Tips om melkproductie te stimuleren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic84331

Tips om melkproductie te stimuleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:46

Begin mei moet mijn merrie bevallen, vorig jaar toen ze haar eerste veulentje gekreeg had ze niets van melk, en is het veulen met veel moeite en tijd er toch bovenop geraakt door middel van kunstmelk. Ze zag haar veulentje wel graag maar had gewoon een bijna lege uier ...

Heeft er iemand tips om de melkproductie deze keer te stimuleren of bevorderen? Homeopatie, andere kruiden, of zo ?

fen

Re: Tips om melkproductie te stimuleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:58

Vooral zorgen dat je merrie in zeer goede conditie is: voldoende voer (krachtvoer voor lacterende merries en ruwvoer) en water. Eventueel eens extra vitamines.
Meestal gaat het bij een tweede veulen wel beter en hebben ze vanzelf al meer melk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:51

Voorjaarsgras en merriebrok, algemene conditie van de merrie door de veearts na laten kijken, die heeft er mss ook wel middelen voor. Toen ik nog jong was stond er een groninger merrie bij ons op de ponyclub die bij beide veulens nog geen melk had, die hebben ze toen niet meer laten dekken.
Ik hoop dat het dit jaar beter gaat.

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:02

Met de algemene toestand van mijn merrie scheelt niets hoor, die is zo gezond als het kan, en krijgt voldoende voer ...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:20

ik sluit me aan bij de vorige reacties: zéker gras, voldoende merrievoer, vantevoren een goeie conditie en doordat het nu de tweede ker is, gaat het wellicht vanzelf al beter.
je kan het ook even bij je da navragen...

Als het dit jaar weer zo is, zou ik met deze merrie niet meer fokken...

Zahlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:12

Twee jaar geleden hebben wij een veulen gekregen die een maand te vroeg kwam.
Hij lag niet goed in de boermoeder en de merrie heeft het veulen toen nog verstoten.
Gelukkig was het veulen wel levensvatbaar maar de merrie stond ook met een compleet leeg uien.
Het heeft ons 4 dagen gekost voor haar uier eindelijk vol was.

De merrie heeft kort na het veulenen een middel gekregen van de DA die ervoor moest zorgen dat de productie opgang zou komen en wij hebben haar vanaf het eerste moment gemolken (eerste dag niets, 2 dag gem 10ml per 2 uur, 3de dag gem 25ml per uur en de vierde dag een vol uier).
Ook het masseren van het uier wil nog weleens helpen.

Als ik jullie was zou ik er wel voor zorgen dat jullie een Pavo veulenpakket in huis hebben voor dat de merrie moet veulenen en misschien is het raadzaam om van een andere merrie die voldoende biest heeft om er een liter biest af te melken en deze dan in te vriezen zodat er voldoende biest is als de merrie toch geen biest heeft aangemaakt.

Succes en ik hoop dat het allemaal mee blijkt te vallen.

Gr Em

Natural_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:03

Veel eiwitrijk v0edsel. Haver enz0 . maar ik ben er zelf niet z0 een v00rstander van.