de beslissing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

de beslissing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:45

ik wist niet waar ik dit moest plaatsen (vmr of fa of hier) maar denk hier de beste/meeste bokkers te bereiken

niet dat het al zo ver is, maar voor in de toekomst.

Hoe besluit je (en dan heb ik het niet over mensen die fokken, maar puur voor jezelf) om je paard te laten dekken?
en dan met name waar let je op bij het maken van deze beslissing.
Het is niet zo maar iets, je paard brengt toch een veulen ter wereld waar jij de verantwoordelijkheid over hebt.

Ik ben ook benieuwd wat voor een kosten het met zich mee brengt.

Ik heb verder helemaal geen ervaring met het laten dekken etc. maar ben wel erg benieuwd naar jullie ervaring en kosten etc. Ik zit er wel eens over na te denken maar sam en ik zijn er nu nog niet klaar zijn.

Anoniem

Re: de beslissing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:10

Ik denk dat het goed is om voor jezelf te overwegen waarom je Sam zou willen laten dekken en waarom je een veulen zou willen. Probeer voor jezelf hier duidelijkheid in te krijgen. En voel dan eens wat het met je doet, en of het echt een wens is vanuit je hart. Ik ben iemand van "Volg je hart" en dat is dus ook wat ik gedaan heb . Ik heb de beslissing om Jovarna te laten dekken ook heel goed overwogen, zowel met m'n hoofd (m'n kop erbij houden, zeg maar) als met m'n hart. En ik voelde o.a. dat het echt een wens van me was, dat ik het veulen ook zelf ging houden (en straks dus twee paarden heb) en dat het ook Jovarna's leven zou verrijken. Het heeft me wel een jaar bezig gehouden en toen het allemaal 100% goed voelde, heb ik m'n besluit genomen.

Jovarna is aan de hand gedekt door een hengst die ik al kende. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor KI, daar heb ik helemaal niks mee (bloedlijnen en prestaties e.d. zeggen me weinig) en daarnaast vind ik KI erg onnatuurlijk (de merrie weet niet wat er gebeurt en is emotioneel niet op de zwangerschap voorbereid).

Over de kosten kan ik je niet veel vertellen, want tot nu toe heb ik nauwelijks kosten gehad.

Als je het leuk vindt om mijn verhaal te lezen (wat allemaal vooraf is gegaan aan de dekking, de dekking op zich en de zwangerschap), lees dan mijn website en weblog dan eens, misschien heb je er wat aan.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:17

Ik vind ook dat je beslissing met je hart moet maken, maar ik heb zo weinig informatie over wat het allemaal met zich mee brengt en waar je op moet rekenen wat er mis kan gaan, welke kosten je allemaal gaat draaien vanaf de dekkeing.
ik heb nu gewoon nog hele andere prioriteiten met betrekking tot sam zelf, maar zoals je al zegt eer dat je die beslissing maakt ben je al weer een hele tijd verder, en eer dat je dan een hengst heb gevonden etc.....dan denk ik ook niet in een tijd van nu en een paar maanden. maar ik wil me er gewoon meer in verdiepen en er meer over gaan lezen enz. zodat als ik de beslissing zou nemen en een geschikte hengst vind dat ik er ook veel meer vanaf weet en ik ook het gevoel heb de verantwoordelijkheid aan te kunnen omdat ik op "alles" voor bereid ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:36

