kostprijs veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

kostprijs veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 10:19

Omdat mijn toekomstige schoonpapa een veulen wil hebben uit zijn friese merrie wil ik toch even informeren naar het totale kostenplaatje, van sperma (van stamboekhengst) , DA kosten, zeg maar tot verkoopklaar veulen...

ArabStables

Re: kostprijs veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:39

Het begint natuurlijk bij het uitzoeken van een goede Friese dekhengst.
Ik zou niet weten wat dat kost, misschien dat de liefhebbers van Friese paarden dit weten? Dan zou je hier eens moeten kijken:
http://friese-paarden.startkabel.nl/k/f ... x.php?nr=1
Ik denk dat je wel een paar honderd euro kwijt bent, ik zit meer in de Arabieren en dan betaal je vaak zo'n 1500 euro voor een goede hengst. Dit is per ras verschillend en voor welke hengst je kiest, je kan het zelf zo duur maken als je wilt.
Dat is het dekgeld, dan komt daar nog je stallingskosten van de merrie op het dekstation, vaak zo'n 5-7 euro per dag. Hou rekening met de extra veearts kosten op het dekstation zoals bijv. spoelen van de merrie mocht ze niet ineens drachtig worden.
Daarna komt de merrie thuis en krijgt ze de laatste 3 maanden van de dracht merriebrok, ik dacht zo'n 8 - 9 euro per zak.
Wanneer het veulen geboren is (wij laten voor de zekerheid dan wel de dierenarts komen, ook al lijkt het goed) moet het met 4 maanden de eerste enting krijgen, wormenkuur natuurlijk na 10 dagen en dan herhalen iedere 8 weken en de hoefsmid mag je ook wel een keer langs laten komen na 3 maanden.
Je kan zelf wel uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent.
Ik weet niet of je het veulen in wilt laten schrijven bij het stamboek; dus dat het officieel papier krijgt, ook dat kost je allemaal geld.
Registratie bij het stamboek, schets/paspoort/chip, DNA- onderzoek kostte ons per veulen bij het AVS (Arabische stamboek) 173.00 euro.
Dat zijn 'leuke' geintjes en nu is het AVS geen goedkoop stamboek maar goed - we willen wel een veulen met papier ingeschreven bij het stamboek dus dat kost geld.
Bovendien is het misschien ook wel leuk om het veulen eens in te schrijven voor een keuring, mocht het veulen dan wat behalen stijgt het natuurlijk ook in waarde!
En wat je mettertijd weer voor het veulen terugkrijgt, als je het wilt verkopen ligt aan de kwaliteiten van de hengst, de merrie en dan is het natuurlijk altijd nog de gok wat er voor veulen uit komt.
En een puur ras (dus Fries x Fries, Arabier x Arabier, Haflinger x Haflinger) zal altijd meer waard zijn dan een mix.
Voor de meeste fokkers is het puur voor de lol, want je verdient er weinig tot niets aan, maar het gaat om de hobby van het zelf fokken en zien opgroeien van het veulen; dat is echt het mooiste wat er is!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:36

Waw, bedankt voor de uitgebreide uitleg, zo te lezen toch redelijk kostelijk, ook al gaat het maar om pure hobby ...

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:16

Mag ik zeggen dat je eventuele dierenarts kosten enz. niet mag vergeten! Want het kan ook sirieus heel fout gaan met het veulen.
*spreekt uit ervaring* Ons veulen heeft zo'n 3 dagen op de Intencive care gelegen en daarna nog een keer 2 weken in de kliniek gestaan. En daar zit een behoorlijk kostenplaatje aan.
Dus hou met dat soort dingen ook rekening! Ik zeg niet dat het altijd fout moet gaan. Want ons andere veulen *nu 2,5* is nog nooit ziek geweest. *even afkloppen*
Maar met Ace hebben we dus gewoon heel veel pech gehad.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:23

Wat erg! daar moet men ook rekening mee houden, juist...

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:39

Astragirl schreef:
Waw, bedankt voor de uitgebreide uitleg, zo te lezen toch redelijk kostelijk, ook al gaat het maar om pure hobby ...

Een veulentje fokken kost inderdaad veel geld en de één geeft er meer aan uit als de ander. Maar het blijft wel een héle leuke hobby...
Succes met je beslissing!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 20:47

bedankt!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:19

houd er rekening mee dat friese merries nogal eens met de nageboorte blijven staan......
alles bij elkaar heeft ons hobbyveulen al rond de 2000 euro gekost....inklusief dekking, kosten tijdens de dracht,nageboorte eraf halen, spoelen van de merrie, stamboek en chip

ArabStables

Re: kostprijs veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:22

Gemiddeld zal je inderdaad rond de 1500 - 2000 euro kwijt zijn, alles bij elkaar genomen als je een veulen wilt fokken. Mocht er wat gebeuren met merrie of veulen wordt dat natuurlijk meer. En het klopt dat Friese merrie's vaak met de nageboorte blijven staan. Onze merrie had dit jaar ook problemen met de nageboorte, wij hebben toen even de dierenarts laten komen, ik dacht dat we tussen de 50 en 100 euro betaald hebben, dus dat kost je ook de kop niet.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:26

Mij heeft het nageboorte verhaal ruim 350 euro gekost . Maar dat kwam ook door een fout van de DA en dat ze echt té lang aan de nageboorte stond, hoefbevangen raakte en een fikse baarmoederontsteking had opgelopen, waardoor ze (dure ) medicijnen nodig had.
Die kosten mag je zeker ook niet vergeten nee!

Ik denk dat mijn (hobby )veulen me ondertussen alles bij elkaar ook al wel rond de 1700 euro heeft gekost!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 03:21

Veulens fokken kost nou eenmaal geld en bij de een gaat het goed en bij de andergaat het fout.Over kosten gesproken dan is Fighter van Libke wel een heel duur veulentje geworden kwa dierenarts kosten en zo.