afspenen hengstveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

afspenen hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:08

Ik heb een vraagje....

Het wordt tijd dat ons hengstveulen (nu 8,5mnd oud) wordt afgespeend. De merrie is ook al 7 maanden drachtig van een nieuw veulen en ze is die dondersteen soms best wel zat.

De merrie is een volbloed met een nerveus karaktertje, ook heeft ze verlatingsangst. Als ik haar buurvrouw weg haal uit stal dan gilt ze alles bij elkaar en blijft maar rondjes lopen in de stal en gaat staan weven. Ze heeft dit al zolang als we haar hebben, ze heeft hiervoor aardig wat meegemaakt waaronder een dood tweelingveulen en een reis met het vliegtuig. Dus ik kan het wel begrijpen.
Maar misschien is er iets wat ik haar kan geven om rustig te blijven? Ivm het veulentje in de buik of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?

Met het veulen hebben we voor de gedwongen verhuizing 2 maanden geleden al heel veel gedaan, toen liet de merrie het ook wel toe dat we hem even meenamen om een stukje te wandelen.
Sinds ze verhuisd is raakt ze enorm over haar toeren als ik hem even mee wil nemen, hij vervolgens ook en daarom lukt t niet om te oefenen.
Ik maak me dus best zorgen over het afspenen, terwijl we hier dit jaar al 2 ponyveulens hebben afgespeend, zonder problemen. Dit paard is anders.....
Een aantal vraagjes:

Wat kan ik nog doen om de merrie zo rustig mogelijk te houden als het veulen net weg is? Kan ik haar dan beter even binnenhouden die dag (of langer)? Als ze keihard gaat lopen gillen buiten dan kan het veulen haar in de verte wel horen denk ik, er zit niet zo'n grote afstand tussen.

Ons hengstveulen brengen we waarschijnlijk met de trailer (ook al is het maar een klein stukje) waar zijn haflingervriendje dan ook net is aangekomen. Ze kunnen onderling contact hebben tussen de stallen, dus ik hoop dat ze gauw vriendjes worden. Na hoeveel dagen kun je ze buitendoen samen?
Ik heb wel eens gezien dat een hengstje 2 weken lang heeft staan steigeren en roepen op stal naar zn moeder. Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Groeten!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:11

meteen met zijn tweetjes zetten zou ik doen. Lekker naar buiten en ravotten met elkaar, zo vergeten ze snel hun moeders en leren ze op eigen benen staan.

ArabStables

Re: afspenen hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:57

En je hebt niet eerst de mogelijkheid om moeders en zoon 1 of 1,5 week naast elkaar in de stal ze zetten? (bijvoorbeeld met een traliewerk ertussen) zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar hij niet meer bij haar kan drinken.
De manier van afspenen die jij opnoemt is 1 die het meeste stress geeft bij merrie en veulen en zou zeker niet mijn voorkeur hebben.
Als het niet anders kan, snap ik het wel; maar ik zou het liever niet zo doen. Hier zetten we mams en veulen op de dag van afspenen naast elkaar en dat gaat heel goed. Ze gaan apart naar buiten en binnenkort verhuisd mams naar de overkant van de stallen en komt er een jaarling in de stallen naast het veulen te staan (waar ze ook mee buiten staat en maatjes is). Daarna zal mams verhuizen voor een aantal weken naar een ander adres. Iedere keer zorgen voor een stapje afstand totdat het veulen echt zonder mams kan. Ik vind dit de meest ideale manier en het geeft de minste stress bij zowel de merrie als het veulen.

Als je je veulen wegbrengt naar de andere weide zou ik hem wel gelijk bij het andere veulentje zetten, zodat hij afleiding heeft en sneller zijn moeder vergeten is. Paarden zijn kuddedieren en die moet je niet apart houden van andere paarden, zeker niet als er net afgespeend is!
Succes!

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:44

Ik had het ook heel graag geleidelijk gedaan, maar ik heb maar 2 grote boxen (3x5) in deze schuur. En als ik haar vriendinnetje tijdelijk ergens anders zet dat gaat ook niet werken, ze wordt helemaal wild als ik haar meeneem, ze kijkt dan ook niet naar haar veulen om op dat moment. Zo gek is ze......
En het veulen bij haar vriendinnetje ernaast in de stal voor een dag of wat durf ik eigenlijk niet zo goed meer. Hij is toch aardig irritant aan het worden en de merrie ernaast is ook nog es drachtig. Ze gaan wel altijd met zn drietjes naar buiten maar de laatste week merk ik dat z'n buurvrouw gewoon bang aan het worden is van hem.
Tja, wat moet je dan nog.....moeilijk hoor die paarden.....

