opfokstal hoe gaan jullie met je veulen om?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimpy

opfokstal hoe gaan jullie met je veulen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:52

hallo, ik heb dit tropic geopend omdat ik benieuwd ben hoe jullie met je veulen omgaan als ze bij de opfok staan. ( of hoe jullie het zouden doen)
Ik heb een veulen van 7 maanden oud en die staat op de opfok met 8 andere leeftijdsgenootjes. Ze staan 24 uur per dag buiten en hebben een goed schuilstal.
Het enige contact wat ze met de mens krijgen is de gene die ze voeren 2 keer per dag en ik ga er 3 keer in de week naar toe, verder de andere eigenaren komen nooit vanwege de afstand (wat ik heb begrepen)
Maar die van mij is niet echt het leuke knuffel veulen wat we allemaal willen.
Ze komt naar je toe ze staat nog net toe als je haar aait op de neus maar dat was het ook. En het is ook niet de beroerste om als je even niet oplet een flinke tik te geven.
Maar ze hebben ( berijpelijk) geen halster om dus eigenlijk kun je er niks mee.
Vertouwen vindt ik het belangrijkste dus om haar te lokken met eten en dan te vangen om het halster aan te doen ben ik tegen.
En verder zit je ook nog met die leeftijds genootjes te kijken want die willen natuurlijk wel naar je toe komen en geaait worden enz.
hoe gaan jullie er mee om of zouden jullie hier mee omgaan?
Ze zeggen wel van dat gaat wel over maar die van mij wordt geschat dat ze ongeveer 1.75 groot gaat worden.
Dus ik wil eigenlijk voor komen dat ik staks een onhandelbaar beestje heb wat 700 kilo weegt.

ik wacht op jullie reactie .

groetjes kim ps sorry voor het lange verhaal.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:48

Hmz. Met zo'n paard zou ik toch wel aan het "werk" gaan. Dus oefeningen aan het halster of werken in een round pen/longeercirkel als die er is. Niet lang, maar puur om de verhoudingen wat bij te schaven, zeg maar. Als je haar zo laat staan haal je over een paar jaar idd 700 kilo pure trouble naar huis.

kimpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:56

ja inderdaad, maar dan mag je mij gaan vertellen hoe ik haar met een vriendelijke manier aan het halster krijg? en verder als je gewoon 40 uur in de week werkt en je dus om 5 uur af bent gewerkt ( en het al donker is).
Dus dat alleen in het weekend kan doen.
Deze 2 dingen is het grootste probleem.

groetjes kim

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:53

Zo groeien ze hier ook op (al jaren) en er is er nog geen 1 die niet meer naar huis is gekomen omdat ze niet meer te vangen waren
Zelfs de meest angstige dieren (en dan bedoel ik wegrennen als je ze aankijkt, aanraken kon nog niet eens).
En binnen 2 dagen kunnen ze thuis weer vast staan, geborsteld worden, benen afspuiten en aan het touw meelopen.

Wij laten ze gewoon lekker lopen tot ze 3 jaar zijn en de enige keren dat ze in de hand komen is bij het ontwormen en bekappen. Zo'n 4/5 keer per jaar dus een halster om en als het dan bij een angstig dier eens wat langer duurt, maakt dat niet zoveel uit. Als hier een groep jonge dieren gedaan moet worden, plannen we dat toch ruim in de tijd.
Verder mogen ze lekker kleuteren en elkaar vervelen, ik zie ze 2x per dag met voeren en als ze een aai willen hebben dan komen ze maar.
Met 3 jaar komen ze naar huis en dan hebben ze snel weer door hoe alles werkt.

