ijslanderveulentjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diddi

ijslanderveulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:31

hoi wat voor een ijslanderveulentjes gaan er volgend jaar geboren worden,wie is hun papa en wat voor een gangen en kleur verwacht je?

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:54

Mijn merrie Gaefa van Twaell verwacht de eerste week van mei een veulen van Tyr vom Rappenhof.
Gaefa is een leemvos (wildkleur roodvos eigenlijk) en Tyr was een zwarte (hij is overleden toen ze daar stond voor hem, gelukkig was zij wel drachtig maar alle andere merries niet meer jammer genoeg).
Ik verwacht een vierganger en het kan een leemvos/roodvos/vos/zwarte/wildkleur zwarte/wildkleur grijze worden.
Ik verwacht een zwarte hengst maar hoop stiekem op een wildkleur merrie. Ik hoop op een makkelijke vierganger met veel ruimte. Gaefa heeft een eerste premie (7,81 alle verrichtingen bovengemiddeld; stabiel gebouwde merrie die zich goed preseteerd) en is een leuke merrie vind ik, Tyr was natuurlijk een topper dus het zou een leuk veulen kunnen worden. "Waarschijnlijk gaat ze daarna naar Vaskur vom Lindenhof. Zo lang verhaal.... en anderen, ik ben benieuwd!!!

Groetjes Hilde
Laatst bijgewerkt door Gaefje op 24-11-05 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:57

Afbeelding

ps: een fotoplaats poging
dit is Gaefa

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:07

Afbeelding
Tyr na een show, maart dit jaar.
Afbeelding
Tyr in zijn jongere jaren
Afbeelding
Gaefa op wedtrijden zuid 2003
Afbeelding
Gaefa

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:16

Tyr is echt een super hengst! Een verlies voor de sport dat hij er niet meer is.
Ik hoop dat je een mooi veulen van hem en jou leuke merrie krijgt!

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 09:40

wel een gaaf idee dat jij het laatste veulen van tyr zal krijgen.
zwart is toch een overheersende kleur?,ik denk dat je een wildkleur zwart veulentje zal krijgen.
ik heb zelf een zoon van kari fra aldenghoor van vier jaar en een zoon van tjaldur van de grolhorst van 1,5 jaar

Smari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:30

Wij verwachten 2 veulens van Fengur frá Ibisholi ergens begin juli.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 10:46

wow ook een erg mooie hengst

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:09

Tyr heeft ook veel vossen gegeven. Dus zal hij heterozygoot zwart zijn (of hoe heette dat ook alweer?) een zwart en een vos allel dus (of heette dat ook geen allel')

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:10

ik ben ook heel benieuwd naar jou veulens Smári!!

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:39

Zwart is niet overheersend, je hebt het in de Z (dominant) en z (recensief) vorm. Hij kan dus Zz of Zv zijn, en daarmee kan hij dus bij een v of V merrie vosjes geven.
Nl: een recensief v gen van een merrie + een recensief v gen van de hengst = vv = vos (homozygoot recensief voor vos)
of een z van de hengst en een V van de merrie = Vz (heterozygoot dominant voor vos)

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:33

precies dat probeerde ik ook te zeggen

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:15

Ok dan! Tja ik laat mijn "geneticaverslingering" nooit helemaal links liggen he! hihi
En die foto van jou en Gaef van Zuid2003 blijft echt super leuk!

risje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:15

mh inderdaad een heel verhaal met die recesieve genen...

wij krijgen volgend jaar geen veulen, maar willen waarschijnlijk wel 1 merrie gaan dekken, misschien 2.
Weten alleen nog niet met welke hengst....ff puzzelen dus.
Als er iemand is die fokadvies wil geven.....

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:19

Smari schreef:
Wij verwachten 2 veulens van Fengur frá Ibisholi ergens begin juli.

Mijn merrie is ook door hem gedekt maar heeft het veulen helaas deze maand verloren...
Ik ben er van overtuigd dat Fengur fantastische nakomelingen geeft en ga volgend jaar nogmaals proberen.

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:26

Is Fengur zelf ook weer opgeknapt? Ik hoorde dat hij t nogal zwaar had gehad afgelopen zomer omdat hij zoveel fans (merries die gedekt moesten worden) had. Het is wel echt een schitterend paard, maar ik denk toch dat wij het dichter bij huis gaan zoeken.

En aan ons aller Gaefje: HEEEL VEEL PLEZIER IN BARCELONA! het weer is daar waarschijnlijk een stuk beter dan hier dus geniet ervan!

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:04

De laatste keer dat ik hem zag was vlak voordat hij terug ging naar DK, hij zag er toen een stuk beter uit dankzij de goede zorgen van Siggi en Irma....Toen hij aankwam had hij al weinig bij te zetten en dan is zo'n dekseizoen idd zwaar...( 28 merries meende ik )

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 11:26

wat dacht je van skorrie

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:34

Ook erg mooi paard met fantastische gangen en dito exterieur...
Ik heb heel erg getwijfeld tussen deze twee hengsten....wil in de toekomst zeker nog graag een merrie bij Skorrie laten dekken.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:37

waar mijn jaarling vandaan komt hebben ze een skorrie veulen en hebben ze weer een merrie door hem laten dekken.
ik ben erg onder de indruk van skorrie zijn hoge resultaten

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:05

Eh, mag is Stefnir nog opperen? De papa van mijn knuffeltje? Of is die uit de mode?
En ach, anders is Dux frá Fjos Heri ook wel een bijzonder aantrekkelijk exemplaar: pappie van Balthazar frá FH. Hmm, moet toch eens een boom gaan opzetten met de eigenaar van de merries, hihi

Jessie88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:38

Mökkur frá Varmalæk komt volgend jaar naar Nederland, tophengst uit Zweden!! Ná Orri de beste vererver in de wereld. Hij heeft alleen al 21 merrie's en ik geloof dat het daar ook bij blijft.

@Gaefa/Hilde: Ik wacht vol spanning op je kleine Týrveulentje volgend jaar! Wat een geluk dat ze drachtig is geworden hè!

En Monique, ik ben ook benieuwd naar de Fengurveulentjes! Kan bijna niet wachten tot al deze veulens "in de maak" over 5 jaar groot zijn en ingereden worden!
jacimatho, wat zonde!! Dat is echt balen, wat een pech! Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:41

aankomend jaar geen veulen, maar wel een dekking, en wel van muni fra reykjavik.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:06

Citaat:
jacimatho, wat zonde!! Dat is echt balen, wat een pech! Volgende keer beter zullen we maar zeggen.

We zitten er op te spinnen om haar aan te bieden voor de herdekking en dan te combineren met kampeervakantie in Denemarken.....
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 29-11-05 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shezzit

Re: ijslanderveulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:14

WHAT? Komt Mokkur definitief naar nederland? EN is hij al overbezet? Wat is het toch oneerlijk verdeeld in de wereld! Daar wil ik nl. ook wel een veulentje van, is echt een beauty!