Dat vind ik hartstikke goed van je! Het is niet iets wat je doet alleen "voor de leuk". Tenminste, dat vind ik.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:51

er komt veel met zich mee.. zowiezo dekgeld.. scan.. extra brokken voor de merrie.. weidegang.. reserve weidegang om het veulen evt bij de merrie weg te halen (na half jaar) ,aandacht!! en waarom doe je het?? ik werk op een stal en daar wordt regelmatig gefokt.. ik zie daar dus verschillende veulens ter wereld komen.. en ik zie ook dat dat veel geld en tijd voor nodig is... van de andere kant is het zoo mooi!!! toen mijn merrie gedekt werd was ik zielsgelukkig!!! je ziet zoon buik groeien.. en dan ineens ligt daar een veulen!! dat is ook wel weer heel mooi... maar je moet je echt bedenken dat het veel tijd en geld kost!!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:55

het enigste wat ik nu al bijna 100% zeker weet is dat ik het veulen tot en met (als dit mogelijk is) zijn derde jaar na het afspenen in de opfok doe. Ik vind dit de beste manier voor een veulen/paard om een deel van zijn kinderjaren door te brengen.
mijn paard staat op een stal met als ik zou willen 24 uur per dag weidegang of het andere uiterste.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:02

dat klinkt wel goed... ik denk dat je wel weet waar je aan begint.. wij doen onze veulens altijd naar friesland waar ze samen met nog meer veulens jaarlingen en 2 jarige op de wei gaan!
Maar je moet het financieel wel aankunnen.. een veulen is niet niks.. mijn veulen was nog niet eens geboren en ze had al rond de 1000 euro gekocht (dekgeld, scangeld enz enz.)

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:07

even heel iets anders wat gebeurt er als je bijv. je paard laat dekken en het dekgeld is 800 euro....en je paard is na 1 keer dekken niet drachtig (of via k.i.) hoe gaat dat dan? blijf je dan betalen tot dat het lukt..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:11

me vorige vzpaardje werdt ook gedekt door een hengst dekgeld 200 euro dacht ik zo ongeveer. en ze was ook niet in 1 keer drachtig en andere pony van hun ook niet, die mensen zijn toen nog langs geweest met de hengst om nog een keer te laten dekken zonder nog een keer te betalen..
maar goed beide hebben nu GEEN veulen .. paardje waar ik op reedt had miskraam gehad en andere is nooit drachtig geweest terwijl ze het wel dachten .. en ook scan hebben gedaan .. heel vreemd

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:14

dat weet ik niet.. bij mij was het in 1 keer raak. Ik wil het morgen wel even voor je vragen hoor. ik zou het zo niet durven zeggen. ik denk niet dat je blijft betalen tot het lukt.. maar dat weet ik niet zeker! de merrie werd gedekt.. en toen heb ik het 2 keer laten controleren.. 1 keer om te kijken of het raak was en de 2e keer of alles goed verliep..

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:49

Bij mij (of eigelijnlijk; Ivanka ) was het pas de 3e keer raak, dat heeft me ruim 1100 euro gekost. Daarna ging er nog iets mis bij de bevalling, waardoor er nog een flinke DA-rekening achteraan kwam. Ook moest er bij mij een nieuwe stal gezet worden, omdat de vorige niet groot genoeg was voor 2 en de omheining moest vernieuwd worden (van prikkeldraad naar 3 lagen lint).

Alles bij elkaar heeft het mij dus veel gekost. Tuurlijk hoef je niet per definitie een nieuwe stal te zetten, maar ik vind dat je wel moet zorgen voor een ruime en veilige stal.

Nu zou ik mijn veulen niet meer willen missen, maar denk wel goed na voor je eraan begint. Het is niet zomaar iets... Het brengt een hoop risico's met zich mee.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:48

Je hoeft niet iedere keer opnieuw die 800 euro te betalen hoor! Je kan blijven dekken totdat het seizoen voorbij is (meestal tot half september) het enige wat dan duurder is is het stalgeld (als je ze bij de hengstenhouder zet) en het scannen moet dus ook vaker dan. Als ze niet drachtig wordt hoef je maar een gedeelte te betalen. Mijn paard is voor het eerst gedekt toen ze al 11 was. We hebben toen met de hengstenhouder afgesproken dat we alleen het dekgeld betaalden als het lukte en als het niet lukte betaalden we niks (behalve stalgeld dan). Gelukkig was ze de tweede keer al drachtig!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:48

