Wat voeren aan pony van 2jaar ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Wat voeren aan pony van 2jaar ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:08

Wat moet ik voeren aan mij pony van 2 jaar !
s'ochtends en s'avonds !

En wat kan ik bijvoeren aan vitaminespuit enz enz
en hoeveel schepjes knoflook mag ze hebben voor de vliegen
en hoeveel lijnzaadolie ma ze hebbn

ArabStables

Re: Wat voeren aan pony van 2jaar ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:17

Ten eerste zou ik je pony vaker te eten geven als 2 keer per dag, dit is erg slecht voor paarden omdat ze een kleine maag hebben en ze in het wild ook de hele dag bezig zijn om hun eten bij elkaar te scharrelen. Als ze maar 2 keer te eten krijgen en de maag dus de rest van de dag 'leeg' is, kunnen er maagzweren ontstaan, omdat het maag niets te verteren heeft en het maagzuur zijn gang kan gaan.

Ik geef zelf mijn paard van anderhalf jaar zo'n 4 tot 5 keer een plak hooi per dag, beginnend van 's ochtends 08.00 uur tot aan de laatste keer 's avonds rond een uur of 23.00. Verder biks en/of muesli, hij krijgt 2 kilo. Tussen de middag een kilo (liefst altijd biks geven na het hooi) en 's avond weer een kilo. Tussendoor wortels, voederbieten, soms warme slobber en een liksteen moeten ze natuurlijk ook altijd tot hun beschikking hebben. Het is goed om wat zonnebloemolie of lijnzaadolie door de biks te geven (zeg 1 tot 2 eetlepels per keer)
Sommige mensen geven hun paard af en toe een vitaminespuit, maar ik zie zelf hier het nut niet zo van in (hetzelfde als jij ineens 20 sinasappels naar binnen werkt, dat plas je er allemaal weer uit en dat neemt het lichaam niet op, pas als jij langdurig iets gebruikt merk je het)
Als je je pony goed voert heeft ze deze vitaminespuiten echt niet nodig.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:22

Onbeperkt hooi, liksteen en vit/min supplement. Verder wat appel/wortel/voederbiet/rode bieten (in bieten zit lysine wat vaak niet genoeg in een standaard paardendieet zit). Dit kan je opvoeren naar ong. 1 kg per dag of 2 kg als je meerdere soorten voert.
Valt ze teveel in hierop dan kan je dit aanvullen met wat onbewerkte haver en lucerne (om de calcium/fosfor verhouding goed te houden). Begin met ong 1/4 kg van beide.

Vitaminespuit is voor tijdelijk extra weerstand bij bv. ziekte, inenting en stress.

Knoflook is niet goed voor paarden. Je kan het beter niet voeren ivm kans op
bloedarmoede.

Olie kan je ong 1 eetlepel per dag altijd bijvoeren.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:01

Ik zal ongeveer 2x per dag voeren want meerdere keren lijkt mij niet logisch omdat je dan de heel dag aanwezig moet zijn. Een 2 jarige op stal krijg alleen s' avonds een schep muesli en en vitamine blok en dan nog een heel ruif hooi op stal en overdag liggen er hopen hooi in de paddock en soms staan ze op het weiland

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:41

Ze krijgen s'ochtends hooi en s'avond gewoon 2 plakken ongeveer heb nu precies gekeken en 1kg mueasli nou aleen (van stal gewisselt blinky de pony nouja shetje van 80cm deeden ze samen) en ze krijgt nu dus s'ávond en s'ochtend 1kg vermengt met basisbrok mueslibrok. en ik ga binnenkrot gewoon een likblok halen + een likit

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:17

ArabStables schreef:
Sommige mensen geven hun paard af en toe een vitaminespuit, maar ik zie zelf hier het nut niet zo van in (hetzelfde als jij ineens 20 sinasappels naar binnen werkt, dat plas je er allemaal weer uit en dat neemt het lichaam niet op, pas als jij langdurig iets gebruikt merk je het)
Als je je pony goed voert heeft ze deze vitaminespuiten echt niet nodig.

Toch even iets checken... ben het eens met 'als je ze goed voert dan hebben ze geen vitaminespuit nodig' maar volgens mij is het niet zo dat alle vitamines eruit geplast worden (bij de mens is dat alleen vitamine C de anderen worden toch ook gewoon opgenomen?) en kan een overmaat aan vitamines wel degelijk ook schade aanrichten toch?

Mijn 1,5 jarige NRPS krijgt 2 kilo veulenbrok van Pavo (verdeelt over 2x) en 3x per dag hooi/kuil + hele dagen weidegang en in de box hangt een zoutblok. Vanaf 2 jaar kon ik over op de Condition Extra heet dat geloof ik van Pavo. Ik heb een tijdje zeewier bijgegeven maar daar ben ik meegestopt. Hij doet het prima op het randsoen wat hij nu krijgt.

Leschem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 17:23

Knoflook is juist wel goed! Ten eerste voor de bloedsomloop, ten tweede voor de bloedzuivering en ten derde vooral in de zomer voor de vliegen. Het is alleen niet goed wanneer je teveel geeft. Naar mijn eigen ervaring vindt mijn 1.5-jarig arabiertje vers gesneden knoflook het lekkerst; die gedroogde schilfers laat ze vaak staan dus daar ben ik mee gestopt, heb nu verse.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:14

Ik geef mijn jaarling shet 2 handjes kruidenmuesli sávonds en s'ochtends, en onbeperkt hooi. s'ochtends krijgt ze ook nog wortels erbij.

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:18

vraagje, ik heb hier een twenter staan die nog veulen- en merriebrok krijgt?

dat at ze ook al toen ze hier een maand of 4 geleden terug kwam.
dus ben dat blijven doorgeven op raad van de vorige eigenaresse.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:11

Iedereen heeft blijkbaar andere meningen.. binnenkort komt de DA om haar te latengoedkeuren ofzo.. en dan vraag ik het wel even !! en hooi onbeperkt vind ik het een beetje te veel.. calimero staat de hele dag op de wei ene hele groote wei 3/4x een normaale bak met veel gras waar goede voedingsstoffen inzitten ofzo (0wat de eigenaaresse zei) en dus onbeperkt hooi vind ik ene beetje te veel ze krijgt nou wel halve plak meer hooi !!