Dracht en weerstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiekeB

Dracht en weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 08:44

Ik weet niet of het eigenlijk bij Medisch moet, maar omdat hier meer mensen met ervaring met drachtige paarden komen zet ik het hier neer, ik hoop dat het mag.

Er is iemand zo vriendelijk geweest om Sugars hoefprobleem (Rechtsvoor en Linksvoor) met een homeopate te bespreken. Ze zei dat de afweer van een vrouw verminderd als ze zwanger wordt om te vookomen dat het lichaam het vruchtje ziet als iets wat niet in haar lichaam thuis hoort, en afstoot. We gaan er even van uit dat het bij paarden hetzelfde werkt. Dit zou verklaren wat voor mij tot nu toe onduidelijk was. Volgens de experts kan haar probleem alleen weg worden gesneden. Toch is de vorige keer alles vanzelf goed gekomen. Toen ik haar kocht had ze ook zulke scheuren in haar hoeven, ze had dat voorjaar ook een veulen gekregen. Alleen werd het toen niet meer erger, maar groeiden de scheuren langzaam uit de hoeven. Het heeft toen 2 jaar goed gegaan, haar hoeven waren 'normaal'. Toen ze weer drachtig werd kwam het terug. Het zou dus kunnen dat het probleem weer tevoorschijn komt als ze drachtig is, omdat haar weerstand dan verminderd. Als ze niet drachtig is heeft ze een goede weerstand, en kan haar lichaam het probleem zelf baas. Het zou mooi zijn als ik haar iets kon geven om de weerstand te verhogen, maar als deze theorie klopt breng ik daarmee het veulen in gevaar.
Ik ga dit natuurlijk met de veearts bespreken, maar die is dinsdag pas weer aanwezig. Wat denken jullie, zou dit kunnen kloppen?

lilli

Re: Dracht en weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:58

Ik geef mijn paarden (inclusief 7 maanden drachtige merrie) door hun krachtvoer een beetje losse kruiden. Elke dag iets anders bv brandnetel, kamille, fenegriek, rozebottel. Ze vinden het best lekker en het is ook lekker gezond. Mijn zwangere merrie is in topconditie.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:50

lilli, ik denk niet dat die kruiden het hoefprobleem van de merrie van de TS op zullen lossen...

Jeetje, dat ziet er naar uit! Het zal ook wel met de hormonen te maken hebben oid?
Wat is er andere jaren aan gedaan? Want die scheur blijft er gedurende de hele dracht in zitten begrijp ik?

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:38

De vorige keer was ze nog niet van mij, en haar vorige eigenaar deed er niks aan. Ze was per ongeluk gedekt, hij keek amper naar zijn paarden om. Toen ik haar kocht zaten er wel scheuren in de hoeven, maar de kroonrand was al weer dicht gegroeid, en de scheur is toen gewoon uit de hoef gegroeid. Het ging allemaal goed tot ze weer drachtig werd. Nu groeit steeds de kroonrand dicht, maar dan komt er weer een nieuwe ontsteking naar buiten, en is hij weer gescheurd.
Als het werkelijk zo is dat de weerstand verminderd tijdens de dracht, en ik bijv. kruiden kan voeren om de weerstand te verhogen zonder het veulen in gevaar te brengen, zou dat misschien net genoeg zijn om haar lichaam op weg te helpen het probleem onder controle te krijgen. Misschien ook niet, maar het is het proberen waard.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:44

Draai het eens om, tijdens de dracht wordt door het lichaam alllerlei hormonen e.d. aangemaakt. Misschien is 1 hormoon oid er verantwoordelijk voor dat de hoef zo wordt.
De weerstand van een vrouw wordt niet minder, maar wel anders .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:34

Mss is het probleem nog niet over geweest. Voor de scheur er tot beneden toe uitgegroeid is duurt wel even, zou het in de hoef allemaal wel hersteld zijn?
Als de hoeven echt verzwakken (mijn 2 drachtige merries staan zonder ijzers, worden nog gereden, ik merk er dus niks van dat ze minder zijn) geloof ik dat dat eerder met te weinig voedingsstoffen te maken heeft. Ik voer door de brok een supplement voor drachtige en zogende merries, mare care. Ik geef ook de bovengenoemgde kruiden framboos e.d. maar pas vanaf een maand voor de uitgerekende datum. Ik zou het dus eerst met een goede kwaliteit ruwvoer en merriebrok proberen voor ik op de kruiden overging.
Ik weet niet wat je er allemaal aan hebt laten doen, maar loopt ze wel goed op haar hoeven, niet teveel op de toon oid? En heb je het al eens zonder ijzers geprobeerd?

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:30

Haar hoeven verzwakken niet. De oorzaak is een trauma (vleeslamel die traumatisch is geworden) waardoor er steeds ontstekingen ontstaan die aan de kroonrand uitbreken. De scheur bij de kroonrand groeit dan in de hoef. Maar omdat ze het had toen ik haar 3 jaar geleden kocht, en toen zijn de scheuren er vanzelf helemaal uit gegroeid, denk ik dat haar lichaam het probleem zelf onder controle kon houden. Het zat er wel, maar je merkte er niks van, pas toen ze weer drachtig werd.
Zonder ijzers wordt door iedereen die ik heb gevraagd afgeraden, daar begin ik dus niet aan. Ze heeft nu schuine zooltjes gekregen, omdat ze niet steil genoeg op haar voeten stond. Nu is de druk op de scheur een stuk minder. Kreupel lopen heeft ze nooit gedaan. Er zijn inmiddels een heel leger hoefsmeden en dierenartsen bij betrokken, dus ik ga er van uit dat die het beter weten als ik. Mijn hoefsmid is al bezig met uitzoeken hoe het zit met dracht en weerstand, en dinsdag is mijn veearts weer terug en vraag ik haar ook of zij er iets van weet.