hoj,

Het is inderdaad een keuze waar je goed moet over nadenken.
Maar goed, over de kosten:
Ik heb mijn merrie vorig jaar laten dekken door een kwpn hengst. Het was de gewoonte bij die fokkerij dat de merrie voor ongeveer een maand op die fokkerij ging wonen. (tot de merrie gedekt was en een scan was genomen en men zeker wist dat ze zwanger was) Dan moest je dus een maand de stal betalen van je paard, het dekgeld en de scan van de dierenarts. Deze kosten vielen wel mee 297 euro + 500 euro + 50 euro = 847 euro
Dit hadden wij in eerste instantie berekend. Maar het geluk zat ons niet mee. Mijn merrie werd maar niet paardig... we hebben toen de dierenarts er bij gehaal en heeft haaar dan en prik gegeven omdat ze een verstopping had in haar eierstok... en toen begonnen de kosten ze werd paarden en lieten haar dekken maar na de eerste scan bleek dat ze niet zwanger was,we bleven volhouden en probeerden het nog 2 keer (ondertussen zat mijn paard daar al 3 maanden) De kosten liepen dus op, het geld voor de stal en het geld voor de dierenarts. Toen namen we de beslissing om mijn merrie terug naar huis te halen en wanneer ze terug paardig zou worden thuis (we zouden haar laten scannen om het juiste moment van de dek te bepalen) dan zouden we naar de fokkerij om sperma rijden. En zou de dierenarts haar insemineren. Goed, zo gezegt zo gedaan alles verliep vlot maar toen ze weer gescand werd was ze weer niet zwanger. We verloren echt alle hoop en besloten om het nog een laatste keer te proberen. Dus weer de hele procedure en, wonder boven wonder was ze zwanger!

We waren natuurlijk dolgelukkig! Maar achteraf bekeken was het een dure en zenuwslopende weg geweest niet alleen voor ons maar ook voor de merrie. We hebben niet opgegeven en daar zijn we blij om.

Maar, nu ik alles een keer doorgemaakt heb, zou ik denk ik wel twee keer nadenken voor ik mijn merrie laat denken. Ik zou haar nooit meer op een fokkerij zetten omdat ze daar echt niet gelukkig was (en daarom dus ook niet zwanger raakte denkt de dierenarts). Maar goed, het kan een dure aangelegenheid worden (is het niet altijd) denk maar aan de dekkosten, dierenartskosten, inentingen, voeding, ...

Ik wil je niet afschrikken het is heerlijk om je merrie met een dikke buik te zien ravotten in de wei! Maar toch ik wil ik je erop wijzen goed na te denken en er enkel mee door te gaan als je er 100% wil voor gaan!
Veel succes xxx

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:52

loutjuh schreef:
even heel iets anders wat gebeurt er als je bijv. je paard laat dekken en het dekgeld is 800 euro....en je paard is na 1 keer dekken niet drachtig (of via k.i.) hoe gaat dat dan? blijf je dan betalen tot dat het lukt..

Normaal niet, wanneer je paard op het einde van het seizoen niet zwanger is of een miskraam krijgt betaal je het volgende seizoen de helft van de prijs om nog een keer te dekken. Zo was het toch bij ons.
Maar dit moet je vooraf best goed afspreken met de eigenaar van de hengst xxx

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:50

wat jenka zegt klopt helemaal!!

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:19

Carly22 schreef:
wat jenka zegt klopt helemaal!!

dank u

Luf_Midnight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:14

je moet voor jezelf erg goed weten waarom je een veulen zou willen, en of je het een goed leven kan bieden.
ik vind het erg jammer dan mijn pony ruin is
ik had graag een veulen van hem gewild want zijn karakter is geweldig, leuk te rijden en goed uiterlijk, alleen hij had wel 10cm groter mogen zijn.
daarom zou ik dan graag een veulen er van willen, om na zijn beste tijd een groter paardje te kunnen gaan rijden.
maar ja als ruin word hetmoeilijk, dus dan maar iets te groot ervoor