Augustus 2005 stond Roxanne nog op het land, een stukje hiervandaan. Ik ging samen met de eigenaresse van de andere merrie die bij Roxanne stond, de paarden halen om op de manege te rijden. Toen we bij de wei aankwamen, stond er een ander paard bij, die door/over de sloot naar de wei van Rox en Abbi was gekomen, en het was een hengst. Hij zag er nog jong uit, maar hij snapte wel goed hoe alles werkte, en Rox was hengstig...
Hij heeft in de tijd dat wij probeerden de paarden uit de wei te halen wel een aantal keer op Rox gezeten. Wat daarvoor gebeurd is weten we niet, want niemand had nog opgemerkt dat hij erbij stond. We hebben dus ook geen idee hoelang die hengst er al bij stond. Rox vond het allemaal prima, en het was nog een heel gedoe haar bij haar 'lover' weg te krijgen.
We hebben op stal meteen de veearts gebeld, die een tijdje later (geloof 3 weken) is gekomen om haar te scannen. Daarover zei hij dat hij niets zag, maar omdat het nog niet zolang geleden was, zou er een kans kunnen bestaan dat er wel iets in zat, maar dat hij het dus niet zag.
Aangezien de hengst nog erg jong was, en wij er naar ons idee nog op tijd bij waren, hebben we het hier bij gelaten, en dus gedacht dat ze niet drachtig was.
Nu krijgen we de laatste tijd wel ineens veel reacties dat Rox dikker is geworden. En dat is eigenlijk een beetje raar, want ze wordt 5 dagen in de week intensief gereden, 1 dag intensief gelongeerd en ze heeft dan 1 vrije dag, waarop ze wel een aantal uur buiten staat en zichzelf wel bezig houdt. Ook is er pas wat geminderd op haar voer, omdat ze naar ons idee ook wel wat mocht afvallen. Ze staat nu op het volgende:
3x 1/4 brok op een dag
3x 1/2 of een hele?? plak hooi
1x een frutseltje muesli en een frutseltje zemelen, met nog wat kruidengevalletjes erdoor. Normaal kreeg ze hier een halve kilo van (samen hoor) maar dat hebben we dus geminderd. Ze is ook juist meer aan het werk gegaan de laatste tijd.
We (ik en haar bazin) hebben allebei nog nooit een dracht oid meegemaakt van dichtbij, en heb dus ook geen idee waar ik op moet letten. Het enige wat met rijden ook opvalt, is dat ze naar haar idee snel moe is. Wanneer je dan even stapt tussendoor is ze zo op adem, dus ze heeft wel een goede conditie. Ze moet natuurlijk wel heel wat gewicht meedragen, maar goed

Nu vragen we ons dus af, hoe groot de kans is dat ze drachtig is? We willen niet meteen een veearts erbij halen, als het waarschijnlijk heel niet nodig is. Daarom vraag ik jullie advies. Hoe vaak gebeurd het nou dat er 'surprise' veulentjes worden geboren? En waar kunnen we eventueel nog meer op letten?
Ze zou nu ongeveer 5 maanden drachtig zijn, als het zo zou zijn...
Alvast bedankt in ieder geval.

ben benieuwd