Gitta

Re: opfokstal hoe gaan jullie met je veulen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:44

Heb hier het geluk dat mijn veulen in de opfok staat op dezelfde stal als waar haar moeder staat dus zie haar bijna dagelijks.
Ze staan met een koppel van 3 merrieveulens in een grote loopstal met uitloop naar buiten.
Ze komen in principe verder niet in handen wordt 2x daags gevoerd en ik kijk haar een paar keer per week even na.
Kan bij haar wel een halster omdoen dit komt puur doordat ze ivm haar te steile voetje veel in handen is geweest maar moet zeggen dat ik het nu al weken niet meer heb gedaan omdat er geen noodzaak voor is nu.
De andere 2 zijn een stuk banger en geloof ook niet dat je bij hun zomaar even een halster omkrijgt. het uitdelen van een tik tja dat heeft die van mij nog niet gedaan maar in het begin wilde 1 van de andere 2 nog wel eens haar kont naar me keren ik straf dit gewoon duidelijk af en nu probeert ze het niet meer. Vind dat ook echt te link aangezien ik wekelijks de uitloop schoonmaak en dan dus tussen die 3 dames inloop dan moeten ze wel hun plaats kennen .
Zou me over het wat bang zijn niet te druk maken hoor komt wel weer goed net wat marije al zei maar dat slaan zou ik niet acepteren en als je er bent gelijk duidelijk maken dat dat dus niet mag. verder idd lekker laten kleuteren met elkaar dit is mijn 1e veulen en heb ook een hoop moeten leren en zie hier dat de fokproducten van de stalhouder met 3 jaar in korte tijd goed mak zijn en die kwamen de 1e 3 jaar buiten af en toe een kuurtje en de smid verder ook niet in handen. succes hoor

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:48

kimpy schreef:
ja inderdaad, maar dan mag je mij gaan vertellen hoe ik haar met een vriendelijke manier aan het halster krijg? en verder als je gewoon 40 uur in de week werkt en je dus om 5 uur af bent gewerkt ( en het al donker is).
Dus dat alleen in het weekend kan doen.

Dat is toch meer dan genoeg? Toen mijn paard in de opfok stond ging ik er 1 keer in de maand heen. Soms deed ik wat met 'm, soms niet, dat maakt idd niks uit. Alles wat ze eenmaal weten, blijft er heus wel in, zoals Marije zegt. En om iets te leren heb je absoluut niet veel tijd nodig. Maar bij jouw paard zit het er nog niet "in" en dat lijkt me problematisch als je haar naar huis haalt. Een -schijnbaar- bekende fokker van KWPN'ers hier in de buurt fokt veulens die de eerste drie jaar nooit in handen zijn. Met drie komen ze in 1 keer naar binnen, worden ze beleerd en verder getrained. Er zijn er zo veel die het eind van de training niet halen, of "ontrainbaar" zijn. Dat vind ik zo zonde. Als je vroeg in het leven "iets" met een paard doet, heb je er zijn/haar hele leven lang profijt van.

Ik ben het overigens compleet met je eens dat lokken met voer en dan een halster omdoen geen goed idee is. Misschien moest je in het begin gewoon er heen gaan en alleen maar aaien. Als de rest ook komt, komt je eigen paard vast mee, of niet? Als dat goed gaat, probeer haar dan eens te borstelen. Als dat goed gaat, doe een keer heel terloops een touw over haar rug, hals en hoofd zonder het vast te knopen oid. Etc. Als dat allemaal niet lukt ... zul je moeten wachten tot over drie jaar ...

Had wel nog een vraagje (uit nieuwsgierigheid): hoe doen ze dat met hoefverzorging? Ze zullen toch naar de smid moeten ... hebben ze daar zo'n speciale "gang" voor oid?

kimpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:35

Had wel nog een vraagje (uit nieuwsgierigheid): hoe doen ze dat met hoefverzorging? Ze zullen toch naar de smid moeten ... hebben ze daar zo'n speciale "gang" voor oid?[/quote]

Ze worden met de hele groep tegelijk naar binnen gehaald ( in een grote box) en daar worden ze stuk voor stuk gevangen.
En verder is die box zo groot dat ze niet weg kunnen dus zo wordt dat gedaan. En dan word ook tevens ontwormd en ingeent als dat gedaan moet worden

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:38

net wat marije al zei maar dat slaan zou ik niet acepteren en als je er bent gelijk duidelijk maken dat dat dus niet mag.

