kimpy schreef:ja inderdaad, maar dan mag je mij gaan vertellen hoe ik haar met een vriendelijke manier aan het halster krijg? en verder als je gewoon 40 uur in de week werkt en je dus om 5 uur af bent gewerkt ( en het al donker is).
Dus dat alleen in het weekend kan doen.
Dat is toch meer dan genoeg? Toen mijn paard in de opfok stond ging ik er 1 keer in de maand heen. Soms deed ik wat met 'm, soms niet, dat maakt idd niks uit. Alles wat ze eenmaal weten, blijft er heus wel in, zoals Marije zegt. En om iets te leren heb je absoluut niet veel tijd nodig. Maar bij jouw paard zit het er nog niet "in" en dat lijkt me problematisch als je haar naar huis haalt. Een -schijnbaar- bekende fokker van KWPN'ers hier in de buurt fokt veulens die de eerste drie jaar nooit in handen zijn. Met drie komen ze in 1 keer naar binnen, worden ze beleerd en verder getrained. Er zijn er zo veel die het eind van de training niet halen, of "ontrainbaar" zijn. Dat vind ik zo zonde. Als je vroeg in het leven "iets" met een paard doet, heb je er zijn/haar hele leven lang profijt van.
Ik ben het overigens compleet met je eens dat lokken met voer en dan een halster omdoen geen goed idee is. Misschien moest je in het begin gewoon er heen gaan en alleen maar aaien. Als de rest ook komt, komt je eigen paard vast mee, of niet? Als dat goed gaat, probeer haar dan eens te borstelen. Als dat goed gaat, doe een keer heel terloops een touw over haar rug, hals en hoofd zonder het vast te knopen oid. Etc. Als dat allemaal niet lukt ... zul je moeten wachten tot over drie jaar ...
Had wel nog een vraagje (uit nieuwsgierigheid): hoe doen ze dat met hoefverzorging? Ze zullen toch naar de smid moeten ... hebben ze daar zo'n speciale "gang" voor oid?