Merrie laten dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:44

Ik ben nog geen trotse oma oid, maar als alles gaat zoals ik zou willen wordt mijn haflinger dit jaar dus gedekt.

Aanstaande dinsdag gaan we weer naar de haflinger hengstenkeuring, eens kijken wat er tussen loopt en wat gesprekken aangaan.

Twijfel nog over KI of natuurlijk laten dekken, aangezien mijn haf nog weleens snel aangebrand kan zijn en kluisteren mij toch niet lekker in de oren klinkt zal KI denk wel een verstandig iets zijn.

Ik denk er al een jaar of 2 aan, meerdere hengsten bekeken en afgekeurd en nu dan eindelijk definitief kiezen.
Ze wordt in juni 6, dekking zal als het lukt voor die tijd gebeuren, het liefst vroeger, zodat de bevalling ook in het begin zal zijn en ze met veulen lekker lang het land op mag voordat deze richting opfok gaat, binnen houden lijkt me niets voor moeders met kind.

Zijn er dingen waar ik aan moet denken, het komt nu toch allemaal wat dichterbij, heb mezelf voorgenomen nu door te zetten, hiervoor keek ik wel maar kwam nog niet in actie en zijn er mensen die zeggen dat is nou een echt mooie haflinger hengst (met papieren en goedgekeurd bij KVTH)
Ik wil geen super bekende, altijd leuk een Star of een Wallenstein, maar je ziet ze al zoveel dat ik liever de iets minder bekendere zou willen.
Mijn dame is maar 1.40, wil dus ook voor iets hogers gaan, niet te luxe gebouwd, maar niet te ouderwets, weinig bles en lekker donker van kleur (ojee wat een meut)
Karakter mag heet zijn en ook wel wat aan de heftige kant, maar wel eerlijk en niet gemeen (klinkt logisch)

En verder ben ik me dus nu aan het voorbereiden op alles.

Dus alle tips zijn welkom, kom maar op.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:51

mm kan je verder weinig tips geven, geloof dat je er zelf behoorlijk verstandig mee bezig bent.. ik weet niet wat je weet van wat er voor je merrie zit, maar let op zwakke punten, punten waarop ( en dan iig qua exterrieur) ze verbeterd kan worden... zie dat de hengst die je uitkiest die punten heeft , staar je idd niet blind op resultaten ( tuurlijk zijn ze wel belangrijk, maar denk dat je wel snapt wat ik bedoel) gezondheid en karakter moet optimaal zijn, probeer ook wat dingen uit te vinden van wat er voor de hengst zit...

er word mij soms iets teveel puur op de hengst gelet, terwijl wat er voor zit, net zo belangrijk is

hmm dat was het wel denk ik

leuk hoor en spannend, veel plezier met de voorpret..

Sily

Re: Merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 00:12

Baroen bedankt, mijn merrie heeft papieren, heb haar paps ook gezien en haar moeders kant staat hier in de buurt dus erg handig, schijnt ook dat ze van haar vader veel karakter mee gekregen heeft, de kleur en het kleine kolletje sowieso

Van haar mams heeft ze het snelle aankomen mee gekregen en helaas dus ook haar kleinere maat.

Ik wil dus ook een hegnst met papieren waarbij dus de voorouders bekend zijn en eventueel te bezichtigen zijn, wil ook met de eigenaren bespreken wat het karakter is van de hengst maar ook in het algemeen de lijn.

Nu wil ik het veulen het liefst zelf houden, maar komt het op het punt van verkopen aan wil ik wel een gezond veulentje met goed karakter en papieren hebben zodat hij/zij de beste kans heeft een goed huis te vinden.

