Mijn hengstveulen gaat hengstengedrag vertonen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Mijn hengstveulen gaat hengstengedrag vertonen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 15:45

Nou, mijn kleine lieve veulentje moest afgelopen dinsdag weer eens naar de smid.
hij was al wel vaker geweest, dit was denk ik ongeveer zijn 3e keer? en ik was er zelf helaas niet bij, maar de eigenaresse van stal wou de smid wel ff helpen met mijn veulentje.
en dat deed ze dus.
Special staat nu trouwens bij de staleigenaren achter het huis met nog 5 veulens, merries en hengsten.
dus zij pakte Special gewoon, deed het halster om en hij liep heel braaf mee.
totdat...de smid in het beeld kwam en hij zijn voetjes wou bijvijlen...toen kreeg Special het in de gaten en er ging een knopje om hij sprong op zijn achterbenen en gaf de smid 2 rake klappen met zijn voorbenen...en daar ging mijn lieve veulentje dus....
volgens de eigenaresse veranderde hij letterlijk in een tijger, hij zette die nek erop en grommen en slaan dat hij deed...
en nu heeft de smid een dikke arm en een bult op de kop en Special heeft een dikke neus.
want ze konden de praam er zelfs niet op krijgen, daar heeft hij uiteindelijk waarschijnlijk die dikke neus van gekregen
(oftewel een mep eghad met het ding...).
maar goed, mijn smid wilt nu natuurlijk niet eerder terugkomen, totdat Special normaal doet.
kan het hem natuurlijk ook niet kwalijk nemen...maar nou vraag ik mij af hoe ik Special zo ver kan krijgen dat hij een beetje normaal doet...
--> ook tegen vreemden.
want toen hij nog bij zijn moeder stond, kon ik er bijna alles mee, okey hij vond het niet leuk om geknuffelt te worden op gepoetst, maar hij deed verder niks. ook braaf op de wasplaats en met beentjes optillen heeft hij zich eerder nog niet zo gedragen.
en ik oefen wel met hem, maar die benen...jah...want hij deelt echt rake klappen uit.
iemand nog suggesties...

moet binnekort trouwens ook weer eens foto's maken, van hoe hij er nu uitziet...mijn nog geen 6 maanden oud veulentje van een klein, zwak, afgekeurd hengstje naar een gevaarlijk gevaarte.

bij deze ben ik dus ook min of meer...(eigenlijk was ik dat al eerder maar heb ik het er nog niet eerder met niemand over gehad) afgestapt van het idee om nog een merrieveulen te gaan fokken met de moeder maar als ze allemaal zo worden hoeft het opzich niet.
dus ben ik opzoek naar een merrie die ik zou kunnen huren om er een veulentje uit te fokken.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 19-11-05 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel?!

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:59

Ik dacht dat t beestje dood was!!!
OK vervelend dat ie zo doet joh!!!
Heb je je misschien al wel bedacht dat er misschien iets anders kan zijn, een oorzaak dat ie zo deed....

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:05

hmm beetje rare titel,kreeg het idee dat die dood was,als tie zo vervelend is zou ik hem in opfok gooien leert die manieren van,maarja dat die ineens zo doet is wel raar,maybe maakte de hoefsmid een verkeerde beweging of heeft je beestje pijn

Noon

Re: Helaas, mijn lieve kleine Special is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 17:16

moet wel ff zeggen dat hij heel erg op zijn mama lijkt en dat die ook nogal prikkelig is. maar zie mijn onderschrift...dat gaat over hem. hij was eerst afgekeurd omdat de DA - en dachten dat hij een gebroken nek had maar dat was kennelijk niet het geval. maar toen had hij pijn en nu niet meer en voelt hij zich goed en denk dat hij nu zoiets heeft van waarom moet ik dit? nergens voor nodig...maar vroeg me eigenlijk af hoe ik het wel voor mekaar krijg dat hij weer normaal gaat doen zonder dat ik hem elke keer een mep moet verkopen als hij gaat slaan...

crazy_funky

Re: Helaas, mijn lieve kleine Special is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:35

ik dacht idd ook dat hij dood was..
beetje verwarrende titel..
maar wel vervelend voor je!
je zult gewoon met hem moeten gaan oefenen op dat soot dingen, en als het idd iets anders is dat hij iets aan zijn benen heeft waardoor hij het niemand laat aanraken..
maarja daar zul je toch wel achter moeten komen.
maar kan je hem zelf wel de beentjes optillen enzo?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:48

Kan je je titel niet laten aan passen door de MODS? vind dit erg verwarrend.

maar idd rot situatie hoor. weet geen oploosing voor je

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:14

Verwarrende titel en dit soort problemen vind ik niet in verhouding met dieren die echt niet meer zijn.

