Twijfels en dromen over je toekomstige veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Twijfels en dromen over je toekomstige veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 00:30

Mijn merrie Ezariose is op 23 April 2006 uitgerekend.
Ze is mijn eerste merrie die een veulen verwacht. In één woord spannend dus.
Maar de laatste tijd slaat bij mij de twijfels toe.
Ben ik er wel aan toe om een veulen "te krijgen"?
Weet ik wel genoeg?
Wat als ik de hele bevalling niet merk, iets mis of niet mee krijg?
Een hoop twijfels dus, en dat terwijl er geen weg meer terug is.
Ik heb de laatste tijd ook veel dromen die daar over gaan.
Dat het veulen te vroeg geboren word, niet gezond blijkt te zijn of zoals in mijn droom vanacht, aan al mijn verwachtingen voldoet
Sommige dromen zijn leuk, maar wanneer ik droom dat mijn merrie haar veulen verliest wordt ik toch wel zweetend van angst wakker. Ik ga dan altijd even bij haar kijken
Hebben meer mensen dit of hebben dit gehad?

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:31

gehad
maar alles is goedgegaan!

Y_DG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 01:19

heb ook vreselijke dromen gehad dit jaar over mijn merrie haar eerste veulen! Alles wat je maar kan voorstellen heb ik gedroomd. Maar alles is uitzonderlijk goed gegaan dus maak je niet teveel zorgen op voorhand

jessje

Re: Twijfels en dromen over je toekomstige veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:04

Ken ik maar al te goed...
Je kunt het je zo gek niet bedenken of ik heb het gedroomd
Het ergst vond ik als ik droomde (of mij inbeeldde) dat er mijn merrie iets overkwam tijdens de geboorte, dan werd ik al huilend wakker...
Hoewel alles vorig jaar heel vlot is gegaan en er geen enkel probleem is geweest is het dit keer weer hetzelfde
Vorig jaar was ook mijn eerste veulen, dan ben je idd nog veel onzekerder over alles...
Ik kan nu wel zeggen dat het meestal wel goed gaat en dat het geen zin heeft om je op te fokken, maar dat hebben ze zo vaak tegen mij gezegd dat ik weet dat dat niet helpt

Mijn merrie is 25 april uitgerekend, dus tegen dan kunnen we samen stressen

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:20

Ook voor mij heel herkenbaar.
Vooral bij het eerste veulen wat ik gefokt heb.
Ik werd helemaal gek van mezelf,al die onzekerheid.
En toen alles achter de rug was,bevalling en een gezond merrieveulen,kom ik het eerste uur alleen maar huilen van opluchting. Ik hoop dat het dit jaar beter gaat,maar tot nu tot heb ik nog geen dromen gehad.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:12

Ik maakt nu net hetzelfde mee hoor is heel normaal. Sweety is uitgerekend voor begin mei. Sweety zelf is ook mijn eigen paard dus ik heb helemaal geen ervaring met een veulen hebben.
Ik heb gelukkig vorig jaar mogen toekijken bij een bevalling en veel lieve mensen in de buurt die met raad en daad klaarstaan om me te helpen. Ik wil liefst Sweety alles alleen laten doen maar het is een gerusstelling als je weet dat hulp om de hoek is.
Maar ik ben ook bang dat er wat zou mislopen herken ik dat op tijd als er wat niet goed is, hoe herken ik het, voer ik mijn merrie genoeg.....
Het enige wat je eraan kunt doen is veel lezen, dingen uitzoeken en hopen dat het goed gaat.
Verwachtigen van mijn veulen heb ik gelukkig niet dus die druk valt wel weg. Ik wil alleen dat ie gezond is verder maakt het uiterlijk of geslacht niks uit want ik hou em zelf hij is dus niet voor de verkoop.
Ik wens je verder heel veel suc6 hoor net als iedereen die een veulen verwacht deze zomer

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 12:33

Ik voel me al iets meer opgelucht wetend dat ik niet de enigste ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:00

Het is zowel voor Jovarna als voor mij ons eerste veulen. Ik vind het ook erg spannend allemaal en vertrouw erop dat Jovarna me weet te bereiken, mocht ze me nodig hebben, wanneer dan ook.
Gelukkig heb ik geen nare dromen, ik heb er zelfs nog helemaal niet over gedroomd. Soms verschijnt het veulen onverwachts voor me, dan kijkt hij/zij me vrolijk aan of dartelt eventjes rond. Dat beeld houd ik vast; Jovarna samen met haar gezonde veulen in de wei. En dat geeft me een warm en rustig gevoel.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:39

Ohh Ylana... jij bent zeker niet de enige Ik denk dat iedereen die een veulen verwacht met de twijfels zit die jij nu hebt!

Komt goed

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:00

ik heb t ook heel erg, dat ik bang ben dat mijn merrie t niet overleefd enzo. ze is 2 april uitgerekend, ik hoop heel erg dat het goed gaat...

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:19

Ik heb idd ook hetzelfde gehad. Zo herkenbaar! En het wordt alleen maar erger hoe meer ze naar de uitgerekende datum toe gaat.. .