Daar ben ik het ook voorledig met je eens alleen in de practijk is het moeilijker .
Ze weet heel goed dat ze fout zit als ze het doet dan is het wel zo tegen die tijd dat jij je hebt omgedraaid dat zij al aan de andere kant van de wei is dus meteen staffen is niet echt mogelijk. Maar zal het zeker proberen of laten horen dat dat niet mag.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:05

Mijn paard staat al 2 jaar in de opfok. Vanaf het begin ga ik er ongeveer 1x per maand heen (in de winter soms wat minder). Ik heb nooit problemen gehad dat hij niet te vangen was. Misschien ga je er te vaak heen, dat hij zoiets heeft van "komt die weer aan".
Ik zou wel heel consequent zijn als je daar bent. Nee is nee, verder zou ik pas wat gaan doen als hij wat ouder is. Hij staat er nog niet zo heel lang en zal ook door de kudde opgevoed worden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:36

Mijn veulen staat sinds oktober in de opfok en ik ga er 2x in de week naar toe en haal hem eruit doe zijn voets uitkrabben borstel hem een beetje ga ook wel met hem wandelen langs de weg geef hem na afloop wat worteltjes.
Iedere keer als ik kom en zijn naam roep komt hij naar me toe soms mag ik het halster niet omdoen en loopt hij weg ik blijf geduldig staan en meestal komt hij toch weer naar me toe en kan ik alsnog het halster omdoen.
Als er nu wat met hem is, verwonding ofzo, kan ik afspuiten oid en dit zonder paniek of grote worstelingen.
De meeste veulens die je niet kan pakken hebben dit in de eerste maanden van hun leven niet geleerd en vinden het eng, dus als 3 jarige naar binnen en dan pas beginnen soms gaat het goed helaas zie ik dit ook vaak fout gaan.
Als je echt wilt dat je veulen wat in je ziet moet je doorzetten en rustig, geduldig blijven je zal zien dat het uiteindelijk lukt.
Succes

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:18

Mijn veulen staat vlakbij mijn oudere merrie in de opfok. Op de weg heen en terug naar de merrie kom ik er langs. Dus een keer of drie, vier per week ga ik er wel langs. Ik doe dan van alles met haar. Ze is erg braaf, loopt al netjes langs de weg met me, hoeven uitkrabben en af en toe zacht borsteltje er over heen. Als ze me ziet komt ze meteen naar het hek toe en ze reageert op haar naam. Beter kan je het niet hebben...

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 22:13

Ik zou wel heel consequent zijn als je daar bent. Nee is nee, verder zou ik pas wat gaan doen als hij wat ouder is. Hij staat er nog niet zo heel lang en zal ook door de kudde opgevoed worden.

Consequent moet je altijd zijn ben ik van mening niet alleen nu het een veulen is maar ook als ze 20 jaar zijn, maar verder doe ik er eigenlijk ook vrij weinig mee dus de gedachte van daar komt ze weer zal mee vallen. want ik kijk hoe het er mee is en verder laat is ze gewoon met rust.
En dat opvoeden in de kudde betwijfel ik.
Ze is veruit de grootste (niet de oudste ) en voor zo ver ik het tot nu toe heb gezien ook veruit de dominanste! bij het eten is het zo als zij een komt er niemand bij en verder alles wat in de buurt van haar hoeven of mond komt krijgt een trap of een beet naar ze toe. En heb (tot nu toe) nog geen eentje gezien die daar iets tegen doet.
Ze eet ook echt alleen en als zij naar stal loopt gaat de rest eten en eerder niet ( was de eigenaar van stal ook opgevallen) dus dat opvoeden is tot nu toe niet het geval, maar hoop dat er binnenkort wel eentje tussen zit die dat eens gaat doen en een tik terug geeft!