Haar zwakke punten hebben we idd op een rijtje gezet, en ook wat ik graag met het veulen zou willen in de toekomst, sportgericht dus.
Nou weet ik dat eerdere resultaten geen garantie bieden voor de toekomst Maar wil iig proberen zoveel mogelijk het veulen te benaderen dat ik graag zou willen hebben...het is jammer dat ik mijn paardje niet gewoon een paar cm groter kan klonen

Gelukkig heb ik een vriendin die het geweldig vind om alle lijnen na te kijken, ze zit nu al twee weken op internet hengsten te zoeken, afkomst etc.
Leuke hengsten die het bv in het buitenland al erg goed doen maar hier nog niet erg bekend zijn.
Dus dinsdag gaan we gewapend met programma boekje, lijsten, fotocamera en filmcamera de keuring onveilig maken

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:20

oh klinkt super, gaat vast helemaal goed komen, iig met de voorbereiding en ideeen, tja wat er uiteindelijk uitkomt? het blijft deels toch afwachten en hopen... het enige wat je idd kunt doen is grondig te werk gaan en proberen dingen uit te sluiten... leuk hoor allemaal, hou bokt op de hoogte zou ik zeggen ( ik vind jou merrie een mooie meid ( iig in je profiel ) )

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:23

Ik ga op zekers Bokt op de hoogte houden, heb dit nog nooit gedaan en dan zijn tips altijd welkom, en natuurlijk met de tijd een mooie naam

Dat er iets anders uit kan komen rollen dan het meisje die ik idd ook zo mooi en van karakter zo geweldig vind tsja....risico risico.....
Ow en in het echt is ze ook errug mooi

Ik neem iig haar papieren en wat foto's mee, als ik dan een geschikte hengst zie ga ik eerst even emt de papieren, mijn eisen en wat foto's praten met die man, denk dat hij er ook wel aardig wat kijk op zal hebben anders heb je geen dekhengst lijkt mij.

O my god...wat kriebelt het van binnen als ik er zo serieus aan denk zeg

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:10

Ja...hou me op de hoogte. En daarna ga ik natuurlijk bij mama in spe wel op bezoek. Iets tegen de ochtendmisselijkheid geven .

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:03

Hahahahahaha zo ver is het nog niet Anita

Maar ben gisteren naar de haf keuring geweest, een paar leuke bij de oudere hengsten gezien en geloof dat er er zo'n beetje uit ben.

En als alles goed is en gaat wordt het dan Haron van de Milt.
Stukje kopieren:

Citaat:
Haron is geboren in Nederland en gefokt uit een volledig Duitse afstamming.

De moeder van Haron werd tweemaal reserve Kampioen. Haron heeft veel kwaliteit, is zeer mooi gelijnd en heeft een werkwillig karakter. Zowel onder het zadel als in het tuig heeft Haron de kenmerken van de ideale Haflinger.

In 2002 is Haron ruimschoots goedgekeurd op zijn nakomelingen. De nakomelingen tonen veel adel, hebben maat en bewegen met dezelfde allure als hun vader. Ook werd er in dat jaar een tweejarige nakomeling uitgeroepen tot Jeugdkampioen!

Haron heeft AA-certificaat met een waardering van 102 punten (IBOP)! Tevens wordt Haron uitgebracht in de dressuursport en is op dit moment Z1!

Na goed komt beter, na beter komt Haron en bevelen hem daarom bijzonder bij u aan!

Ik zat nog te twijfelen toen we een gesprekje aangingen met het meisje wat hem dus rijdt en uitbrengt en denk dat hij goed aansluit op Par, er liepen een heleboel luxere types rond en ik wil natuurlijk niet de allerluxste kant op.

Maar dit wordt hem dan (denk ik dan bijna zeker)

Voor een foto www.hengstenhouderijroef.nl

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:29

Die haron zit bij mij in de les

Leuk dat je er zo mee bezig bent! Zo spannend is dat!

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:04

Wat een prachtbeest, syl. Hij is ook zo mooi donker van kleur. Kan me voorstellen dat je die als papa van je kleinkind wilt hebben. Weet je al of het dekken of KI wordt en weet je ook al wanneer. Vindt het zo spannend om tante te worden.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 20:39

youngster schreef:

Oeee wat leuk, en hoe is die? (is nog steeds sgierig )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:37

Hoi Silvia,

mijn merrie is ook zo bitchy, maar ik heb toch gekozen voor een natuurlijke dekking. Ik vind KI zo onnatuurlijk en zeker bij "natuurpaardjes" zoals onze koudbloeden. Als de merrie hengstig genoeg is, vindt ze het echt niet erg om gedekt te worden

Succes en veel (voor-)plezier

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:08

wauw!!!!
wat een mooie hengst zeg!
Wat zei de hengstenhouder ervan?
Hoe ziet hij de dekking het liefst?
jij mag uiteraard kiezen,maar wat raadt hij je aan?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:30

Sily schreef:
youngster schreef:

Oeee wat leuk, en hoe is die? (is nog steeds sgierig )

Hij is leuk, mijn paard vind overigens van niet, maar die heeft zowiezo een hekel aan haflingers op de een of andere manier

Maar ze zijn nu bezig met wissels leren en er zit ook een stukje piaffe in

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 14:18

Saskia ze doen daar het liefst natuurlijk gekluisterd, maar KI is ook mogelijk.