Gewoon hengst aan het worden denk ik, dan krijgen ze wel vaker kuren. Aan jou om daar boven te gaan staan naar mijn mening.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:34

Ayla was de 1e keer enorm braaf bij de smid, maar van de week heeft ze het hem ook knap lastig gemaakt. Voorbenen ging goed, maar de achterbenen. Ik schaamde me kapot, zeker omdat ik merk dat nu ze er tandjes bij krijgt ze zich vaker zo gedraagd. Het lijkt wel of we weer opnieuw kunnen beginnen met opvoeden. Grrrr.
Hoefsmid had overigend engelengeduld en uiteindelijk had ze 4 nette voetjes. Maar het is denk ik een veulenprobleem en niet zozeer een hengstenprobleem. Veel veulens vinden het eng of moeilijk. Ze zijn ok vaak bang om hun evenwicht te verliezen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:43

Veulengedrag kan natuurlijk ook, het blijft uitproberen in combi met heel misschien wat angst en dergelijke maar het veulen was toch al eerder met de hoefsmid in aanraking geweest en toen ging het goed?

Noon

Re: Mijn hegstveulen gaat hengstengedrag vertonen, wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:32

de eerste keer was hij gewoon bang en snapte er niks van, maar de 2e keer was hij super lief en is hij gewoon los in de wei bekapt. maar die 3e keer was hij dus niet meer zo lief...en toen hij nog bij zijn moeder stond kon ik er alles mee, hij liep wel weg maar schopte niet. en nu kan je zijn voorbenen al niet meer vastpakken. maar hij doet dus alleen maar raar als het om zijn benen gaat het, verder kan ik er alles mee. en vreemden vindt hij sowieso niet leuk...

jody_cadans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:08

je moet hem gewoon laten kastreren dat houd dat zo op :p

Myrdal

Re: Mijn hengstveulen gaat hengstengedrag vertonen, wat te d

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:15

Ik denk niet dat castreren de oplossing is. Elk paard moet leren zich goed te gedragen bij de smid, of dat nou een hengst of een merrie of een ruin is. Het enige wat ik kan aanraden is heel veel oefenen.
Veel benen optillen en duidelijk leidergedrag vertonen. Als hij bij jou braaf is, moet je gaan oefenen dat andere mensen zijn benen optillen.
Zorg ervoor dat hij een muur heeft waar hij tegen kan gaan leunen om het hem makkelijker te maken met zijn evenwicht, dit wil ook nog wel eens helpen.
En als hij braaf is natuurlijk belonen, wat lekkere dingen kunnen ook geen kwaad om de aandacht een beetje af te leiden.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:35

Ik ben ook de enige die wat met mn veulen doet, maar er zijn vaak genoeg anderen die hem aaien oid. Daar is hij ook gewoon braaf bij en hij zn bijt-gedrag is nu ook duidelijk verminderd.
Paar weken terug had hij het steigeren tijdens wandelen ontdekt en toen heeft hij een paar rake klappen van mij gehad, doet hij ook niet meer .

Paar weken terug is de hoefsmid bij mij voor de eerste keer geweest. Bij de eerste 2 hoeven was hij heel braaf, maar toen was hij het gewoon hartstikke beu en werd hij vervelend. Gelukkig bleef de HS ook gewoon rustig en heeft hij het niet echt als vervelend ervaren .

Ik denk idd ook niet dat castreren direct de oplossing is, je zult toch consequent moeten blijven; straffen wanneer nodig, maar ook belonen als hij braaf is. Dat is ook belangrijk.

Mijn hengstveulen zal volgend voorjaar wel gecastreerd worden, maar dat komt doordat ik hier nog een merrie heb lopen en ik hoef op dit moment geen veulentje .

Orame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:47

Hoe oud is je veulen? Al bij de moeder weg? De enige oplossing lijkt mij om hem in de koppel te gooien, dan wordt ie wel opgevoed door zijn leeftijdsgenoten.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:33

Orame schreef:
Hoe oud is je veulen? Al bij de moeder weg? De enige oplossing lijkt mij om hem in de koppel te gooien, dan wordt ie wel opgevoed door zijn leeftijdsgenoten.

hij is nu zo'n 2 weken bij zijn mama weg en hij is zelf 5.5 maand. daarbij loopt hij met 2 andere hengsten rond en 3 merries. met een merrie (de kleinste en de jongste) is hij zo goed als opgegroeid en zij loopt dan ook altijd samen met de mijne, ook is die van mij heel erg beschermend tegenover dat merrietje) maar als het allemaal goed gaat blijft hij nog een jaar met bij deze koppel lopen, de volgende winter gaat hij in een hengstenkoppel.

petraaken

Re: Mijn hengstveulen gaat hengstengedrag vertonen, wat te d

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:38

Ik denk gewoon dat hij hen aan het uitproberen was. Moet weer eens duidelijk zijn grenzen weten ook bij anderen mensen dan bij jou. Die van mij is ook superlief maar af en toe heeft hij ook zijn onhebbelijkheden. Hoeven krabben bijvoorbeeld is hij snel beu en dan wordt hij ook vervelend maar dan maak ik hem wel even duidelijk dat er te luisteren valt en te doen wat ik vraag anders duurt het nog véééééél langer voordat hij ervan af. Jouw veulen heeft gewoon weer een opvoedcursusje nodig.

gavotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:33

hoi wat heb je mooie paarden en zo op je profiel

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:47

gavotti schreef:
hoi wat heb je mooie paarden en zo op je profiel

dank je wel...ben stiekem ook wel trots op ze