Kiezen tussen veulentjes... help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Kiezen tussen veulentjes... help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 20:46

Eerst de 2 kandidaten:

Afbeelding
Jam (Pequeno's Just a Miracle)

Afbeelding
Myst (Pequeno's Mystique)

Oke, hét dilemma, waarvan ik overtuigd was dat het niet bestond bestaat helaas wel.
Nog voor Myst geboren was stond voor mij vast dat óf hij óf zijn mams verkocht moest worden. Na zijn geboorte was ik er eigenlijk wel van overtuigd dat ze allebei weggingen, de moeder van Jam was inmiddels weer thuis (heeft een paar maanden elders gestaan) en bleek drachtig te zijn, en ja een veulen van haar kán ik niet verkopen (dacht ik).
Zo gezegd zo gedaan, de moeder van Myst en Myst gingen op internet. Nancy (merrie) was vrij rap weg maar eerlijk gezegd heb ik de kopers van Myst een beetje afgehouden, op dat moment omdat ik niet wist hoe het verder zou gaan lopen en ik het voor Jam wel leuk vond een maatje aan te houden tot na de winter.
Inmiddels zitten we dus in de winter en begin ik beide veulens steeds meer 'kritisch' te bekijken, en het word alleen maar moeilijker.

Jam is een vreselijk leuk veulen, wel echt hengstje aan het worden, heeft een eigen willetje en een fantastische uitstraling.
De ervaring heeft geleerd dat de lijn waar hij uitkomt lieve, werkwillige pony's levert (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), en hij is dus echt mijn vriendje.
Verwachting is dat hij rond de 90cm zal worden (evenals zus en moeder), verder staat hij prima op zijn beentjes en heeft hij een mooi gebit.

Myst vond ik eigenlijk altijd een beetje 'saai' veulen.
Hij stond achter wat week na zijn geboorte en hij is een beetje een slungel. Ik kon er eigenlijk niks mee omdat zijn moeder een vreselijke schijtbak was en hij dus vrolijk achter haar aan huppelde.
Nadat zij verkocht is is hij omgeslagen als een blad aan een boom, hij is een vreselijk rustig veulen (niet erg sloom ofzo, maar gewoon 'braaf'.)
Hij groeit als een gek en ik denk dat hij wel tegen de meter gaan worden, heeft mooie lange benen (voor een shet he ) en loopt ook mooi ruim.

Als ik kijk naar de toekomst voor beide; dan kan Mystique later denk ik wel in tweespan met zijn vader (Sharif), ik denk dat ze samen een heel mooi span zullen zijn. Qua verkoop weet ik het niet zo met hem, hij is een 'doorsnee zwart hengstveulen".
Jam past mooi tussen de kleine paardjes, zal ongetwijfeld een mooi gezicht zijn, hij kan zowel met mams als met zijn zus in tweespan.
Ik denk dat ik hem in de verkoop makkelijker kwijt zou raken, heb al veel geïnteresseerden voor hem. Hij heeft een sprekend koppie en een leuk karakter.

Maar ja, wat is wijsheid, de keuze kan en wil ik nu nog niet maken maar die zit er wel aan te komen.
Wat zouden jullie doen?
Mijn toekomstperspectief zie ik niet in de fokkerij maar gewoon een beetje recreatief mennen, en genieten van ze.

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:10

ik kon niet kiezen vind ze allebei heel schattig en lief.

Nina_Chicka

Re: Kiezen tussen veulentjes... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:11

Tjah.. beide schattig, beide zien er uit om op te eten maar je zult zelf moeten kiezen.

skaay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:20

ik vind ze er allebij lief uitzien.. sucses met je keuze..( ik kon namelijk ook niet kiezen en heb bijde veulens die bij mij geboren zijn van vorig jaar nog )

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:27

Moeilijk hoor zo van een foto, maar als ik er nu eentje zo van de foto uit mocht kiezen, nam ik Myst mee..

lieSjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:31

oeh.. k snap dat je niet kan kiezen! ze zijn allebei erg leuk! vind myst z'n kleur wel erg leuk en apart maar vin Jam ook wel erg schattig..! beetje die van mij in 't baby hihi

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:29

Als je zelf gewoon vooral plezier ervan wilt hebben straks dan is het misschien verstandig om het best in de markt liggende veulentje weg te doen, hoe moeilijk dat ook is. En dat is zoals je zelf zegt Jam. Van Myst zul je waarschijnlijk net zoveel plezier gaan krijgen hoor! Bovendien heb je dan mooi een tweespan met zijn vader en je hebt een tweespan van de moeder en zus van Jam toch? Heb je mooi 2 setjes

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:32

Moelijke keus,
Heb je voor Myst zijn vader ook nog een andere pony voor het tweespan, anders is dit natuurlijk wel leuk de andere pony's kunnen al in het tweespan. Hij wordt geloof ik ook groter dan Jam, dus zou dit tweespan meer trekkracht hebben.

Maar als je Jam houdt dan heb je een reserve voor het tweespan, kan ook handig zijn.

Succes met je keuze, het is al zo moelijk om een veulen weg te doen.

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 10:32

lieSjj schreef:
oeh.. k snap dat je niet kan kiezen! ze zijn allebei erg leuk! vind myst z'n kleur wel erg leuk en apart maar vin Jam ook wel erg schattig..! beetje die van mij in 't baby hihi

Myst word gewoon zwart hoor

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:26

Desire schreef:
Als je zelf gewoon vooral plezier ervan wilt hebben straks dan is het misschien verstandig om het best in de markt liggende veulentje weg te doen, hoe moeilijk dat ook is. En dat is zoals je zelf zegt Jam. Van Myst zul je waarschijnlijk net zoveel plezier gaan krijgen hoor! Bovendien heb je dan mooi een tweespan met zijn vader en je hebt een tweespan van de moeder en zus van Jam toch? Heb je mooi 2 setjes

Idd, hier ga ik in mee
Ik vind overigens Myst wel de leukste hoor
Als ik geld genoeg had was hij verkocht

tantethee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:29

ik vind ook de zwarte het leukst..

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:02

Ik zou niet kunnen kiezen als ik ze zou kennen.. maar als ik ze zo zie dan had ik myst gekozen..
wat een droppie..!!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:00

Ik zou kiezen voor degene waar je zelf het meeste mee hebt. Dit doe ik zelf in elk geval met onze konijnenhobby. Wij hebben soms hele erge spijt gehad dat we een konijntje hebben verkocht waar we gek op waren. En zo hebben we nu alweer veel te veel lieverds gehouden die in strategisch perspectief voor de fok niet zo handig waren om te houden...maar je hebt er zoveel plezier van

Michje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:37

Prachtige veulens.. Ik snap wel dat dit een hele moeilijke keuze is.

Ik ben het met Desire eens... Hoe moeilijk het ook is!

Heel veel succes met je keuze! Laat het de goede zijn

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:41

Desire schreef:

Zoiets wou ik ook zeggen

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:03

Ik denk dat qua bouw de eerste het beste verkoopt.... Voor kleinere kinderen, om een beetje de sport mee te proeven of zo.....