Youngster wat leuk een echte dressuurhafnaf op mijn beginnende dressuur hafnaf

Chubby, maar hoe merk je dat ze hengstig genoeg is.

Het is natuurlijk al puur egoisme dat ik graag een nakomeling van haar wil, dus wil het natuurlijk allemaal zo makkelijk mogelijk voor haar maken.
In de natuur krijgt de hengst een klereschop als de merrie er nog niet klaar voor is....dat is natuurlijk in onze wereld weer anders.
Het is met de trailer maar een uur rijden, dus dat is nog te doen, ze is geen stresser op de trailer, maar kan de hengstigheid daardoor afzwakken of komt het gewoon in volle touren terug als er een vent voor haar neus staat?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:25

Hengstigheid kan idd wat afzwakken op de trailer, maar met goed schouwen komen ze echt een heel eind. Ik neem aan dat ze natuurlijk gedekt wordt?
Sunny heb ik gewoon in het begin van haar hengstigheid gebracht, ongeveer op de 4 a 5 dag hebben ze vaak de eisprong. Maar dat is per merrie verschillend.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:26

Geloof mij: zo'n stoere hengst voor je neus doet wonderen!

Mijn Tink laat haar hengstigheid normaal nauwelijks zien. Ze is wat lastig en opstandig met rijden, maar geen andere rare fratsen.

Hehehe, ik kende haar niet terug toen ze kennis maakte met Silas...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 14:27

Ik ben nu een mailtje aan het sturen naar ze met wat vragen over hoe ze te werk gaan etc.

Moet ik mijn merrie straks af gaan geven....bbrrr...denk dat ik een hotel in de buurt ga zoeken

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:33

LEUK dat je je Hafje gaat laten deken! hoop voor je dat het goed gaat. Trouwens mooie hengst zeg
poeh die wil ik zelf wel hebben!
STOER uiterlijk heeft hij

groetjes Gail

ellepelle27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:23

hai,ik heb bij mijn haf nu een veulen van stradivari,das ook een echte mooie hengst,maarja,dat is natuurlijk persoonlijk.
Als je een veulen fokt puur voor de sport,kijk dan ook een naar alfred van het braakzicht,die kan geweldig bewegen.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:53

Zag dit topic een beetje laat, maar wij doen ook wat hobbyfok met haflingers dit jaar weer 2 merries onder de hengst.

Maar wat je vergeten bent in je topic te schrijven wat is de afstamming van jou merrie? Heb je eventueel een foto van jou merrie?
Dan kan ik eventueel zien of het een goeie klik is.
Overigens eigenaars van hengsten zeggen bijna altijd wel dat het klikt met de merrie, want dan verdienen zij weer geld dus nooit op het woord van de eigenaar/berijder e.d van de hengst kijken.

Wat zijn verder nog punten die je wil verbeteren aan je merrie? Grotere maat las ik al.

Ik weet niet of Haron geschikt is kan ik nu weinig over zeggen zonder afstamming etc., maar heb wel een paar foto's voor je van Haron:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zelf ben voor natuurlijk dekken. Sommige merries kunnen niet tegen het stofje van KI.

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:18

Woouw dat is ook een heel mooi paard. Ik vind dat een haflinger er zo uit hoort te zien! Lekker stefig gebouwd en dan mooie lange hagelwitte manen er aan. Je hebt ze tegenwoordig ook met grijzen manen. Als er iets lelijk is aan een haflinger is het dat wel. Ik denk dat de meeste mensen het wel met me eens zijn

xxxjes Gail.

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:52

Syl, ik mag niet kwijlen he. Wat een plaatje is die vent.

Als ik merrie was zou ik het wel weten .