,...)

Toch wel een groot verschil niet!!!

Ondertussen staat mijn besluit zo min of meer vast: het wordt SbS voor mijn veulen.
Hier zijn ze wel (klant)vriendelijk, krijg je snel antwoord (met dank aan Mevr. Borrenberg!), kun je deelnemen aan keuringen, shows, e.d. en krijg je tevens een SbS tijdschrift om de zoveel tijd (= ook bij BWP)

Kijk anders ook eens voor concrete cijfers op hun respectievelijke sites:
www.bwp.be (beginletter G voor 2006)
www.sbsnet.be (beginletter A voor 2006)
www.zangersheide.com

Voila, hopelijk ben je hier al een eind verder mee!

Vriendelijke groeten,