Het veulen is niet helemaal wat ik verwachte. Ik verwachte een bruin veulen (vos moeder x bruine papa) met veel wit en om eerlijk te zijn, een merrie (makkelijker te houden ). Het werd een voshengst met veel wit . Maar hij is verder echt helemaal perfect en dat hij niet bruin is en geen merrie maakt me ook helemaal niets meer uit. We gaan van de zomer gewoon wat weghalen en dan hebben we nergens last van dat hij hengst is . Haha

De bevalling ben ik niet bij geweest, mijn merrie heeft de klus helemaal in dr eentje geklaard. Ik was er zelf helemaal klaar voor, maar in het half uurtje dat ik binnen zat (te stuiteren op mn stoel ) gooide zij het veulen eruit.
Achteraf vind ik het wel jammer dat ik er niet bij ben geweest. Niet alleen omdat dat gewoon een heel mooi moment is, ook omdat de nageboorte niet was afgekomen en ik dat dan misschien wel opgemerkt had. Toen ik erbij kwam, was ze het vlies van het veulen aan het opeten en hing er niks meer af achter. Dus ik ging er eigenlijk van uit dat de nageboorte ook af was gekomen en dat ze die gewoon opgegeten had ofzo.
De volgende ochtend langs de DA gegaan, die is mee komen kijken en heeft Ivanka niet opgevoeld en zei dat alles goed was. Ik dolgelukkig, tot de volgende dag...
Toen had ik opeens een doodzieke merrie; zware baarmoederontsteking, 39.5/40 graden koorts en hoefbevangen daardoor (ze vergiftigde zichzelf door de nageboorte die er nog op zat en dat hangt allemaal samen).
Ik wéér terug naar de DA, die geen actie ondernam (alleen antibiotica en pijnstiller ingespoten). Ik nog een keer terug en ge-eist dat hij haar ten minste op zou voelen, toen heeft hij na nóg wat tegenstribbeling een collega gebeld omdat hij zelf spreekuur moest doen. En dat is maar goed geweest dat ik toen zo boos ben geworden daar, aangezien de nageboorte er nog op zat.
Toen is een week lang elke dag de DA langsgekomen, de eerste dag is ze gepeld (nageboorte eraf gehaald met de hand) en gespoeld + peniciline in de baarmoeder gespoten. De 2 dagen daarna is ze nog een keer gespoeld + peniciline in de baarmoeder gespoten. Daarbij kreeg ze ook nog antibiotica in het bloed ingespoten en een pijnstiller voor de bevangenheid.

Ik heb zó ontzettend veel gelezen over bevallingen en alles. Ik vind het zo stom van mezelf dat ik het niet opgemerkt heb, of dat ik bij de DA niet aangedrongen heb dat hij haar opvoelde. Ik heb de ochtend na de bevalling ook tegen hem gezegd dat ik de nageboorte niet gezien had.
Het is een grote fout van hem geweest, maar ik voelde me er ook ontzettend schuldig bij. IK wilde en veulen, ik kreeg een veulen en nu zat ik met een doodzieke merrie die ik helemaal niet kwijt wilde...
De eerste dagen ging het zelfs zo slecht dat de DA me geen garantie kon geven dat ze er wel door zou komen.

Mijn tip; als je iets niet vertrouwt, bel de DA en dring erop aan dat hij doet wat JIJ wilt. Als jij ook maar het gevoel hebt, dat er iets niet goed zit, volg je eigen gevoel dan. Ook al komt de DA voor niks, maakt niet uit.. Hij kan beter tig keer teveel komen, dan een keer te laat.

Mijn merrie is er overigens helemaal bovenop gekomen, vrij snel ook nog eigenlijk. De eerste dagen ging het écht slecht, maar toen sloeg de AB goed aan en ging de koorts weg, baarmoederontsteking was heel snel onder controle. De bevangenheid duurde wat langer voordat dat weer goed was en nu pas ik nog steeds op wat ik doe met haar, maar het gaat echt weer heel goed.
En ondanks alles wat er gebeurd is, zou ik nog wel een keer een veulentje willen fokken.

Lees er maar heel veel over, maar dan weet je nog lang niet alles . Zorg dat er iemand in de buurt is die er veel vanaf weet en/of ervaring mee heeft en nogmaals; volg je eigen gevoel, jij kent je merrie het beste!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:29

wow, wat een verhaal tinne, dat was echt spannend, mijn merrie staat dus op een boerderij en die boer heeft t natuurlijk vaak bij koeien meegemaakt, maar heeft snel zoiets van: dat valt wel mee... maar ik zal dan ook echt gaan aandringen dat de DA erbij moet komen mocht er iets niet helemaal 100 zijn. ik ken mijn merrie als de beste gelukkig is het met die van jou helemaal goed gekomen

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:33

Mijn merrie staat ook op een boerderij bij mijn oom (boer ) en die heeft het ontelbare keren meegemaakt bij zijn koeien. Daarnaast hebben we ook nog eens de DA als buurman...

En idd, mijn oom had ook: dat valt wel mee. Totdat hij erbij stond toen de DA zei dat hij niet zeker wist of het nog goed zou komen...

