Wanneer moet een veulen naar de hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darko

Wanneer moet een veulen naar de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:55

Hey,

Mijn veulen is nu +/- 7 maanden oud en heeft al behoorlijk lange hoefjes nu was mijn vraag aan jullie wanneer lieten jullie je veulen het eerst naar de hoefsmid gaan?
Alvast bedankt, groetjes Joke en Darkotje
Laatst bijgewerkt door Darko op 17-12-05 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:59

Ik heb geen idee. Heb namelijk geen ervaring met veulens. Maar ik denk dat hij nu wel naar de smid kan. Beter de vroeg dan te laat. Ook omdat de stand nu nog verandert kan worden.

Enne, hoefsmid is geen werkwoord. Dus dat kan nooit met DT zijn

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:43

Mijn veulen is met 3 maanden voor de eerste keer al een beetje bekapt alleen maar om te laten wennen wat het is en met 4,5 maand was het voor de eerste keer echt nodig

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:49

Ligt eraan hoe de hoefjes groeien...
Onze merrie is nu 2.5 en die is een maand geleden (waarschjnlijk) voor het eerst bekapt. Toen ze bij ons kwam kon je tenminste nog geen voetje aanraken, dus de smid zal er dan ook nog niet bij zijn geweest.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:50

Licht eraan hoe hard en hoe de hoeven groeien. Als ze nu al aardig lang zijn, Zal ik toch een hoefsmid bellen, Zo dat hij evt. kan corigeren als dat nodig is, En het is voor het veulen ook een hele ervaring rijker.

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:15

Indra was geloof ik een maand of drie/vier toen ze voor het eerst ging. Nu gaat ze gewoon een keer in de acht weken naar de smid. Mocht er dan een correctie nodig zijn ben je er op tijd bij. De ene keer is het een beetje vijlen, de andere keer wat eraf knippen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:22

Een veulen moet net zo vaak naar de hoefsmid als grote paarden ! als de hoeven zo lang zijn dan ben je dus al te laat.

Zeker bij een veulen is het extra belangrijk, eventuele correcties (franse stand bv of nog erger) kunnen dan nog uitgevoerd worden omdat de botten nog niet uitgehard zijn.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:47

VMR -> KS

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:50

De meeste veulens moeten met 3-4 maanden wel al naar de smid. De veulenhoefjes (de hoef waarmee ze geboren worden) moeten er na ongeveer 6 maanden 'uitgegroeid' zijn, dus met bekappen verwijderd zijn.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:26

Gracie is voor het eerst bekapt toen ze twee maanden oud was, maar bij het volgende veulen begin ik meteen met een maand. Ze waren met twee maanden al behoorlijk lang, vond ik. En dan eens in de maand tot 6 weken bekappen, net als de volwassen paarden. Idd hebben lange voeten enorme invloed op de beenstand en manier van bewegen van een veulen.

DMHorses

Re: Wanneer moet een veulen naar de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:46

een hoefsmit kan veulenvoetjes heel erg makkelijk corrigeren als ze jonger dan 3 maanden zijn. Daarna word het een stuk moeilijker en kan ie corrigeren net zoals bij een volwassen paard.
De mijne is nu een half jaar en is al 2x gedaan door de smit, dus ik denk dat het geen overbodige luxe is om de smit nu eens te laten komen.

gr. dor

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:54

hoefsmid kwam bij Baileys toen ze ongeveer 2,5 maand oud was. Toen was het bij haar echt al nodig en zeker nooit te lang wachten bij een veulen!!! Handig is het wel als je van bij het begin al voetjes pakt, dan zijn ze niet bang bij de hoefsmid!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:12

Ik heb mijn veulen van 6 maanden nu 3 weken en hij is nog nooit bekapt, kent ook nog geen voetjes geven. De hoefsmid kwam voor de andere paarden en heb toen gevraagd of het veulen binnenkort ook zou moeten, dit was nog niet nodig volgens de hoefsmid, veulen staat netjes op z'n hoeven en hoeven zijn ook niet te lang. Hangt dus ook erg van het veulen af

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:53

Toen de hoefsmid voor mijn merrie kwam, deed hij het veulen er gewoon bij. Even vijlen en klaar.
En nu komt hij ook voor beide paarden (merrie en veulen) langs, ook al staan ze niet meer bij elkaar.