Moeder voeding én flesvoeding kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:34

in juni gaat mijn pony (hoop ik) veulenen, ... nu kwam mijn vriend met de vraag of hij haar ook de fles mocht geven. ik had hier geen antwoord op, kan je naast de gewone moeder melk ook af en toe de fles geven? gewoon omdat het leuk is en waarscheinlijk ook de band met je veulen versterkt. weet iemand hier iets over? en is het een heel raar idee?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:38

ik denk dat dat niet nodig is.

Anoniem

Re: Moeder voeding én flesvoeding kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:40

qt_shetties schreef:
en is het een heel raar idee?

Eerlijk gezegd vind ik het stomste idee dat ik sinds lange tijd gehoord heb........

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:41

als er niks aan de hand is en het veulen zonder problemen gewoon bij de moeder kan drinken is er geen fles nodig. gewoon de natuur zijn gang laten gaan

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:23

Hollybolly schreef:
als er niks aan de hand is en het veulen zonder problemen gewoon bij de moeder kan drinken is er geen fles nodig. gewoon de natuur zijn gang laten gaan

Idd. Ik zou het niet doen als het niet nodig is.

Poosje81

Re: Moeder voeding én flesvoeding kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:15

qt_shetties schreef:
in juni gaat mijn pony (hoop ik) veulenen, ... nu kwam mijn vriend met de vraag of hij haar ook de fles mocht geven. ik had hier geen antwoord op, kan je naast de gewone moeder melk ook af en toe de fles geven? gewoon omdat het leuk is en waarscheinlijk ook de band met je veulen versterkt. weet iemand hier iets over? en is het een heel raar idee?

Als het niet nodig is, niet doen!

Het klinkt heel leuk en aardig, maar er is een goede reden om het niet te doen.

Een merrie produceert precies wat een veulen vraagt aan melk. Een veulen neemt vele malen op een dag een paar slokjes.
Als jij dat patroon doorbreekt met een fles zit de merrie met stuwing (melkoverschot, kan uierontsteking veroorzaken!) en de productie neemt ook af na verloop van tijd. Vooral omdat een fles veel makkelijker drinkt dan een uier, waardoor een veulen de neiging zal hebben zich compleet vol te slokken. De merrie wordt dan lange tijd niet meer gebruikt, wat erg pijnlijk is! Al met al sta je dat na een bepaalde periode alleen nog maar flessen te geven en met een beetje pech heb je een zieke merrie.

Tevens is flessemelk niet van dezelfde samenstelling als merriemelk!

Natuur dus lekker zijn gang laten gaan!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:22

misschien wilden ze de merrie melken en dan de melk in de fles, maar dat gebeurt nooit en waarom zoud je dat inderdaad doen als dat helemaal niet nodig is? een goede band met je veulen kan je ook krijgen door knuffelen en poetsen.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:25

Hollybolly schreef:
misschien wilden ze de merrie melken en dan de melk in de fles, maar dat gebeurt nooit en waarom zoud je dat inderdaad doen als dat helemaal niet nodig is? een goede band met je veulen kan je ook krijgen door knuffelen en poetsen.

Dit is de titel:

Geloof me, een merrie melken is niet leuk! Voor zowel de merrie als jezelf niet. Als je het niet hoeft te doen, niet doen!
Heb het helaas noodgedwongen zelf wel moeten doen (veulen heeft het uiteindelijk ook niet overleefd, was een pleegveulen bij mijn veulenloze merrie), maar was niet veel aan!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:28

ja oke, maar het kon toch dat ze dat bedoelde, al zou ik het zelf ook niet doen hoor. maar er staat inderdaad flesvoeding. maar waarom flesvoeding snapte ik al helemaal niet dus vandaar dat ik dacht dat ze misschien moedermelk in fles bedoelde

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:00

Het lijkt mij niet slim, nee..

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:24

ok dat is dan duidelijk... we doen het niet, ik had er ook nog nooit eerder van gehoord, maar dat betekende niet dat het niet gebeurd.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:27

oke, dan hebben we je in ieder geval geholpen, veel plezier straks met je veulentje

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:35

Risico bij onnodige flesvoeding is infectie! Wij hebben in het begin een quarter veulen dat sterk afviel net na de geboorte bijgevoerd met veulenmelk en daarnaast dronk die ook bij de moeder. Het leek erop dat de melkproductie niet goed op gang was gekomen en er gewoon nog niet genoeg was. Na een kleine week was het niet meer nodig. het viel overigens nog niet mee die fles geven, zo'n veulen wil onder de moeder kruipen. uiteindelijk hebben we door de makheid van de merrie, het veulen voor de gek gehouden, door de fles tussen de benen van de merrie te houden en als ze zocht naar het uier, de flesspeen in haar mond stopten. Ging prima, maar kan alleen als de merrie meewerkt, De andere merries hadden gelukkig zelf ruim voldoende melk.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:42

Niet doen, je hebt ook nog kans dat een veulen daarna niet meer bij de moeder wil drinken en alleen maar fles.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:04

beetje onzin lijkt me. omdat ik het leuk vind geef ik mijn veulen de fles. het is al erg zat als het noodzakelijk is. het veulen word later net een hondje etc die constand achter je aanlopen omdat ze gewend zijn dat je eten voor ze hebt.