ik breng morgen mijn veulen voor een aantal maanden naar iemand 15 km verderop, daar gaat ze lopen met een ander veulen. Mijn bedoeling is het veulen alleen mee te nemen in de trailer, goed wat stro erin, en los laten staan. Moeder blijft achter, wie heeft er problemen gehad met de moeder toen het veulen werd weggebracht, we hebben geen stal, en ze blijft in de zandbak. ik heb er weinig ervaring mee, zou graag wat meer willen horen hoe het met de moeders van de veulen gaat , als het veulen net weg is...hopelijk duidelijk zo.
Nou ik neem aan dat je merrie en veulen toch wel vaker gescheiden zijn, dus het uit de bak halen moet geen probleem zijn. Waarom wil je je veulen los laten staan? is het niet veiliger om haar vast te zetten? Je merrie gaat wss roepen naar haar veulen en ze zal haar veulen willen gaan zoeken. Een heel zielig gezicht, maar het gaat weer over
ja, dat lijkt me ook vreselijk om te zien. Het veulen en de moeder lopen nu al wel 11/2 maand uit elkaar, en dat gaat op zich prima. Heb haar vanaf de geboorte elke dag ff uit de wei gehaald, langzaam opgebouwd. Als ik met het veulen uit zicht ben, bij moeder, word ze al panisch, dus vroeg me af of er mensen zijn waarbij de merrie is uit gebroken, of zo...
de moeder heeft 3 keer in haar leven in de trailer gestaan, en als ik haar dan zonder veulen weer moet meenemen, gebeuren er ongelukken, denk ik. De moeder gaat zelf altijd met moeite in de trailer, en oefenen kunnen we niet, omdat we geen trailer hebben.
Kan je er niet voor zorgen dat er iemand bij de moeder blijft? Die haar dan kan kalmeren met brokjes, hooi enz. En het veulen altijd los zetten!! Vastzetten is vragen om problemen. Wel zorgen dat het zeiltje dicht is he?
Veulen nóóit vastzetten in de trailer, gewoon wat je zelf al zegt; lekker los laten staan in een dik pak stro. Zeiltje bovenaan dichtmaken (heel belangrijk!), zorg dat de stangen eruit zijn en rijden maar. Voor de merrie: als je stroom op de bak kan zetten doe dit dan en zorg dat er iemand bij haar blijft om haar in de gaten te houden, en geef haar hooi te eten zodat ze wat afleiding heeft. Succes!
Wij hebben ons veulen weggebracht en we hebben haar gewoon vastgezet zoals we alle andere paarden vastzetten. (het is wel een heel makkelijk veulen) We hadden de moeder wel in een stal staan, maar ikl lees dat je dat niet hebt. Zorg dat er iemand bij de moeder blijft zodat diegene kan ingrijpen als er iets gebeurd! en idd hooi etc.
Ik heb mijn veulen zaterdag weg gebracht. Moeders stond met enkele andere paarden in het weiland. Ze heeft een paar keer gehinnikt, meer niet Mijn merrie was het moederschap al echt zat. Veulen ging ook prima op de trailer. Lekker los zetten hoor. Die van mij kwam zonder een druppeltje zweet na anderhalf uur de trailer uit.
Ik denk dat Aidan binnenkort ook aan de beurt is, en ik vind het maar een eng idee eigenlijk .
Ik haal ze nu ook regelmatig even uit elkaar, als ik Ivanka meeneem is er met Ivanka niets aan de hand en is Aidan een beetje aan het hinniken. Maar doe ik het andersom, dan heb ik een merrie die flipt op stal en een veulen dat gaat staken, omdat die niet van mama vandaag wilt.
Maar als ze in de trailer gaan, moet dan ook de voorstang eruit? En misschien een stomme vraag, maar waarom? En de achterstang? Blijven jullie bij het veulen (bij een korte rit bijv.)?