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:28

Mijn merrie en veulen reageerden allebei erg heftig als ik ze uit elkaar haalde om apart een stukje te lopen met ze. Door omstandigheden zijn ze eigenlijk 5 maanden samen geweest. Toen ik ze uit elkaar haalde wist ik ook niet wat ik kon verwachten, het was het eerste veulen van de merrie. Ik heb het veulen samen met de merrie in de trailer geladen en het veulen naar de opfok (ong. 5 km verder) gebracht. Daar het veulen achtergelaten en gelijk weggereden met de merrie. Het veulen gelijk in de groep gezet. Hij heeft wel lopen zoeken en roepen naar zijn moeder maar vond snel een vriendje in de groep. De merrie heeft thuis een paar uur staan hinniken in stal, maar s'avond was ze alweer rustig. Achteraf is het prima verlopen.
Probeer te zorgen dat ze elkaar niet horen.

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:24

Ik heb ze in een keer helemaal uit elkaar gehaald, en zo ver weg gezet dat ze elkaar niet konden horen. (als ze elkaar horen worden ze echt gek) Ze hadden uiteraard allebei een maatje (die ze goed kenden). De merrie heeft de eerste dag alleen maar gegild en druk gedaan, en vervolgens nog 2/3 dagen marathons gelopen (wat wel weer erg goed was voor haar uier) en toen was het over. Nu heb ik ook een knap drukke merrie die gek wordt als je een ander paard erbij weg haald, maar haar in de box laten was voor ons echt geen optie. Dan steigert ze alleen maar en wordt helemaal panisch. Op deze manier is het vrij rustig verlopen.

Stress kan je niet vermijden, maar dit was voor ons de meest rustige manier. (en werd ook aangeraden door de DA die terplaatse was.)

Het veulen heeft trouwens een halve dag gehinnikt, in de dag daarna nog een beetje en toen was het over. Die leed er echt totaal niet onder dus.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:42

Bij mij hebben Honey en Ardino bijna 7 maanden onafscheidelijk bij elkaar gestaan.
Het afspenen op oudejaarsdag ging toch prima. Ardino staat in de stal naast zijn moeder. Op de wei zit er een houten afrastering tussen.
Het gaat prima. De eerste dag ging Nootje op de wei een beetje schreeuwen, maar op stal was ie direkt stil.
Honey heeft helemaal geen hinnik gegeven. Nu is haar uier al weer normaal en beiden gaan rustig hun eigen gangetje.
Ben blij dat ik het zo gedaan heb.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:04

Tja vaak heb je dat gillen toch wel en de ene merrie is drukker dan de andere.
Hier zijn de merries op stal gegaan en de veulens er in dezelfde stal eraf gegaan en samen de grote kraambox ingegaan (in dit geval 3 veulens bij elkaar) een plank voor de tralies zodat ze de merries niet zagen . Ging heel goed na 2 dagen zijn de merries de wei opgegaan en de veulens naar de loopstal met uitloop veulens en merries konden elkaar zien en horen maar waren vrij snel rustig.
In jou geval zou ik als je niet kan oefenen het veulen eraf halen en idd gelijk bij het andere veulen zetten hebben ze afleiding en de merrie op stal laten maatje ernaast vaak valt het alles mee en tja roepen blijven ze toch wel de 1e tijd. succes ermee!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:11

twinkel schreef:
Het afspenen op oudejaarsdag ging toch prima. .

Afspenen op Oudejaarsdag? Dat zou ik dus echt nooit doen, en het afspenen levert al stress op en dan 's avonds (of eigenlijk de gehele dag door) knallen en vuurwerk. Mmmm....
Wij hebben hier bewust een aantal weken vóór Oud en Nieuw afgespeend, zodat het veulen volledig vertrouwd in zijn stal zou zijn (met mams ernaast) en op die manier zo min mogelijk last van het vuurwerk zou hebben.

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:10

Ik zou gewoon eerst de merrie op stal zetten en met het veulen gaan wandelen zodat ze hieraan wennen. Als ze dit niet meer erg vinden gewoon uit elkaar halen.

binkie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:21

ik krijg morgen een veulen van 7 maanden wat voor veulen voer geef ik hem en wat nog meer hij is al af gespeend en hoe vaak geef ik hem te eten mijn andere paard krijgt 2x perdag bix en 3x perdag hooi .

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:57

Ik zou hier een apart topic over maken, hier krijg je denk ik wat weinig reactie op. Ons veulen van 7 mnd krijgt gewoon paar keer per dag hooi en verder wat biks en muesli. Af en toe een paar wortels en natuurlijk een zoutblok. Doet ze het heel goed op.