freestyle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiepimmie

freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:09

hoi hoi

ik heb een vraagje. Ik heb een veulen van 6 maanden en ik wil een beetje oefeningetjes met hem gaan doen zoals freestyle of andere dingen klicker training ofzo is hij daar nog te jonge voor of niet en waar kan ik het vinden hoe je het moet doen allemaal (freestyle)
groetjes kim

ps dank je wel

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:10

ik zou een veulen van 6 maanden bij leeftijds genootjes zetten en hem / haar lekker veulen laten!
Je kunt hem / haar wel een paar keer per week uit de wei halen en poetsen, voetjes leren geven ect. maar meer zou ik er nu echt nog niet mee doen! Het is eigenlijk nog maar een peuter he?

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:12

ja maar hij staat ook op een opfok stal hoor whhahah met wel blond maar niet dom en ik ga eens in de week even een kijkje nemen bij hem maar ik vroeg het mezelf gewoon even af maar heb jij misschien wel een site waar je zoiets kan vinden gr

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:20

niemand?

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:21

Oh oke. ik dacht dat er "weer zo'n iemand" was die een veulen als paard wilde behandelen of als leuk speeltje! haha sorry!

Ik weet geen site die jij bedoeld sorry. Maar als ik jou was zou ik het veulen gewoon de basis principes leren zoals het poetsen, vaststaan, voetjes geven, wandelen ect. maar nog niet dingen als clicker training, vind ik hem nog te jong voor. ( 2jaar is tijd zat )
Succes ermee!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:05

je kan effe pben naar "Biancaa" die heeft twee veulens waarmee ze wat freestyled kan best hoor: als je het maar bij basisoefeningetjes laat en nooit te lang werkt zodat het meer plezierig samenzijn is en als je veulen het leuk vindt natuurlijk

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:10

Ik heb met mijn meisje toen ze een half jaartje oud was clickertraining gedaan. Ze vond het erg leuk een paar kleine oefeningtjes. Als leren dat een paraplu niet eng is, over een zeiltje lopen en voetballen voor die viel erg in de smaak. Maar ook leren wijken voor druk van de zijkant. gewoon allemaal spelen en niet elke dag maar eens in de week of zelfs nog minder. Mijn meisje vond het erg leuk allemaal en was ook beledigd als we niks deden.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:12

Ik deed het trouwens ook met mijn veulen op dezelfde manier als ijsklontje
was ik nog vergeten zeggen

kimmiepimmie

Re:freestyle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:56

ijsklontje schreef:
Ik heb met mijn meisje toen ze een half jaartje oud was clickertraining gedaan. Ze vond het erg leuk een paar kleine oefeningtjes. Als leren dat een paraplu niet eng is, over een zeiltje lopen en voetballen voor die viel erg in de smaak. Maar ook leren wijken voor druk van de zijkant. gewoon allemaal spelen en niet elke dag maar eens in de week of zelfs nog minder. Mijn meisje vond het erg leuk allemaal en was ook beledigd als we niks deden.

heeee vraaagje waar heb je die klicker en een boekeje erbij gekocht groetjes

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 22:57

aan ijsklontje of iemadn anders

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 01:29

Ik heb als eerste met mijn hond geclickert. Ik woonde toen in duitsland en bent toen gaan zoeken. Er waren verschillende forums over clickertraining zowel voor honden als met paarden. Met zelfs een keer met mijn meisje op clicker training gegaan. In het duits (misschien inmiddels ook in het nederlands) heb je een heel uitgebreid boek van Alexandra Kurland. Erg leuke ideetjes, maar ik heb mijn meisje wel altijd laten aangeven wat leuk was en hoever ze wilde gaan. Gewapend met een buideltasje met brokjes en peentjes en mijn clicker ben ik begonnen met conditioneren en vervolgens verder gegaan.

Als ik terug ben van mijn stage dan ga ik het denk ik weer eens oppakken. Ik had er op het moment niet zo veel tijd voor en niet echt mogelijkheid. Nu op mijn nieuwe stal wel weer. Kan ik weer voetballen met haar .

Je kunt altijd pben bij vragen of zo. Let wel ik ben van af zondag waarschijnlijk 3 weken niet online. Mischien tussendoor ff snel. Schapen verlossen en bokken gaat helaas niet zo goed samen

misschien staan er wat foutjes in mijn tekst maar had mijn lenzen niet meer in

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:01

Nou daar is Biancaa dus

Ik heb inderdaad 2 veulens waarmee ik freestyle. En Waldisney, niet omdat ik mijn veulen als "speeltje" wil gebruiken, maar omdat dit natuurlijk gedrag is van een paard. Je laat het veulen dus veulen, door paardentaal te praten. Dat doet moeders namelijk ook met haar veulen.