oxer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:57

Gewoon lekker laten lopen en zo weinig mogelijk inbreken op het kuddegedrag. Ik ga 1x in de maand kijken bij het veulen en verder laat ik hem gewoon lekker staan, hij wordt 2x per dag gevoerd en een paar keer per jaar worden ze bekapt/ontwormd/geent. wat je paard als veulen geleerd heeft blijft wel hangen dat pak je zo weer op als ze drie zijn.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:02

Maar die veulens van jullie die jullie dus niet zo heel vaak in de handen hebben zijn wel lief met het bekappen? nou, die van mij daar kan ik opzich alles mee...alleen kan je zn voeten niet oppakken zonder je een mep krijgt en als je hem dan op zn kop geeft wordt het alleen maar erger...vreemden kunnen er zelfs helemaal niks mee. kunnen hem neit eens in handen krijgen. ik meot hem ook altijd zelf zijn spuit geven, of hem vangen en vasthouden als er iets moet gebeuren want anders gaat hij 'kennelijk' brullen, steigeren en slaan? nooit wat van gemerkt, alleen als je zn voeten oppakt dan. maar voor gaat opzich nog wel alleen achter niet en mn smid wil niet meer terug komen nadat hij dus mishandelt is door mijn veulentje van 5 maand

ik kom zo'n 3 a 4 keer per week bij hem, maar een echt knuffelpaard zal het toch nooit worden, zolang hij mij maar respecteerd vind ik het ook eigenlijk goed. komt allemaal wel denk ik...althans hoop ik dan

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:10

Mijn 7 maanden oude veulen staat bij een tinker opfok bedrijf en daar ga ik 1x per 2 weken even gauw langs om hai te zeggen en de andere keer ( 1X per maand dus ) haal ik haar er echt uit om te poetsen etc. maar ja,ze kent alles toch al dus het is mee voor de gezelligheid

CharOn_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:16

mijn veulen staat bij de mijn oom zijn eigen arabieren fokkerij dus mijn oom verzorgt hem ook een beetje en hij gooit hem ook los enzo,,,maar lopen dat doe ik er wel zelf mee want ik vertrouw hem nog niet zo bij mijn oom...ik ga er dan 4 keer per week heen en dan ga ik ff een stuk door het bos lopen met hem...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:29

meteen na de geboorte komen ze bij mij in handen
en ze gaan ook meteen de (drukke) weg op naast de moeder
halster om..naast de fiets lopen fietsen zonder moeder
voetjes optillen etc.
zorg dat ze van jongs af aan mensen leren vertrouwen en zelfverzekerd worden
doe je ze daarna in de opfok blijven ze mak
zeker als je er regelmatig naartoe gaat
op deze manier is later het zadelmak maken ook een makkie

heb je er wel eens over nagedacht
dat als een veulen/jaarling een wond krijgt die gehecht of verzorgt moet worden of ziek word
dat je een probleem hebt ..als je niet eens een halster om kan doen
dan is zo'n dier moeilijk te behandelen door een dierenarts
de hoefsmid zal toch ook wel regematig komen bekappen hoe gaat dat dan?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:56

Mijn veulen staat met 9 andere hengstveulen in een groep. Ze staan in een grote loopstal. Overdag zoveel mogelijk buiten en sávonds binnen. Krijgen 2 x daags bix en onbeperkt kuil.
Ik ga 2 soms drie maal per week even bij hem kijken.
Ik kan een halster omdoen, lopen met hem en voetjes geven kan hij ook. Ik zie ook veulens waarvan eigenaren niet komen dat ze niet makkelijk zijn bij bv de hoefsmit. Nou zo'n hoefsmit is niet altijd aardig denk ik tegen je veulen en sommigen worden ook niet gedaan omdat ze geen voetjes kunnen geven.
Met rust en geduld kunnen ze al veel leren enne ik heb nog de tijd hoor? Ik vind het wel handig als ze dat soort basis dingen kunnen. Handig voor als de hoefsmit en of veearts komt.

Maarre je kunt best wel eens wat lekkers meenemen hoor? Is volgens mij niets mis mee. Daarin leren ze ook vertrouwen.