Dus helaas, dat wil ook niet alles zeggen.. die boeren .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:40

nee. dat boerenverstand staat soms op nul mijn merrie heeft dan camara, die DE boer in de gaten moet houden. Maar ik denk niet dat hij om de twee uur zal kijken, dus bel ik hem om de twee uur wel wakker... ik wil gewoon zeker zijn, dat mocht het fout gaan, het niemands schuld zal zijn. Maar je moet van het goed gaan uitgaan natuurlijk, anders kom ik die laatste 3 maanden echt niet meer door.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:56

het is inderdaad heel herkenbaar. Vorig jaar heeft mijn haflinger merrie 2 maanden te vroeg haar veulen geworpen. Van te voren gaf ze alle tekenen van een naderende geboorte, dus dierenarts gewaarschuwd maar die zei dat haar hormonen in de war waren.
Uiteindelijk zijn we zelfs gaan twijfelen over de juiste dekdatum

Maar een paar dagen later lag er inderdaad een veulen naast, helaas een veulen van 9 maanden oud. We hebben er alles aangedaan om hem in leven te houden, een soort couveuse gemaakt met rode lamp, dierenarts erbij, in fleecedeken gelegd, merrie gemolken en het veulen de fles gegeven. ( Het had inderdaad al een zuigreflex! ) en hem de hele tijd aan het wrijven geweest zodat hij netjes droog werd.
Hij bewoog af en toe, sloeg met zijn voorvoetje, kreunde, ademde. Maar na 3 uur stopte hij met ademen
En we hebben geprobeerd hem te reanimeren, zijn hartje klopte nog wel namelijk. Maar na 4 uur de hoop toch maar op gegeven.
Helaas heeft dit mooie hengstje maar 4 uur mogen leven. Heel triest.
De doodsoorzaak zijn we niet achtergekomen. Veulen is zowel uitwendig als inwendig onderzocht, konden niets vinden.

Nu is mijn merrie weer drachtig en momenteel is ze 7 maanden drachtig. En heb ik vaak nachtmerries, dat we er te laat bij zijn, of dat ze weer te vroeg een veulen krijgt ect.
Is nu al regelmatig voorgekomen. IK ben zo bang dat het weer fout afloopt!

De reden dat we haar trouwens weer hebben laten dekken is omdat ze er zo kapot van was dat haar veulen dood was.
Was een paar dagen niet de stal uit te krijgen. En de weken er na zag je gewoon dat ze d'r eigen niet was. Elke keer als we door de deur kwamen waar we haar veulen langst weggebracht hadden, begon ze heel hard te hinikken enzo.
Hopelijk gaat het dit jaar goed, zodat ze er een hele goede herinnering aan over houd!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:03

dat is wel heel erg zeg.. negen maanden. Dan ga je er van uit dat het toch wel goed gaat. mijn merrie had de laatste keer een miskraam gehad, maar toen had iemand anders haar onder zijn hoede. die haar tijdens de dracht helemaal afbeulde, dus ik denk dat dat de oorzaak was van een vier maand oud veulen. zo erg, want dit was helemaal niet nodig geweest. dus ik houd mezelf maar vast, dat het toen in ieder geval niet aan de merrie lag. ze vond het verschrikkelijk, dus probeer ik haar nu zo veel mogelijk te verwennen enzo...

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:08

Ja, het is heel triest. Ik probeer er nu ook alles aan te doen dat het goed gaat, maar het probleem is, vorig jaar werd ze ook super goed verzorgd, werd ze 4 keer per week rustig gereden niets extreems. Kreeg de juiste voeding met vitamines e.d.
Dus als iemand nog een tip heeft voor mij heel graag, zelf zou ik namelijk niet weten wat ik nog moet verbeteren aan haar verzorging!
Dus die oorzaak blijft onbekend, en dat vind ik nog het ergste.....

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:11

ja, dat is inderdaad best erg, als je niet weet waar het aan gelegen heeft, maar als ik het zo hoor, is jouw verzorging uitstekend en is het niet jou schuld. soms weet je het toch niet, misschien een kleine infectie dat het lichaam binnen is gekomen. je weet het niet. Het zal dit jaar vast goed komen. ik hoop dat we straks allemaal zo'n baby erbij hebben. Al stel ik het mij nu nog niet voor, want als de klap komt, komt die dan hard. Je moet het niet verwachten, gewoon goede verzorging, en als het er is blij zijn... maar toch blijf je stiekem hopen dat is gewoon zo, en je mag zeker te weten van de dracht genieten hoor....

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:16

Ik probeer er inderdaad van te genieten, maar het is moeilijk hoor! Je hebt constant die gedachte in je hoofd van wat er vorig jaar is gebeurd! En ik ben nu echt extra voorzichtig met haar! In alle opzichten, misschien overdreven maar ja voor mijn gevoel is het beter!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:28

ja ik snap het, meer kunnen we er niet aan doen... we zien wel. ik moet nog drie maanden, jij?

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:17

mijn merrie is rond de 14e april uitgerekend.