Je leert het veulen dus voornamelijk dat ze jouw als Alpha moet zien en dat is heel belangrijk in de verdere ontwikkeling. Met een veulen van 200 kilo is iets meer te bereiken dan met een twenter die al bijna 600 kilo weegt

Ik ben dus helemaal geen voorstander van opfoks (maar dat is mijn mening uiteraard). Daar worden ze in een weiland "gedumpt" en er komt 1x in de week een keer iemand naar ze kijken, om te leren hoe ze voetjes moeten geven. Leuk als ze dalijk 3 jaar zijn en ze dus de kolder in hun kop krijgen om het lekker fris is buiten en zij dus ook....

Wat ik wel vind, is dat ze samen moeten staan met een ander veulen of op zijn minst met andere paarden. In het wild leven de paarden ook met een hele groep van verschillende leeftijden, niet alleen veulens. Dat zou net zijn alsof je een kleuterklas helemaal zonder begeleiding laat opgroeien... knap als ze dan alle "paardentaal" moeten leren. Daarom leven de veulens in een kudde en hebben ze elkaar om te spelen, niet om de paardentaal te leren, dat doen ze van de oudere paarden...

Verder freesyle ik met mijn veulens maximaal 15 minuten, het is veel informatie die ze opdoen (al is het aangeboren) maar je merkt dat ze het daarna zat zijn (net als in een kudde gaan ze lekker staan doezelen en knuffelen daarna).

Wat ik daarmee bereik, dat mijn veulen (vooral de merrie) mij helemaal vertrouwd en dus helemaal gek op me is. Ik vind het belangrijk dat ik een goede band heb vanaf het begin af aan en niet pas opbouwen vanaf 2,5 jaar.

Maar zoals Frenia al zei... niet te lang, want dan vinden ze het dus ook niet leuk meer Met mijn hengst heb ik meer moeite omdat hij nu in zijn uitprobeerfase zit, dus lekker tegenstribbelen (bokken en schoppen naar me) dit pik ik niet, maar nu hij is makkelijker te corrigeren dan als hij een hengst van 2,5 jaar is

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:03

oh even op ijsklontje Dat doe ik dus ook en wat je zegt ook niet elke dag. als ze bijvoorbeeld met heel koud weer op de wei staan (dan mogen ze de hele dag naar buiten, anders een paar uur) dan laat ik ze lekker staan. Als ze binnen hebben gestaan, dan ga ik meestal wat met ze doen, dat vinden ze dan inderdaad ook erg leuk, die van mij is inderdaad ook erg beledigt als ik "alleen maar" ga poetsen

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:24

en biancaaa hoe kom jij aan deze training

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:26

mijn veulen is wel heel erg lief hoor want je mag ze oren al scheren en ik heb twee kinderen van 12 die hem poetsen en die kunnen onder hem door lopen alles. hij is zo lief voetje geven geen probleem hij geeft ze zelf al aan je dus de bassis is er al gr kim

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:48

Lieve Kim,

Ik kom aan die training door de site over natuurlijk paarden houden. Ze zetten wel vaak de link neer (ben het even kwijt). Verder overleg ik heel veel met de staleigenaresse. Die heeft een Fries merrieveulen (nu inmiddels bijna 3) opgevoed op dezelfde manier. Wij denken (gelukkig) op ongeveer dezelfde manier, zo kan ik altijd dingen vragen of overleggen als ik ergens mee zit.

Verder veeeeel lezen, op het internet en veel boeken (van veulen tot rijpaard) Maar ik doe voornamelijk op het internet.

Wel fijn dat je veulen zo lief is Mijn merrie was heel cru gezegd, gewoon op het land gedumpt en niet veel meegedaan en dan is het zelfs als 6 maanden oud veulen al moeilijk om iets aan te leren. Mijn hengst is wel in het begin mee geoefend, daarna ook het land op gegaan. Daarna dus niet veel meer meegedaan, die staat zelfs al een beetje vreemd te kijken als ik ga borstelen

Verder wil hij geen voetjes geven, hij doet net alsof hij omvalt en als ik dan bij het puntje van zijn hoef beet hou (dan buig je een spier waardoor hij niet meer kan terugtrekken) dan blijft hij wel staan, maar dan maakt hij een gekke bokkesprong, zodat ik wel los moet laten. De achterbenen hoef ik helemaal niet aan te beginnen... ik kan ze borstelen meer niet. Dat terwijl mijn staleigenarese, ze zo op kan pakken Hij is gewoon echt aan het uitproberen, ach met veel oefenen komt dat ook goed.

Juist dat freestylen is daar goed voor, zo laat je zien dat jij de Alpha bent en dat moet hij op een gegeven moment gaan accepteren.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:08

o ok biancaa harstikke bedankt ga me best den om te zoeken naarneen site

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:55

weet iemand de site voor freestyle

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:50

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:39

Ik zou het ook niet doen, gewoon lekker poetsen af en toe, stukjes lopen enz enz... het is nog maar een peuter! Nog lekker een jaartje wachten, dan snapt hij het ook veel meer.